menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aangepaste vijvermanden bakken voor vijver

Lateralus

Lateralus

Hallo,

Iemand enig idee hoe ik volgende situatie kan aanpakken? Ik heb het niet zo voor de vijvermanden die ik in de vijver heb geplaatst: 4 manden (iets van een 30x30x20 cm) waarbij de wortels door de manden beginnen te groeien. Ik heb dan ook teveel waterplanten in de vijver gezet, maar da's een ander probleem. Een idee was om een soort bak te laten maken die de 4 manden kan vervangen. Bedoeling is de manden helemaal erin te plaatsen en met substraat aan te vullen. Alleszins, ik kan de onderliggende wat lelijke betonnen stenen (om trappen te simuleren in de vijver zoals je kan zien op bijgevoegde foto) ook wat wegmoffelen met deze bakken en het geheel zou wat netter overkomen (de vijver zelf wordt ook nog in hardsteen afgewerkt langs de randen).

Nu is m'n vraag: is dit een goed idee, in welk soort materiaal kan ik zoiets best laten vervaardigen, zou dit een duur iets zijn, is er een alternatief?

Alvast bedankt voor jullie advies,

Sebastiaan.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 15 juni 2010 - 22:01
cee

Cee

Zie ik daar kattestaart, gele lis, snoekkruid

Je zou de bakken met de betonstenen kunnen afboorden met bijvoorbeeld een soort betonplaat tuusen twee rijen stenen.

Ik denk dat dit wel nogal moeilijk werkt (veel geklungel). Een beter idee voor een beetje een doe het zelver is twee plexyglas platen uit de brico halen (direct op maat bestellen volgens de hoogte en breedte die je zou willen) met een aluminium hoekprofiel verbinden (gaten in het plexyglas met een fijne diameter voorboren) en je hebt direct je afboording (halve bak). De planten zorgen wel voor ietswat gewicht zodat die blijven liggen, en anders vastlijmen met tec7 op de betonnen stenen is ook mogelijk, maar dan is het echt wel permannent vast, die tec7 is elastisch en toch niet schadelijk voor plant noch dier maar dan moet je wel je water een flink stuk aflaten zodat de lijm een dagje kan harden. De rechte randen die tegen de folie komen van het plexyglas kan je eventueel nog een beetje afronden (afvijlen) om het risico te reduceren dat je je folie doorprikt.

Je zou de bak kunnen afwerken met eerst een laagje worteldoek en dan cocosrol (hier en daar een beetje verlijmen met tec7),Worteldoek om de wortels tegen te houden, cocos om wortels ergens op te laten vasthechten , dan een beetje substraat erin, de plantjes erbij en klaar!

Het is maar een ideetje,maar hopelijik heb je er iets aan.

Vorig jaar had ik ook nog een vijver, en ik mis die in feite wel ferm (verhuisd)
Ben geen megaexpert, maar vond een vijver altijd al wel het mooist mogelijke tuinornament.
woensdag 16 juni 2010 - 11:13
Lateralus

Lateralus

Bedankt voor je antwoord, ga dit alvast eens bekijken (ben wel nie de meest handige doe-het-zelver).

Groeten,

Sebastiaan.
vrijdag 18 juni 2010 - 19:38
lieslotje

Lieslotje

Zet ze in een plantenkrat en vul aan met hetgeen je mooi vind. Bijv. kleine keien.
donderdag 2 september 2010 - 19:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon