menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lek in voorgevormde vijver

Ga naar meest recente reactie

hildavw

Hildavw

In onze voortuin ligt een vijvertje van ongeveer 350 liter.
Nu is er blijkbaar een lek.
Zouden we die kunnen dichten en waarmee?
Heeft iemand daar al ervaring mee?

alvast bedankt

Hilda
dinsdag 1 maart 2011 - 17:41
minouke

Minouke

Hilda, ik ken er in feite niks van maar weet wel dat er een speciaal folie voor bestaat om te dichten, een soort dikke 'plakker'.

Je vind dat in winkels van vijvermateriaal.

Een klein barstje kunt ge ook nog dichten met een soldeerbout, dat heeft mijn man hier ook al gedaan.
De plastiek smelt dan dicht.

woensdag 2 maart 2011 - 08:34
cee

Cee

Ik heb al gehoord van mensen die er een mini lapje vijverfolie met TEC 7 opzetten en dat dit heel goed dicht blijft en waterdicht is; en het positieve is dat het licht elastisch blijft zelfs na het uitharden, dus zou het lang mee moeten gaan ook.

Het zou ook totaal onschadelijk zijn voor je vijver fauna en flora.

sorry voor de reclame, maar als het goed werkt mag het wel eens gezegd zijn
woensdag 2 maart 2011 - 09:11
Rita1960

Rita1960

@ cee,
dit noem ik geen reclame

groetjes,
Rita
woensdag 2 maart 2011 - 20:26
hildavw

Hildavw

Bedankt voor de tips.

Nu nog de lek opsporen, met het blote oog is het niet te zien, dus opletten tot waar het water zakt en dan op die hoogte zoeken...

vrijdag 4 maart 2011 - 12:05
Polplastron

Polplastron

Volgens mij is TEC 7 stiekem het privébedrijf van CEE! Let er maar eens op hoe de letters overeenkomen! Sorry, ik begin denk ik een beetje te flippen! Grapje, hé Cee!
vrijdag 4 maart 2011 - 13:24
cee

Cee

Zo een schitterend, milieuvriendelijk, elastisch, multifunctioneel, voor eeuwig en altijd vasthoudend product als TEC 7 kan inderdaad alleen maar door mij ontworpen zijn.

En de reclame berichtjes lonen, het beursaandeel is alweer 16 procentpunten gestegen, kassa kassa

Ik ga daar weer veel plantjes mee kunnen kopen voor m'n tuin!!
vrijdag 4 maart 2011 - 14:07
hildavw

Hildavw

Kom je dan eens langs met die TEC 7?

grapje...
vrijdag 4 maart 2011 - 14:13
cee

Cee

Hmm, misschien dat een BBQ met bijpassend aperitief me wel over de brug (lange wapper) zou kunnen trekken.

Ik verkoop die TEC 7 wel alleen per ton, is het een groot lek?
vrijdag 4 maart 2011 - 15:19
hildavw

Hildavw

Dan zullen we nog lang moeten wachten, als je over de lange wapper wil.

Ik vrees dat we dat misschien niet meer gaan meemaken.

Maar terug over de vijver.
Als het wat warmer wordt, gaan we het vijvertje eerst helemaal proper maken, 't is nu de moment en daarna terug laten vollopen tot waar we vermoeden dat het lek zit.
Zo zullen we het dan wel kunnen vinden.
Nu is het niet te zien, 't zal dus wel klein zijn.
zondag 6 maart 2011 - 12:33
jumperke

Jumperke

Wij doen dit met PVC-lijm (zoals de loodgieters gebruiken om de buizen in elkaar te lijmen). De plaats waar het lek is goed droogwrijven en zorgen dat er geen groene aanslag en dergelijke meer hangt (en dit zo'n 10cm rondom het lek).
Vervolgens een stukje PVC-folie (vijverfolie) nemen en daarop PVC-lijm smeren en rondom de plaats waar het lek is ook PVC-lijm smeren. Vervolgens kleine 5 minuten laten drogen en dan het lapje PVC-folie over het lek kleven en enkele uren laten drogen.

jerko
donderdag 10 maart 2011 - 13:11
ErikM

ErikM

Ik ben op dit forum terecht gekomen omdat ik google'de op lekkage voorgevormde vijver. Het antwoord van Jumperke is precies wat ik zoek. Ik heb nog wel een aanvullende vraag: is het voldoende om het stukje vijverfolie op de beschreven manier alleen aan de binnenkant van de vijver te plakken of is het beter om het OOK aan de buitenkant te doen ?

Alvast bedankt voor de reactie, Erik Mulder, Vlissingen (Nederland)
maandag 9 mei 2011 - 23:23
vicske

Vicske

hallo ik wou er ook iets aan toevoegen maar lees dat u daarmewel voortkunt hoor
vrijdag 13 mei 2011 - 17:40
ErikM

ErikM

Hoi,

Misschien omdat ik Hollander ben ( grappig bedoelt ) maar ik snap dit antwoord niet helemaal (eigenlijk helemaal niet)
vrijdag 13 mei 2011 - 18:09
vicske

Vicske

hallo erikm ik wou daar alleen maar mee zeggen dat ik er niets kon bijvoegen hoor het zijn wel allemaal goede tips hoor groetjes vicske
vrijdag 13 mei 2011 - 19:33
yvandesche11

Yvandesche11

Hallo iedereen
Bestaat er een product om een voorgevormde vijver langs binnenkant in te smeren om zo lekages te dichten?
Mvg
Yvan
zaterdag 27 maart 2021 - 11:56
Survivor1967

Survivor1967

Vindt het best wel een beetje paranoia om te denken dat als iemand een tip geeft om een probleem op te lossen. Dan gelijk te denken dat hier egoïstisch achterliggende gedachten achter zitten. Slim adverteren als het wel zo is.
zaterdag 27 november 2021 - 23:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon