menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zout in de vijver

Ga naar meest recente reactie

britt

Britt

Hey

Ik heb daarpas vissen bij gekocht voor onze vijver en de verkoper heeft de raad gegeven om zout in de vijver tedoen ondat het zeer goed is voor de vissen (hun slijmlaag wordt daar dikker van ) heeft er hier iemand daar ervaring mee of tip's en doen jullie dat ? wij hebben het nog nooit gedaan

Alvast bedankt voor de tips

PS: het zou 1kg zijn per 1000liter
vrijdag 9 april 2010 - 15:33
Pieter

Pieter

Ik heb dat in het verleden ook nog gedaan, een paar kg keukenzout in de vijver gekapt. Als de vissen gevoelig zijn voor ziektes lijkt dat wel te werken, ja.
vrijdag 9 april 2010 - 15:37
britt

Britt

Ik heb dit nog vergeten het zou niet zo goed zijn voor de planten in de vijver
vrijdag 9 april 2010 - 15:40
Echinacea

Echinacea

Bij aanleg van nieuwe vijver kan dat, vergeet niet na herhaling dat water verdamt en zout niet, het zijn nog altijd zoetwater vissen.
vrijdag 9 april 2010 - 21:57
Echinacea
zaterdag 10 april 2010 - 06:49
Polplastron

Polplastron

Vreemd hoor ... In zeewateraquariums doet men inderdaad zout, maar verder???
Als je zieke vissen hebt, kan je ze wel even in een badje met zout water afspoelen; bepaalde huidziekten kunnen daar immers niet tegen.

Maar zout in de vijver doen, lijkt me meer folklore dan dat het echt nut heeft.

Groetjes,

Pol

P.S.: In mijn vijver heb ik vroeger nooit zout gedaan en dat functioneerde perfect hoor!
zaterdag 10 april 2010 - 14:08
Pieter

Pieter

Vergeet niet dat onze vijvers voor een groot deel uit regenwater bestaan. In natuurlijke waters zit steeds een belangrijk deel water in dat uit bronnen en dergelijke komt en dat water bevat veel meer opgeloste zouten dan regenwater. Niet noodzakelijk keukenzout, maar wel zouten in het algemeen. De geleidbaarheid van het water stijgt hierdoor, ik vermoed dat het hiermee te maken heeft.
vrijdag 7 mei 2010 - 09:46
jerre050978

Jerre050978

Zout wordt gebruikt in de kwekerijen om de toxiciteit van nitriet te verlagen. Hoe meer zout, hoe minder toxisch nitriet is. Vandaar dat ze dat soms toevoegen bij opstartende vijvers. Ik ben er echter geen voorstander van. Ik vind dat een vijver op een natuurlijke manier in evenwicht moet komen.
Zout heeft ook een invloed op ziekten. Een zoetwatervis heeft zouten in zijn lichaam. Hierdoor "drinkt" hij de hele dag. Doordat hij de hele dag drinkt en in een omgeving komt waar de zouten hoger zijn dan in zijn lichaam krijgt een vis een osmotische schok. Hierdoor gaat hij alles afwerpen van zijn eigen huid en lost de slijmhuid op.
vrijdag 7 mei 2010 - 13:03
tuinplantonline

Tuinplantonline

het antwoord hierboven beschijft uitstekkend wat er gebeurt met zout. Het wordt in tijdelijke opvang systemen in winkels veel gebruikt. Je moet vissen hier langzaam aan laten wenen, maar eigenlijk ook weer langzaam terug brengen dit wordt bij de goede verkoop punten ook gedaan voor ze worden verkocht!!!!!

ik wil nog een opmerking maken voor de vijver gooi nooit geen zout in de vijver als de planten en dieren die in ons zoetwater leven tegen zout zouden kunnen (voor langere tijd dan) dan hadden ze in de zee geleefd
dinsdag 1 juni 2010 - 17:01
bert007

Bert007

Tegen mij heeft men ook verteld om zout in de vijver te doen. Mijn vissen zijn namelijk ziek (vinrot). Ik heb dit zout wel niet in mijn vijver gedaan maar de vissen een tijdje in emmers gezet met zout water. De ziekte lijkt gestabiliseerd en hoop ze dus nu ook terug te kunnen zetten in de vijver.

dinsdag 1 juni 2010 - 19:13
Groen1

Groen1

Beste, ik heb gelezen dat je slechts 1 afgestreken eetlepel jodiumzout mag toevoegen per 1000 liter vijverwater(1kg dat is voor zee vissen!!!!).
Los het zout op in kokend water,laten afkoelen en dit bij je vijverwater toevoegen,zeer goed voor de ogen en voor de aanmaak van de slijmlaag van vissen.
zondag 27 juni 2010 - 13:57
huubje

Huubje

voor 1000 l zeewater heb je wel 33 kg zeezout nodig
zaterdag 17 juli 2010 - 23:09
loucka

Loucka

Beste

Ik heb een vijver van 20000 liter,en doe er per jaar 25 kg landbouwzout in.Dit volgens het advies van Dokter Maarten lammers(de koi dokter)Volgens Maarten mag ik tot 100kg gaan.Die 25 kg doe ik ineens in het water,het is goed voor de slijmlaag en voor allerlei ziektes
Hiermee heb ik nog nooit last gehad
maandag 23 augustus 2010 - 10:37
loucka

Loucka

Awel mijn waterplanten groeien zeer goed,u kunt het alvast op de foto zien En in Maart van volgend jaar doe ik er weer 25 kg in Ik heb zelden last van zieke vis,de slijmhuid van de vissen word dikker.En zoals je kunt zien,mijn planten groeien zeer goed,ook in de plantenfilter daar staat de gele lis 1,50 hoog en de dodderbloemen tot 50 cm

Vijvers & Vissen

dinsdag 24 augustus 2010 - 00:57
loucka

Loucka

Hier nog een foto langs de kant van de waterval.
Ik zal later nog een foto sturen van mijn plantenfilter,want die ligt nog apart van de vijver

Vijvers & Vissen

dinsdag 24 augustus 2010 - 01:01
jerre050978

Jerre050978

1,25 g/l is eigenlijk een licht brak water.
Er zullen zeker bepaalde plantensoorten zijn die het niet doen in je vijver, maar de meeste planten zijn veel toleranter dan die grens.
Voor de vissen is het inderdaad een ondersteuning voor hun osmoregulatie, maar ik ben persoonlijk geen voorstander van langdurige zouttoevoeging. Het veranderd vermoedelijk het metabolisme van de vis.
Maar goed: je doet er niet echt iets verkeerd mee.
dinsdag 24 augustus 2010 - 09:19
loucka

Loucka

tussen papyrus,gele lissen,de zwanebloem,en de dotterbloem,is er nog plaats.Daarin staan;waterpest,kikkerbeet en hoornblad.Ik kan deze niet in de vijver zelf zetten,waarom;Tussen mijn koi zitten nog een aantal goudwinden en blauwe winde's.En die kunnen van de waterpest en het hoornblad niet afblijven.
woensdag 25 augustus 2010 - 01:20
loucka

Loucka

Als je kijkt,hoeveel zout er verleden winter op onze wegen is gestrooid,om onze wegen gladvrij te maken.Dit zijn tonnen zout,en dat komt ook op de bermen langs de weg.Hebt u daar al kale plekken gezien waar niets meer groeit.Ook de boeren strooien zout,om de gewassen beter te laten groeien.waarom zou men dan geen zout toevoegen aan het water
woensdag 25 augustus 2010 - 10:47
jerre050978

Jerre050978

Hebt u ooit al gehoord van de verzilting van onze wateren? Een groot probleem: er is immers veel minder biodiversiteit in deze waterlopen. Enkel de doorsnee planten komen er nog in voor. De gevoelige planten die minder chloride verdragen verdwijnen...
woensdag 25 augustus 2010 - 11:01
loucka

Loucka

bekijkt u dit filmke eens;
http://www.youtube.com/watch?v=6uoHlEx-Yyc&feature=related
zaterdag 28 augustus 2010 - 02:29
jerre050978

Jerre050978

Eerlijk gezegd overtuigd een filmpje op youtube me nooit.

Goed, we gaan eens advocaat van de duivel spelen. Ik weet zeker dat zout op korte termijn voordelen heeft voor de koi, maar heb je ooit al eens gedacht over de nadelen op lange termijn? Hoe oud kan een koi worden? Welke studies kun je aanhalen die aantonen dat koi geen chronische problemen krijgen van de toevoeging van zout. Ik denk hierbij aan volgende zaken:

1. zoetwatervissen hebben de neiging om uit te drogen in water met een hoger chloridegehalte dan het water waar ze van nature in opgroeien (als je bij koi's al van nature kunt spreken). De osmoregulatie is dus verstoord en ze moeten veel energie steken in die huishouding. Mijn inschatting is dat die vissen dan ook jonger gaan sterven.

2. wat met ziektes die resistent zijn tegen zout en waarvoor de te gebruiken geneesmiddelen anders reageren in water met een hoger chloridegehalte?

Enig idee?
zaterdag 28 augustus 2010 - 09:21
squarefoot1

Squarefoot1

in mijn vorige vijver heb ik ook een keer zout toegevoegd omdat mijn koi's huidproblemen hadden het heeft goed geholpen ,maar zouw het nu niet meer doen.
als mijn koi's moeten behandeld worden doe ik dat door ze een tijdelijk zoutbadje te geven.
ik denk ook niet dat het echt gezond voor ze is dat we ze pekellen in zout water
donderdag 24 februari 2011 - 21:48
squarefoot1

Squarefoot1

zout helpt inderdaad , tegen allerhande parasieten en help de slijmlaag te herstellen na een aandoening maar zomaar elk jaar zout in de vijver gieten doe je tog niet . als er niks aan de hand is waarom zou je het dan doen ?

grtz .
maandag 28 februari 2011 - 18:18
Polplastron

Polplastron

Als behandeling van bepaalde parasieten is het inderdaad niet slecht, maar dan wel BUITEN de vijver en niet erin!!!!
maandag 28 februari 2011 - 18:37
Rita1960

Rita1960

??? zout toevoegen aan een zoet water vijver..

hoe zit het op de lange termijn met de zoutconcentratie in het water?? gelet op de water verdamping in de zomer en op lange termijn in de bodem van de vijver?

Als je vissen wat mankeren(ziek zijn) zou ik ze isoleren en behandelen en zeker geen zout in de vijver gooien..

groetjes,

Rita
woensdag 2 maart 2011 - 20:15
Rita1960

Rita1960

en andere studies hebben a uitgewezen dat door het strooien van zout op de wegen in de winter, er een andere biodiversiteit is ontstaan.
Er groeien planten in het binnenland die van nature alleen maar voorkomen in de kuststreken van nederland..

over natuurvervalsing gesproken..

woensdag 2 maart 2011 - 20:21
squarefoot1

Squarefoot1

niet onnodig gebruiken dus
woensdag 2 maart 2011 - 22:14
Polplastron

Polplastron

Veel van wat we in de tuin doen is meer gebaseerd op folklore of traditie dan op wetenschappelijke studies. Ik zou dus graag zien waar bewezen is dat het nodig is om zout toe te voegen. Tot dat moment lijkt het me "folklore".

Groeten,

Pol
woensdag 2 maart 2011 - 22:25
lo

Lo

Als je er maar genoeg zout in doet krijg je dan op den duur pekelenharing?
zondag 27 maart 2011 - 01:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon