menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijverprobleem

Ga naar meest recente reactie

Mandy

Mandy

Dit jaar heb ik voor het eerst heel veel riet in mijn vijver.
Aan de kanten kan ik het met heel veel moeite met een hark eruit halen maar er staan ook grote pollen op een meter of 2 a 3 van de kant af.

Heeft iemand een goed idee hoe ik deze kan verwijderen?????
maandag 20 september 2010 - 21:31
Rita1960

Rita1960

Oeps,, dat wordt dus lieslaarzen kopen aantrekken en dan de rommel verwijderen....

Mooie nieuwe taak voor je weggelegd Mandy..




maandag 20 september 2010 - 22:02
Mandy

Mandy

Veel te diep........ ongeveer 1.60.....
sta ik dus tot mijn neus in het water



maandag 20 september 2010 - 22:09
Rita1960

Rita1960

wordt het dus een serieus duikerspak
maandag 20 september 2010 - 22:22
Mandy

Mandy

Vorig jaar had ik geen pollen riet staan, Dit is voor het eerst..... zou het iets met de hete zomer te maken kunnen hebben????

Zal een beetje duur grapje zijn iemand met een graafmachientje.... maar ik kan er zelf niet bij.....

Ik ga regelmatig met een klein bootje de vijver in om ongerechtigheden weg te halen maar dat riet zit veel te vast in de leembodem..... zucht.... zucht....

En de rest van de vijver ( en de tuin ) zien er uit als door een ringetje te halen---- kan bijna open dag gaan houden )
dinsdag 21 september 2010 - 09:09
cee

Cee

Ik heb dit gevonden op een site:

De truc:

Riet (langs walkanten ed.) raak je kwijt als je het snijdt of plukt vlak voor de langste dag (21 juni). Geen sprookje! De wortelstokken putten zich daarna uit doordat ze nieuwe scheuten vormen. Scheuten en wortelstokken overleven de winter niet en zijn het volgend jaar verdwenen.

Luistert vrij nauw; het gaat echt om de laatste paar dagen voor 21 juni. Geleerd van een beheerder van een orchideeënveldje.

Of het werkt weet ik niet maar het is het proberen waard.

Dus is het voor dit jaar jammergenoeg te laat!!
dinsdag 21 september 2010 - 15:20
Rita1960

Rita1960

Hoi Mandy,

Da's misschien een oplossing die van Cee.
Dat ga ik volgend jaar toch ook eens proberen maaien voor de langste dag i.p.v. in november. Naast mijn moestuin groeit ook veel riet en dat breidt zich rapido uit..

Cee.. bedankt voor de tip en ik hoop dat het werkt..

groetjes,

Rita
dinsdag 21 september 2010 - 18:32
Mandy

Mandy

Cee, heel hartelijk bedankt voor deze tip... Ik ga gewoon het riet nu laten staan en volgend jaar staat in mijn agenda vanaf 15 juni ga ik het riet onder water afknippen..... Hoop dat het die week niet zal gieten van de regen want dan ga ik dus weer in mijn opblaasbootje met mijn knipper aan de gang

Ik hoop zooooo dat het DE truc is...........
dinsdag 21 september 2010 - 20:51
Methos

Methos

Twee vragen:

*Gaat het om een natuurvijver of een folievijver?
*Is het echt riet of lisdodde (die bruine sigaren). Lisdodde vormt namelijk lange uitlopers die inderdaad plots overal nieuwe scheuten kunnen maken. Echt riet groeit meer polvormig.
woensdag 22 september 2010 - 08:45
Mandy

Mandy

Het is een natuurvijver...... met leemgrond als bodem en ja inderdaad, aan sommige zitten nu van die bruine sigaren...... maar de meeste rietpollen zijn alleen maar groen.......
woensdag 22 september 2010 - 19:27
Methos

Methos

Dan is het echt wel lisdodde en geen riet. Lisdodde kan erin slagen om op deze expansieve maniet een vijber snel te verlanden. Je gaat ze er toch echt wel moeten uithalen denk ik. Ze gaan daar alleen maar verder uitbreiden. Eén troost, de wortelstokken zijn eetbaar!

Stukje tekst vanop de site van Natuurpunt:

"Riet en lisdodde worden wel
eens met elkaar verward. Toch zijn ze totaal verschillend van elkaar.
Riet is een grote grassoort die tot meer dan twee meter hoog
kan groeien. Riet groeit uit lange wortelstokken en vormt vaak
bovengrondse uitlopers. De grote, purperkleurige of bruinachtige
pluimen bestaan uit kleine bloemaren die
tot 15 mm lang worden. Deze aren bevatten
twee tot zes bloempjes en zijn erg harig. De
grote lisdodde is een oeverplant met een
gemakkelijk herkenbaar uiterlijk: hij heeft
een chocoladebruine verdikking aan het uiteinde
van de stengel, ze lijkt op een sigaar.
De plant kan tot 2 ½ meter hoog worden.
Ondiep water met lisdodde zal zeer snel “verlanden”. De poel
of vijver zal snel helemaal dichtgroeien en verder gevuld raken
met afgestorven plantendelen zodat er vrij snel (op enkele jaren
tijd) geen water meer te zien is. Het weer open maken van een
verlande poel is een zware karwei."
woensdag 22 september 2010 - 22:05
Mandy

Mandy

Dan maak ik van de vijver maar een BOG- tuin, zal ook wel aardig zijn.....
woensdag 22 september 2010 - 22:53
VTO

VTO

vorig jaar in groene vingers, neem een spons en dompelt deze in een herbicide. wrijf ieder blad in. De plant sterft af, het gif raakt het water niet en bevuilt de vijver niet.
zondag 3 oktober 2010 - 23:47
Mandy

Mandy

En welk herbicide zou dan gebruikt moeten worden?
zondag 3 oktober 2010 - 23:49
Polplastron

Polplastron

Dat programma "Groene Vingers" is niets anders dan veredelde reclame voor allerlei merkproducten ... Er heeft weinig groen mee te maken! Helaas ...
maandag 4 oktober 2010 - 12:04
Mandy

Mandy

Ik gebruik zo- wie- zo geen enkel gif in de tuin...
Wel een beetje ( veel ) meer werk maar ik zie te graag allerlei soorten libellen, vissen, vogels en loslopend kipje etc etc
maandag 4 oktober 2010 - 20:15
Methos

Methos

Het is jammer hoe vanzelfsprekend het gebruik van gif is voor sommigen.
maandag 4 oktober 2010 - 22:00
VTO

VTO

U vraagt een oplossing. Een oplossing is mechanisch dus uittrekken of chemisch en dat is sproeien. Omdat sproeien een nevel geeft is dit zeker nefast in een vijver, vandaar het deppen met gif. Dit is het laatste redmiddel als u echt niets anders kan. Aan ieder de keuze wat ze willen doen. Hoe dan ook in een natuurvijver moet u echt geregeld uw laarzen aandoen en planten verwijderen anders zal uw vijver verlanden. Persoonlijk zou ik nu wachten tot volgende zomer en als het water warm genoeg is er in gaan en uittrekken. En wat dat sproeien betreft van mij is het ook al enkele jaren geleden dat ik nog iets heb gebruikt. Groeten, vto.
dinsdag 5 oktober 2010 - 21:56
Mandy

Mandy

Nou ik begin dus NU heel serieus (en heel erg bang) na te denken over het HOE en het WANNEER om de vijver schoon te krijgen van het riet...

Voor 15 juni.... geen probleem...

Wat wel een probleem is dat het een ZWEMVIJVER is, dus aan een kant diep..... 1meter 60 zeker...... ( en nu nog 20 cm meer omdat het water nog steeds zo erg hoog staat!!)

Ik kan er dus niet in staan..... is ook heel moeilijk met dat leem..... want ik heb het gedaan in het ondiepe gedeelte.... spiegelglad en je zinkt weg..... ( dus als jullie niets meer van mij vernemen.... dan ben ik ge zonken dus ik ga in een opblaasbootje......

Maar WAARMEE kan ik knippen? Zou een heggeschaar gaan lukken?????

Ideeen???????
zondag 17 april 2011 - 21:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon