menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Winde eet fonteinkruid

lo

Lo

Heb in de vijver een pot glanzend fonteinkruid staan. Dit voorjaar was dit een lust voor het oog. Toen is een waterhoen beginnen nest te maken en het heeft het fonteinkruid volledig afgebeten als nestmateriaal. Het waterhoen komt al lang niet meer, dus ik dacht dat het fonteinkruid opnieuw zou beginnen te groeien. Maar nee. Ik dacht: het waterhoen heeft het fonteinkruid met wortel en al uitgetrokken en dus ben ik in de poel bij de deur om vers fonteinkruid geweest. Toen ik de pot uit de vijver haalde bleek die nochtans goed doorworteld en doorstengeld. Nieuw fonteinkruid dan maar bijgeplant en de volgende dag was het verdwenen. Ik heb dit enkele keren herhaald en na een paar dagen schiet er telkens niets meer van over. Nog eens herplant en nu afgedekt met een omgekeerd vijvermandje. Fonteinkruid groeit goed daaronder. Mandje weggenomen en de volgende morgen is alles weg...
Conclusie: mijn vissen eten het fonteinkruid op.
Het zijn nochtans goudwinden en dat zijn toch vleeseters? Overigens blijven ze van de andere planten af.

Het is mij allemaal een raadsel. Wie heeft ook zoiets meegemaakt of weet meer?
donderdag 5 augustus 2010 - 19:32
jdv

Jdv

ik heb hetzelfde meegemaakt, fonteinkruid steeds afgebeten.
Bij mij werd dit gedaan door kreeftjes, heb enkele honderden afgevangen, maar de laatste krijg ik er nooit uit.
grt
jan
donderdag 14 april 2011 - 20:19
lo

Lo

Intussen schieten mijn waterplanten terug uit, maar het fonteinkruid? De pot staat er nog en de wortels lijken intact. Ik heb een bruin vermoeden dat de jonge scheuten worden afgebeten. Intussen heb ik ook een paar wilde eenden te gast gekregen. Die zijn daar ook verzot op, vrees ik.
donderdag 14 april 2011 - 20:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon