menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuwe vijver aanleggen

dserge

Dserge

Hallo,

Ik ben van plan om een vijver aan te leggen. Nu het zou iets simpel worden namelijk een rechthoek van 3 meter bij 1 meter. De dieptes zouden gaan van 30 cm tot 80 cm. Nu had ik gedacht om dit met folie te realiseren, maar zit met een vraagje hoe je dat praktisch doet met de boorden. Ik zou opteren om de folie vast te leggen met een greppel, maar die greppel voorzie ik die in de breedte van 1 meter of wordt mijn totale breedte meer dan 1 meter??

En is het raadzaam om de vijver nu aan te leggen of best wachten tot pakweg september bijvoorbeeld??

En de dieptes zijn die voldoende om er een vis of 5 in te houden??

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Groeten,
David
dinsdag 4 augustus 2009 - 10:15
dserge

Dserge

Niemand??
dinsdag 4 augustus 2009 - 15:06
Rudolfke

Rudolfke

Eventjes snel gerekend heb je 360*560 cm folie nodig.
Hoe wil je de boorden gaan vastleggen? Met tegels, met losse zware stenen, door gras over te leggen, ..?
Als je plaats hebt zou ik die greppel voorbij de meter nemen. De greppel zelf (als ik tenminste juist ben met wat je bedoelt als greppel) is uiteindelijk wel een deel van de vijver, maar een deel dat weggestoken is..

Ik zou het zeker nu al doen, normaal is de lente de beste tijd om een vijver aan te leggen. In september beginnen de temperaturen al wat naar beneden te gaan en de lichtsterkte en lichtduur en zo. Dus denk ik als je planten wilt, dat het best nu gedaan wordt. (als ik fout ben mag iemand me zeker tegenspreken hoor).

Welke soort vissen wil je er gaan inzetten, en wat gaan je doen van filtering?
vrijdag 7 augustus 2009 - 15:50
dserge

Dserge

Hoe ik het nu van plan ben:
De breedte blijft behouden en na die 1m komt er dus een greppel waar de folie in komt te liggen, daar bovenop komen er kiezelstenen. Verder werk ik de boorden af met boordstenen die voor de greppel komen te staan. De folie zou dan over de boordsteen komen te liggen en dan in de greppel waar dus de kiezelstenen komen op te liggen. Rondom de vijver komt dan een muurtje van bakstenen en daarboven komt er blauwe arduin.

De vissen die ik er zou inzetten zijn gewone goudvissen en een paar karper koi. Filtering zou een Filtral 5000 UVC START zijn van Oase. Alle andere voorstellen zijn meer dan welkom!!

Alvast bedankt,

Greetz
zondag 9 augustus 2009 - 12:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon