menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoekkruid

Ga naar meest recente reactie

lo

Lo

De tuinkalender van november geeft het advies snoekkruid naar diepere gedeelten te verhuizen wegens het bevriezingsgevaar. Nochtans heeft het snoekkruid in de moeraszone van mijn natuurlijke vijver de extreme temperaturen van vorige winter overleefd. Bovendien heeft mijn schoonbroer snoekkruid in zijn aangelegde vijver staan, in mandjes, ca 50 cm diep, en hij heeft dat nog nooit verhuisd. Het is er zelfs een plaag in geworden.
Wat moet ik daar nu allemaal van geloven? Ik heb nu snoekkruid in mijn aangelegde vijver gezet, 60 cm diep, in manden en gezien de omvang van die manden (en hun gewicht) heb ik geen zin met mijn blote billen IN de vijver te kruipen rond deze tijd van het jaar.
zondag 8 november 2009 - 13:44
lo

Lo

Da's dan goe nieuws!
groetjes en bedankt
zondag 8 november 2009 - 15:18
annis

Annis

Hier staat hij ook op een 15cm diepte en ook nog nooit dieper gezet. Heeft de strenge winter van vorig jaar ook overleefd.

groetjes @nnis
zondag 8 november 2009 - 16:11
lo

Lo

Waarom raadt men dan aan de plant te verplaatsen?
zondag 8 november 2009 - 17:22
kurt

Kurt

Beste,

Ik heb het even voor u nagekeken.
De vijverkalender is samengesteld door Eric Buedts die webmaster is van www.vijversenkoi.be en zelf ook een vijver heeft en er heel wat van afweet. Vandaar het vertrouwen in zijn teksten als niet vijverkenner.

Ik heb het dus even opgezocht via google en kwam volgende tekst tegen van Ivo Pauwels:


snoekkruid in vijverboek

Mvg,
Kurt
zondag 8 november 2009 - 19:53
Polplastron

Polplastron

Ik denk dat snoekkruid in die categorie planten thuishoort die op sommige standplaatsen de winter perfect overleven en op andere niet. Vele planten werden vroeger ook op de bodem van de vijver gezet, maar bleken later toch volledig winterhard.

Ik denk hierbij ook aan Zantedschia aethiopica die vroeger vooral als vijverplant werd gebruikt en vervolgens jaarlijks naar de bodem van de vijver verhuisde, maar die nu in vele tuinen gewoon in de droge border staat en er perfect winterhard is.

Ik twijfel niet aan de juistheid van de tekst, maar boeken zijn vaak algemeen en planten groeien zelden of nooit volgens het boekje!
maandag 9 november 2009 - 13:11
lo

Lo

Iedereen alvast bedankt voor zijn/haar reactie!
@Kurt, ik bedoel maar dat zowat in alle boeken die ik over het onderwerp heb gelezen (en info die ik van het web heb geplukt) staat dat de plant niet tegen de vorst kan terwijl... Dan gaat een mens natuurlijk twijfelen.
groetjes en bedankt voor de moeite
lo
maandag 9 november 2009 - 20:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon