menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lisdodde problemen

Ga naar meest recente reactie

corrine

Corrine

Wij zijn een beek aan het aanleggen in onze tuin en willen daar graag lisdodde in hebben. Onze beek is van dun vijverfolie gemaakt, eerst een laag worteldoek, toen 2 lagen folie en daarna weer een laag worteldoek, met daaroverheen weer grond. De beek is bijna klaar om gevuld te worden met water. Maar nu hoorde ik dat lisdodde (dus het riet met sigaren) dwars door het worteldoek en vijverfolie heen zou kunnen gaan als deze gaat groeien. Mijn vraag is of dit werkelijk waar is, ik kan het me namelijk niet voorstellen.
donderdag 24 maart 2011 - 08:15
Methos

Methos

Los van het feit dat ze al dan niet ergens zouden doorgroeien is lisdodde een enorme woekeraar die je beek in geen tijd gaat inpalmen. Je hebt verschillende soorten lisdodde. De gewone grote zou ik niet riskeren. Daarnaast heb je nog een kleinere soort, en dan is er nog een heel kleintje.
donderdag 24 maart 2011 - 09:21
corrine

Corrine

Dank je!!
Ik had ook al even gegoogled en het is een enorme woekeraar en gaat dwars door folie en soms zelfs beton heen. De mini lisdodde is geen woekeraar, welliswaar geen mooie sigaren, maar hij is tenminste niet zo agressief.

donderdag 24 maart 2011 - 10:08
Pieter

Pieter

Wij hebben de gewone wilde lisdodde al jarenlang in een folievijver staan zonder problemen. Deze staat in een plastic bak zonder substraat. De fijne wortels groeien wel door de gaten in die bak, maar de rhizomen blijkbaar niet. De plant groeit weinig, maar maakt toch elk jaar enkele sigaren aan. Misschien is dat een oplossing? Dus zonder substraat en voeding zodat de plant in toom wordt gehouden?
donderdag 24 maart 2011 - 10:49
corrine

Corrine

ik ga dan toch liever voor de kleine variant denk ik, maar wel hebben wel gedacht aan een speciekuip om de grote lisdodde daarin te zetten, dan kan hij helemaal niet woekeren.
donderdag 24 maart 2011 - 11:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon