menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe krijg ik goudvissen er uit

Ga naar meest recente reactie

hamelinck

Hamelinck

In mijn natuurlijke vijver heb ik vorig jaar een domme fout begaan: acht goudvissen uit een stinkende vijver gered en in mijn vijver geplaatst. Ze hebben het zo goed naar hun zin dat er nu honderden kleintjes zijn. Kennissen hebben dezelfde fout gemaakt en na jaren is hun vijver nu een stinkende modderpoel met honderden slachtoffers er in.
Ik heb getracht de vissen te vangen, dat lukt niet, ze zijn razend snel en schieten in het groen.
Mijn vijver is zo'n 5 x 4 en 1.30, vol met oever- en waterplanten, slakken, salamanders en padden/kikkers. Dus "zo maar een net er door halen" lukt niet.
Ik heb gedacht om hem leeg te pompen, maar dan vrees ik dat veel dieren dood gaan.
Elk advies/idee is zeer welkom.

Mag ik iedereen waarschuwen met dit bericht?????

NOOIT (goud)vissen in een natuurlijke vijver plaatsen!

vrijdag 6 maart 2009 - 20:30
printemps

Printemps


een 'fuik' maken
en ze zo vangen ?

mvg
lente an
zaterdag 7 maart 2009 - 15:22
hamelinck

Hamelinck

Dank An, ja daar heb ik ook al aan gedacht. Maar de fuiken in de viswinkels zijn erg groot, ik zal nogeens informeren en afwachten of iemand een briljant idee heeft.
zaterdag 7 maart 2009 - 18:03
Rita1960

Rita1960

Maak zelf een fuik met bijvoorbeeld grofmazige panty...

groetjes,

Rita
zaterdag 7 maart 2009 - 19:57
hamelinck

Hamelinck

Goed idee, zal eens gaan knutselen!
zondag 8 maart 2009 - 10:37
printemps

Printemps

wel op tijd eens controleren dat er geen andere diertjes verdrinken hé

mvg
lente an
zondag 8 maart 2009 - 21:58
hamelinck

Hamelinck

An, geloof me, ik ben heel voorzichtig met alles wat leeft.
De goudvissen die ik zal vangen gaan naar een goudvissen-vijver.
Mijn leefregel is: als je het niet kunt herstellen, maak het dan ook niet kapot. Een dier "zomaar" dood maken, een tak of een blad "zomaar" afrukken, neen dat doe ik beslist niet, ik kan het immers niet herstellen.
Maar ik ga wel zoeken naar een "net" met zulke grote gaten dat de goudvissen er niet doorkunnen en de rest wel. Ik zal eens op zoek gaan naar een paar zwarte, sexy netkousen!
zondag 8 maart 2009 - 22:28
funnybiker

Funnybiker

hou vangnet (schepnet ) 30cm onder waterspiegel ; gooi na 1 min een beetje drijvend voeder op wateroppervlak boven net; dan enkele seconden wachten; net hijsen en die zit vol vis....
indien je slechts een beetje voeder gebruikt kan je dit enkele malen na elkaar herhalen..

succes

dinsdag 17 maart 2009 - 20:30
hamelinck

Hamelinck

Dat is een goed idee. Mijn fuik werkt niet echt en hengel met haakje zie ik niet zitten. Moet er niet aan denken dat er een haak in mijn wang zou zitten, ja dat groeit ook wel weer dicht, net als bij vissen.
Morgen drijvend voer kopen! Want er zitten heel wat kleine visjes in.
Was het vandaag een beetje aan het schoonmaken en had al de eerste salamder in mijn handen, het wordt lente!
dinsdag 17 maart 2009 - 22:24
Jacob83

Jacob83

je kan je vijver ook een deel laten leeglopen dan hebben ze zowiezo minder ruimte. ik weet niet of je in de vijver kan staan en dan zo ff met zn 2en met schepnet/panty die vissen vangen ?
zondag 29 maart 2009 - 11:44
freek37

Freek37

wij hadden hetzelfde probleem en hebben er een goede oplossing voor!
je spaart grote waterflessen als je zelf kraantjeswaqter drinkt leen dan van andere mensen. je snijt gewoon de 1/5 top af en plaatst hem er terug omgekeert in, je hebt geen aas nodig als je het gewoon op een beschutte plek legt. de vissen zwemmen er uit nieuwschierigheid in en kunnen er niet meer uit, je gaat hier niet 100% alle vissen uit mee kunnen halen daarvoor heb je heel grote flessen nodig want de grote vissen zijn te groot voor de opening.
ik hoop dat dit gaat werken bij jou, dit is het simpelste ontwerp van fuik en vraagt geen moeite!
veel succes!
vrijdag 21 augustus 2015 - 12:01
Peter debaets

Peter debaets

Ooit iemand gekend die prachtige goudvissen (komeet staarten) had, totdat hij enkele kleine gekregen water schildpadden uitzette. Die groeiden uiteraard en bleken vleesetend (of in dit geval visetend ) te zijn. Alle vissen weg.
zondag 13 september 2015 - 12:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon