menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijver Overloop

Ga naar meest recente reactie

Vic55

Vic55

Ik ben bezig een vijver aan het aanleggen, niet zo heel erg groot hoor. Het is een gewone folie vijver aan te worden met als lengte 3m, breedte 1m en op het diepste punt 1m. Voornamelijk om wat planten en een beperkt aantal vissen te kunnen houden. Nu vraag ik me af of het niet nodig is om een overloop te voorzien. Of is dit gezien de kleine oppervlakte niet nodig.


Mvg, Vic
vrijdag 14 augustus 2009 - 09:01
Polplastron

Polplastron

Tenzij je een regenpijp naar de vijver zou leiden (wat volgens mij overigens niet optimaal is ...) lijkt me een overloop voor zo'n kleine vijver niet echt nodig. Ik had er destijds ook geen en mijn vijver was twee keer zo groot.
maandag 17 augustus 2009 - 11:27
Vic55

Vic55

Nee de regenpijp ga ik er niet naar toe leiden hoor.
Alleszins bedankt voor de reactie.

Mvg, Vic
vrijdag 21 augustus 2009 - 10:16
Polplastron

Polplastron

Mits je dakgoten proper zijn en de goten zelf niet van koper of andere metalen gemaakt zijn, lijkt het me inderdaad misschien nog een goed idee.
dinsdag 25 augustus 2009 - 15:59
hamelinck

Hamelinck

Ik heb ook gedacht om een toevoer via de dakgoten te maken, maar het wordt me steeds ontraden. Toch zie ik het probleem er niet van, mijn vijver is 6 x 6 x 1 meter.
maandag 19 oktober 2009 - 19:02
P e t e r

P e t e r

Is het niet zo dat regenwater niet goed is voor je vissen, te zuur. Regenwater zorgt ook in de zomer voor troebeler water.

Ik had het bij mij zo voorzien maar ik heb een beter resultaat zonder regenwater.


Peter
zondag 29 november 2009 - 22:37
VTO

VTO

Beste,

niet het regenwater op zich vormt een probleem, alhoewel. Het regenwater kan door de industrie zwaar bevuild zijn. Als het een tijd niet geregend heeft (wat nu het geval niet is) bevat en regenwater veel nitriet. Een gevaarlijk goedje dat uw vissen dood. Door een toevoer via een regenpijp krijgt uw vijver dan in een keer een grote hoeveelheid nitriet en sterven uw vissen. U moet het echt eens testen met een eenvoudige nitiet test set van aquariums.

ps alles hangt af van het watervolume van uw vijver. Een kleine vijver heeft weinig "buffer", waardoor de watersamenstelling sterk wijzigt bij het invoeren van vers regenwater.
donderdag 3 december 2009 - 11:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon