menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Waterlelie ongedierte

Ga naar meest recente reactie

jumperke

Jumperke

Graag had ik geweten wat de oorzaak is dat de waterlelie bij een goede vriend van mij overal bruine plekken krijgt. Er zitten donkergekleurde beestjes op, komt het daardoor?
Wat kan eraan gedaan worden?
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

Alvast bedankt!

jerko
maandag 16 augustus 2010 - 21:32
printemps

Printemps

Ik heb eens een tip ergens tegengekomen omde waterlelie's onder te duwen met een net en dat 24 uur zo te laten liggen
Dan zouden de insecten sterven
Maar ik weet niet meer welke insecten het waren en/of het bij andere ook zou werken
Je zou ze er dan ook kunnen af scheppen als de bladeren onder water zijn

mvg
dinsdag 17 augustus 2010 - 13:19
lanne

Lanne

Het is duidelijk de waterlelie kever - ik heb het ook gehad op mijn waterlelies - Ieder jaar zullen er meer en meer kevers en dus ook meer en meer schade zijn , omdat de nieuwe kevers overwinteren tussen de vijverplanten en dus niet ver moeten vliegen om waterlelies te vinden .Aan de foto en de ernst van de vraat te zien , is dit probleem al een tijdje bezig - de eerste jaren valt het niet erg op dat er eens een paar bladeren met gaten zijn en ziet men het meestal niet .
Het is dus belangrijk om dit probleem kordaat aan te pakken want anders zit je er ieder jaar meer en meer mee , tot je besluit om geen waterlelies meer te houden Ik heb ook allerlei zaken geprobeerd zoals onder water houden enz.maar dat helpt nauwelijks en is heel moeilijk om doen
Ik heb ze weggekregen op de volgende manier : streng zijn en alle bladeren en bloemen afsnijden ( van de bloemen kan je nog enkele dagen genieten in een drijfschaal of glas met water ) en dan - zodra er nieuwe bladeren zijn - zo vaak als je in de tuin komt , even kijken of er een bruin kevertje op zit , want die leggen de eitjes op de bladeren die dan later uitkomen De larven zijn zwart, zoals je op de foto kan zien, die je poste .Ze zijn eerst zeer klein en niet goed te zien , daarom is het best om alle bladeren en bloemen af te snijden .Zodra je de kevers ziet , probeer ze te vangen en te vernietigen ( verdrinken lukt nauwelijks dus met steen of ...)Vangen lukt vrij goed met een gewoon aquarium visnetje op een lange stok.
Als je toch te laat bent en je ziet kleine gaten komen, met zo heel kleine larven ,dan is het belangrijk om ieder aangetast of aangevreten blad eraf knippen en te vernietigen ( vuilbak of groenbak - niet composteren ) .Als je dit lang genoeg kan volhouden , dan zal het lukken om van het probleem af te komen .Het is natuurlijk niet prettig en heel arbeidsintensief , maar het helpt echt .
Ik heb dit systeem vorig jaar een aantal weken toegepast en heb dan voor de rest van het jaar geen aangevreten bladeren meer gehad .Ook deze zomer verliep heel goed tot ik een 3 tal weken geleden , weer een kever zag en toen ben ik vlug in actie geschoten en nu zijn de bladeren terug perfect zonder gaten .Ik blijf het wel in het oog houden ,maar minder intensief dan vorig jaar .
Dit kan je natuurlijk alleen toepassen als de waterlelie goed en vlug bereikbaar is, want als je een heel grote vijver hebt , dan kan dit niet .
Laat nog eens horen hoe jullie het probleem hebben opgelost ?
Succes!
Lily-Anne
dinsdag 17 augustus 2010 - 13:57
bisschop

Bisschop

Ianne,
dank voor de uitleg.
dit ga ik ook proberen.
mvg
marleen
woensdag 15 september 2010 - 22:40
lanne

Lanne

@Marleen,
Elke kever of aangestast blad dat je verwijderd helpt - die kunnen al geen eitjes meer leggen of kevers worden .Ik vrees echter dat het al te laat zal zijn voor jouw vijver , omdat de meeste kevers al verscholen zullen zijn tussen de oeverplanten en in de buurt van je vijver .Laat in ieder geval de moed niet zakken en wees er heel vlug bij door er in het voorjaar heel nauwkeurig op toe te zien dat ze geen kans hebben .
succes en laat eens horen of het lukt
groetjes
Lily-Anne
woensdag 22 september 2010 - 07:21
P e t e r

P e t e r

Hoi Lily-Anne,

Ik heb er sinds dit jaar ook last van. Het rare is dat ik 2 vijvertjes vlak naast elkaar liggen heb.
De ene met vijverwater met goudwinde's, Shubunkins en bermpje. Hierin geen last.

2 meter ernaast een regenwatervijver (helder) die dienst doet als waterreservoir voor de planten met zonnebaars, paling, goudvoorn. Deze heeft er wel last van.

P e t e r

Vijvers & Vissen

donderdag 23 september 2010 - 20:50
lanne

Lanne

Hallo Peter,
Maak je geen illusies , ze zullen wel van de ene vijver naar de andere gaan als ze met meer zijn .
zo vlug mogelijk aanpakken en nadien ook af en toe controle doen, is het enige dat ik je kan aanraden
succes
Lily-Anne
zondag 26 september 2010 - 10:46
Ferdinand

Ferdinand

Hallo Lily-Ane,

Hartelijk bedankt voor de goede raad die je gegeven heeft.
Ik heb zoals je heeft geschreven alle bladeren van de waterlelie verwijderd. Ondertussen zijn er nieuwe bladeren aan het oppervlak verschenen en deze zijn nog altijd vrij van dat ongedierte.

Fernand
zondag 3 oktober 2010 - 21:01
Niké

Niké

ik heb hetzelfde probleem en herken heel goed wat Hanne zegt. Eerste jaar nauwelijks een probleem maar het wordt alleen maar erger. Ik ga haar raad dus opvolgen en hoop dat het ook bij mij lukt.
Bedankt voor de goede raad !

Rit

Vijvers & Vissen

donderdag 27 juli 2017 - 19:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon