menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dode vissen naast de vijver

Ga naar meest recente reactie

WendySmeulders

WendySmeulders

Ik heb een klein terrasvijvertje van ongeveer 100l boven de grond.
Hierin zaten een 3 goudvissen, een kleine koi, een subinschki ofzoiets en een zonnebaars.

De zonnebaars is al een tijdje zoek.
Vorige week lag mijn koi 's morgens naast de vijver op de grond.
Gisteren morgend één van de goudvissen ook.

Ik woon in een gebied met aanvliegroute van reigers (reigersbos, Berendrecht) maar heb nog nooit een reiger bij de vijver gezien. Ik denk dat deze te klein is om op te vallen.

Er zijn ook veel poezen in de buurt maar hier heb ik ook nog nooit last van gehad.

Het gebeurt altijd 's nachts en de vis blijft liggen.

Eerst dacht ik dat de koi eruit gesprongen was of door ziekte dood en door de regen eruit gespoeld.

Nu denk ik dat het een poes is.
Wat kan ik er best tegen doen?

De koi koste 35€ en mijn dochtertje vind het verlies van Sneeuwwitje en Katleen toch wel erg.

Vijvers & Vissen

zondag 11 april 2010 - 10:13
WendySmeulders

WendySmeulders

@ birdwatcher

Het was een kleine koi. (+/- 5 cm)
Hij deed het heel goed, zag er gezond uit en was energiek.

Eender welke vis die te groot wordt zet ik uit in een grote koi vijver bij vrienden.

Je mag als bezorgde dierenliefhebber gerust zijn dat ik alleen het beste wil voor mijn visjes en bereid ben ze in een grote vijver te zetten als ze te groot worden.

Ik zal er eens over denken om zelf een grotere vijver aan te leggen.
Bedankt voor je reactie en bezorgdheid.

groetjes

dinsdag 13 april 2010 - 10:42
Esem

Esem

Waar ik versteld van sta is dat een koi van 5 cm 35 € kost,dat moet wel een goude geweest zijn.
Maar om op je vraag terug te komen,je zou er van versteld staan hoe scherp een reiger wel kan zien,elk plekje water in de tuin hoe klein ook hebben ze gezien.
Al wat je kan doen is een net over het vijvertje spannen,om toch zeker te zijn dat er niets of niemand bij de vis kan komen.
Maar het is best mogelijk dat de vissen uit het vijvertje springen.
Mag ik vragen hoe diep je vijvertje is?
Ik zie wel de foto maar inschatten hoe diep deze is ,is moeilijk.

Gr E,
woensdag 14 april 2010 - 10:10
WendySmeulders

WendySmeulders

Het is 40cm diep, dus een kat/reiger kan er wel aan.

Ik dacht ook van de eerste dat deze eruit gesprongen was.
Maar toch geen 2 achter elkaar?
Ik heb er extra bamboetakken opgelegd langs één kant zodat ze zich op een veilige plek kunnen wegsteken.
Ik had vroeger al onderaan een stukje plastiek buis gelegd.
Vroeger zwommen ze daar dikwijls in en door en hadden ze een goede verstopplaats.
Nu denk ik dat er teveel draadalgen in zitten en zijn ze hun verstopplaats kwijt.

Ik ga elke morgen tellen en gelukkig heb ik geen verlies meer gehad na die extra bamboetakken.
zondag 25 april 2010 - 22:21
Boerke

Boerke

Elk dier,vogel of kat, komt als jij ze niet ziet. Als je ze ziet is het steeds op afstand. Zo kwamen wij een drie weken geleden thuis en toen we de deur van onze veranda opentrokken verschrokken we ons. Een reiger die geen meter van onze veranda zat vloog op van ons te zien. En een vijftigtal meter verder ging hij op een schoorsteen zitten om ons in het oog te houden. Man ,ze zijn slim hoor.
Wat ik doe? Heb het al ergens anders op deze forum geplaatst. Twee electrische draden rond de vijver. Eéntje op een 10 cm hoogte en een andere in hoek op een 30 cm. Dit is een pakket dat je in de winkel kan kopen. Ik heb nog nooit last gehad daarna. Ik ben weer eens aan het liegen. Ik had één keer de stekker vergeten in te steken en jullie raden het nooit. De volgende morgen;één goudwinde minder. Het is net of ze het rieken. Nu heb ik ook boven de vijver el. draden gespannen om ijsvogeltjes af te schrikken. Van op de haag duiken ze de vijver in en ze komen zeker en vast met een visje boven. Daar de draden een beetje schitteren in het licht doen ze dit niet meer.
Op de foto onze bezoeker van enkele weken geleden.

Vijvers & Vissen

dinsdag 27 april 2010 - 19:05
Boerke

Boerke

Nog 2 dingen dat ik al horen zeggen heb. Misschien kan iemand anders dit bevestigen.
1)Een reiger zal nooit rechtstreeks in een vijver landen of er moeten stenen of plaatsen zijn die boven het water uitsteken.
2)Ze gaan wel met hun poten in het water staan. Er zou namelijk iets aan hun poten zijn dat vissen lokt en eens in de buurt happen de reigers toe.

Als je op onderstaande foto goed ziet zie je de draden. Je moet wel oppassen dat er geen planten tegen groeien want anders heb je een verlies van electriciteit.

Vijvers & Vissen

dinsdag 27 april 2010 - 19:14
bert007

Bert007

Ik geloof niet dat het een reiger kan geweest zijn. Bij ons zit iedere week wel een reiger aan de vijver omdat we nu eenmaal dicht aan een bos wonen. Als een reiger de vis te pakken krijgt laat hij deze zeker niet liggen, vis staat namelijk gelijk aan voedsel voor deze vogel.

dinsdag 27 april 2010 - 19:36
hildavw

Hildavw

Katten steken soms hun pootje in het water om zo de vis uit het water te scheppen.
Dan spelen ze er even mee, tot de vis dood is, en foetsie is de kat, want meestal krijgt die thuis genoeg te eten.

Zo hebben wij het toch ervaren.

groetjes

Hilda
donderdag 20 mei 2010 - 19:22
houtklover

Houtklover

Grote kans dat het een reiger is geweest of een kat.

Indien ik moest kiezen tussen deze twee, dan denk ik toch de kat die er idd mee gespeeld heeft.

Gr http://www.houtklover.org en http://www.kloofmachine.org
vrijdag 28 mei 2010 - 10:26
maxitec

Maxitec

Voor mijn part eruit gesprongen. Een kat zou de huid open haken en een reiger laat zoiets kleins niet liggen.

Heb je een biologisch flter op de vijver?

Vissen ademen langs hun kieuwen, waardoor ze ammoniak afscheiden. Ook urineren ze bijna continu omdat er water door hun huid dringd door het hogere zoutgehalte in de vis tov in het water. Ook dit bevat ammoniak. Ga je voeren, voeg je nog meer amoniak toe. In een vijvertje zonder filter stapelt deze ammoniak zich op en irriteert de vissen. Daardoor gaan ze flitsen, schuren en springen.

Kan bv. ook door parasieten zijn. Ze springen omdat ze niet kunnen krabben met hun vinnetjes.

Ook sterke schommelingen in de zuurtegraad kunnen aanleiding geven tot springen.


donderdag 10 juni 2010 - 12:54
carolinede28

Carolinede28

hey hallo we hebben zins kort bio vijver aan gelegd nu zatten mijn vissen altijd in visbak
we hebben ze zins week in de vijver gelaten doen het heel goed nu sta
ik deze morgen op ligt mijn silverkapper uit het water pfff had hem al zes jaar dacht nu zal hij
goed voelen is hij er uit gesprongen is dit normaal is geen reiger ofzo want er was niets aan te zien deed dit in aqrium ook al
grtjes caroline
zaterdag 9 juni 2018 - 10:14
Boerke

Boerke

Met sommige vissoorten kan je dat wel voorhebben. Ik heb goudwindes en die "springen" soms naar insecten boven het wateroppervlak. En ja, ik heb ook al een goudwinde naast de vijver gehad. Dat is nu eenmaal de natuur.
zaterdag 9 juni 2018 - 19:16
Esem

Esem

Ik hen ooit gezien dat een koi van meer dan 50cm.uit een vijver sprong, gelukkig was er iemand aanwezig om de koi terug te zetten.
Zo zie je maar, dat een kleine vis of het nu een koi of een andere is, makkelijk uit een ondiepe vijver kan springen.
Gr E.
PS. Een reiger zal nooit een kleine vis laten liggen, of hij zo plots opgeschrikt worden!!!!
zondag 10 juni 2018 - 14:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon