menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pompje

Ga naar meest recente reactie

guillaume

Guillaume

hallo ik ben van plan om zo een klein vijvertje te maken niet groter dan 1 m² (denk ik ) en met geen of juist 1 vis. nu was de vraag of ik echt een pompje moet steken om het water proper te houden.
ik zou anders van plan zijn om die te legen met de hand om dan nieuw water in te doen.

bedankt voor de antwoorden,
groeten,

guillaume
donderdag 2 juli 2009 - 19:08
guillaume

Guillaume

is het goed als een vijver maar 50 cm diep is voor 1 vis en die alleen in gebruik is tijdens de lente en zomer?
donderdag 2 juli 2009 - 21:13
guillaume

Guillaume

ik wil er wel meer in steken maar is een diepte van 65 cm genoeg voor te overwinteren of moet ik ze iedere keer dan uithalen tijdens de winter
want met wat ik heb kan ik niet veel dieper gaan en ik ben maar 14 jaar en kan me dus nog geen vijver veroorloven. en zoiezo maak ik ze toch liever.
dan kun je nog meer fier zijn op jezelf
vrijdag 3 juli 2009 - 08:54
Polplastron

Polplastron

Ik zou in zo'n klein vijvertje helemaal geen vissen zetten. 't Is ook heel leuk om allerlei dieren VANZELF (dus niet gaan wegvangen op een andere plaats!!!! ) in het poeltje te zien komen: dikkopjes, insectenlarven, waterkevertjes, ... Als je geen vissen toevoegt hoef je ook geen pompje te zetten. Wel is het heel belangrijk om voor voldoende beplanting te zorgen; een paar hogere planten en een paar zuurstofplanten.

Gebruik ondanks het feit dat je waarschijnlijk nog niet zo veel zakgeld krijgt toch best echte vijverfolie. Gewone plastic vergaat immers na korte tijd en gaat dan lekken.

Succes jongen!
vrijdag 3 juli 2009 - 14:43
guillaume

Guillaume

dank u.
zuurstofplanten ging ik er zoiezo in steken.
maar wat voor andere planten zou ik er in steken?
ik heb misschien max 2 m² water waarin ik toch zou 2 of 3 vissen steken en het water handmatig zou verwijderen en weer vullen.
het is veel werk maar ik ben wel dapper en zie het zitten.
hopelijk zou dat toch lukken.
ik weet dat vissen constant in dezelfde t° moet zijn.
dus als er vers water is zou ik elke vis in een plastiek steken met het oude water en die steken in het nieuwe water zodat die geleidelijk op de geleike t° komen zonder doden te hebben.

zou het zo goed zijn?
vrijdag 3 juli 2009 - 18:39
Polplastron

Polplastron

Ik zou vissen toch laten: de temperatuur in zo'n vijvertje loopt al snel vrij hoog op en koelt ook 's avonds weer snel af. In de winter zullen ze het zeker niet overleven, maar ik vrees dat het 's zomers ook een groot probleem kan worden.

Leg die vijver eerst eens aan en meet de temperatuur eens geregeld. Er zijn vele leuke planten, maar ik ben zelf nogal gek van Aponogeton dystachios en Thalia dealbata. 't Zijn wel geen inheemse planten, maar ze worden door verschillende diertjes gebruikt als nestplaatsje.

Later meer tips, ik moet nu even vertrekken! Doei!
vrijdag 3 juli 2009 - 19:26
guillaume

Guillaume

bedankt.
ik zal zeker de temperatuur meten.
mijn nonkel heeft een vijver van dezelfde diepte van mijn vijver die ik zou maken en ongeveer dezelfde grote en het zou nog doenbaar zijn voor de vissen.
ik kan natuurlijk ook een paar schaduwplaatsen aanbrengen, of zal dat niet veel veranderen???

ik zie vel alvast bedankt.
vrijdag 3 juli 2009 - 19:29
guillaume

Guillaume

dit is misschien een domme vraag.

ik stel nu al de vragen om dan te kunnen beginnen eind augustus.

de vraag: tot wat dient een luchtpomp en tot wat dient een waterpomp?
vrijdag 3 juli 2009 - 21:45
guillaume

Guillaume

ik had gedacht aan een luchtpomp die 350 liter per uur zuigt of doet
en een waterpomp die 1000 liter per uur zuigt.
is dat genoeg of mag ik iets kleiners nemen voor 2 m²?
vrijdag 3 juli 2009 - 23:17
Polplastron

Polplastron

Pompjes (zowel lucht als water) doen niets anders dan beweging in het water brengen. Op die manier mengen ze het zuurstofrijke oppervlaktewater met de rest. In een vijver met een goed evenwicht (veel planten en weinig vissen) is het gebruik van enige pomp eigenlijk overbodig.

Het kan wel leuk zijn om een klein pompje te installeren om wat watergeluid te krijgen. Die van Ubink zijn voor jouw geval wel goed genoeg! (Vroeger waren die trouwens in Nederland veel goedkoper dan in België; zeker informeren!)

Groeten, Pol
zaterdag 4 juli 2009 - 17:40
guillaume

Guillaume

is er misschien een site waar ik deze pomp kan zien met de informatie ?
liefst te koop in belgie.
ik heb onlangs nog een pomp gezien die me ook interesseerde: Oase pompe Neptun 440 outdoor 10m
is dit goed? maar geef toch maar de site want ik ben aan het zoeken voor de goedkoopste pomp^maar van toch een redelijke kwaliteit.
zo heb ik waterpompen gezien van in de 20 euro die een kapasiteit hebben van 600 L/H.

bedankt.
zaterdag 4 juli 2009 - 18:00
Polplastron

Polplastron

Neem geen te grote capaciteit van pomp voor zo'n klein vijvertje. 't Is immers niet de bedoeling dat er een wildwaterbaan ontstaat dacht ik? Informeer gewoon eens bij een goed vijvercentrum.
zaterdag 4 juli 2009 - 19:35
guillaume

Guillaume

dat zal ik doen.
bedankt voor de antwoorden.
zondag 5 juli 2009 - 10:15
andreash

Andreash

Voor zo'n kleine vijver zou ik het volgende overwegen: Een vijverpomp op zonne energie. Bij de conrad kun je er eentje kopen Die loopt op 12 volt. Als je er dan ook nog een zelfgemaakte filter bijmaakt ben je voor niet al te veel geld kwijt.
dinsdag 21 juli 2009 - 13:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon