menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Van wilde tuin naar rotstuin deel 3a

Ga naar meest recente reactie

Harry54

Harry54

Beste vijverliefhebbers. Mijn eerste berichtje hier.
Wilt u proberen enkele van mijn vragen te beantwoorden?
De overige delen van dit topic staan bij: foto's van mijn tuin.

bedankt alvast. Harry

Vandaag (zondag) niet veel gedaan; het is de bezoekdag voor de wederzijdse moeders. ( 'Ze zijn er nu nog'...)

In de namiddag een beginnetje gemaakt met een trapje om straks een officiële weg naar boven te hebben en vandaaruit stapstenen te kunnen leggen.


[afbeelding verwijderd niet-https]

Verder dan nu maar even een meningvormende ronde- zo u wilt: de inspraakronde.
Het ligt in de bedoeling om bovenop een 'beekje' te maken. Op de bijgaande foto ziet u de mogelijke route van de voorgenomen stroom. Wat vinden jullie hiervan: moet hij breder? moeten de bochten dieper? Moet er een bocht minder komen?
Kortom: graag jullie mening.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik zal dit ook even bij het vijverforum plaatsen.
Aanvullende vragen: het verval is ongeveer 50 centimeter; de breedte zal variëren tussen de 30 en 50 centimeter. Vraag 1: een hoeveelliter pomp is geschikt en vraag 2: hoe bereken je dat ook alweer: verval 50 cm; lengte ongeveer 11 meter; breedte 30 à 50 cm. Wat is dan de stroomsnelheid?

Uteindelijk (maar dat is een meerjarenproject) loopt het beekje via het middenpad terug naar een nog te graven vijver. Voor dit eerste stuk wil ik het oplossen met een ingegraven specieton en een lange slag aan de pomp.

Reageer, reageer!!

groet harry
zondag 9 augustus 2009 - 22:11
lentemode

Lentemode

Amaj, Harry,

Hier dus mijn reactie om je te verblijden...

Helaas ken ik niets van vervallen en debieten en stroomsnelheden en pompen, maar ik kan wel zien dat er hier iemand zijn hartje aan het ophalen is bij grootse plannen...
Wat vonden jullie moeders ervan ?

't Wordt een schitterende tuinhoek bij je serre.

Wij zeggen hier vaak: 't zal mooi zijn als 't af is !

Veel plezier !

Groetjes,
Mia
maandag 10 augustus 2009 - 10:44
Harry54

Harry54

Mia, dank je wel.

De moeders schudden hun wijze oude hoofden en zwegen; of eerlijker: ik zeg er niet al veel over.

H.
maandag 10 augustus 2009 - 12:44
Rudolfke

Rudolfke

Ik zou de bochten onregelmatiger maken. Nu heb je een heel regelmatige kronkelvorm. Ik zou dus de ene bocht wat groter maken dan de andere, om zo een natuurlijker uitzicht te krijgen.

Qua debiet ed kan ik ook niet veel helpen. Maar volgens mij moet dat niet te veel zijn.. Het water moet maar 50cm omhoog, wat niet veel is, en die afstand is normaal geen probleem. Hoeveel water zal er in het bassin aan het einde van de waterstroom inkunnen?
maandag 10 augustus 2009 - 19:52
Harry54

Harry54

Rudolfke, goed idee. Ga ik morgen eens uitzetten.
dank je wel.
harry
maandag 10 augustus 2009 - 20:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon