menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijver

Ga naar meest recente reactie

loucka

Loucka

Hallo,
Ik ben zelf een vijver stofzuiger aan het maken.Maar ik zit zowat te denken welke pomp ik hier kan voor gebruiken.De vijver is 20000 liter.En er ligt veel stof op de bodem.
Dus de pomp zou zelfaanzuigend moeten zijn.Deze moet op de oever van de vijver staan.Aan de ingang zou een lange slang moeten komen,zodat ik de vijver kan rond gaan.De uitgang van de pomp;hier komt ook een slang aan,die verbonden is met een filter tonnetje Waarna het gefilterde water terug de vijver in komt.Ik weet wel hoe het moet,maar ik weet niet welke pomp ik hiervoor moet gebruiken.Kunnen jullie mij hierbij van dienst zijn
donderdag 23 oktober 2008 - 02:05
zourky

Zourky

Dag Loucka,ik heb een dompelpomp gekocht voor vuil water de uitgang van de pomp(met een darm)leg ik in een groot schepnet,de pomp zelf die ligd in de vijver met daaraan een stuk darm en daar een plastiek buis aan,zo heb ik een vast deel waar ik de vijver met rond ga,het is voor bezinksel en stukjes algen,geen bossen van algen want dan raakt de pomp verstopt,mijn vrouw heeft daar ook nog een net voor gemaakt,van nylon voedering(ik weet niet hoe ze het echt noemen maar bij een rok of kleed staat het ook binnen in wij noemen het voeiering)?als er veel bezinksel in ligd zal het ook rap vol zijn want zo een net laat ook geen stof door.Mijn broer die had zo een water stofzuiger gekocht en moet bijna ieder halve minuut stoppen,het valt gewoon stil en moet wachten tot het water terug gezakt is in de stofzuiger,en dan vind ik mijn dompelpomp beter.
groetjes Richard
donderdag 23 oktober 2008 - 13:18
loucka

Loucka

Richard
Ik versta in feite niet wat u bedoeld.Aan de uitgang is een slang bevestigd.Maar op de zuigmond van een dompelpomp kun je toch geen buis aansteken,want dat is al op zijn minst 10 cm.Hoe speel jij dat klaar.En hoe gaat u dan men de dompelpomp over de bodem van de vijver
Groetjes Loucka
vrijdag 24 oktober 2008 - 01:23
zourky

Zourky

Hallo Loucka,

Aan de pomp heb je een in en een uit,aan de uit is een darm gewoon darm maar groot genoeg zodat hij op de pomp past,aan de ingang van de pomp is ook een stuk darm van een goede 2 m,en dat is van die darm die ze gebruiken aan de vijver pompen,die bij het aanzuigen niet plat gaan,daar aan dat stuk darm is nog een buis van die gebruiken voor afloop van badkamers en keukens,er zij stukken van één meter en van twee met alle nodige aansluit stukken(in de gamma,bij hubo)ik heb bij mij op de darm van de inlaat een stuk van één meter stevig vast gemaakt met brede plastiek plakband,het moet goed dicht zijn anders zuigt de pomp valse lucht.De pomp onder water,de uitgang die maak je zo lang als nodig om in het net te leggen,dan de ingang onder te duwen alle lucht moet er uit,heb je nu niet genoeg met dat stuk buis van één meter kan je daar nog een tweede in schuiven,ik doe het met die buis omdat je dan een vast stuk hebt waarmee men links en recht kan gaan,iets dat met darm niet gemakkelijk zou zijn.Met dat zelfde systeem kun je ook de uitlaat tien meter verder leggen waar je gewoon het water kan laten lopen,en zo kun je ook de bodem opzuigen,achteraf moet men wel bij vullen. Maar op de zuigmond van een dompelpomp kun je toch geen buis aansteken,want dat is al op zijn minst 10 cm.Dat is een deel van jou zin,op die tien cm komt die zwarte darm die ze voor vijvers gebruiken van + - twee meter dan heb je bewegings vrijheid,en dan het vast stuk.Ik heb ook silicone gedaan op de darm waar je de buis over zet en dan met plakband,om zeker geen lucht te laten opzuigen,ik denk je hierbij geholpen te hebben,is er iets ik ben hier en vragen staat vrij.
groetjes Richard
vrijdag 24 oktober 2008 - 08:54
semperfi

Tekst aangepast

Semperfi

IK denk dat jullie over twee soorten pompen bezig zijn.
Loucka heeft een Dompelpomp ( denkelijk voor vuil water ) en Zourky heeft het over een Beregeningspomp met een in- en uitgang van ongeveer dezelfde diameter.

Ik zit met hetzefde probleem : heel wat "modder" op de ondergrond.

Ik heb zelf een beregeningspomp van Gardena met speciaal zuigsysteem om vijvers te reinigen en dit werkt goed en slecht :
GOED : alles wordt opgezogen en komt in een filtersysteem terecht waar je de levende organismen gemakkelijk terug in het water kan leggen. Grof vuil en keitjes worden prima weerhouden.
SLECHT : hetgeen uit de pomp komt bevat - zelfs na het passeren van de extra-zakvormige filter - nog heel veel modder en dit komt terug in de vijver.
Als er heel veel grof vuil is, geraakt de darm gemakkelijk verstopt.

Ik ga het volgende proberen : de beregeningspomp aansluiten aan de bestaande vijverfilter en dit enkele weken laten werken ( geen 24 u/24 ) De inkom van tijd verplaatsen en zeker de watten-filter regelmatig verversen ..... pas op ik heb dit zelf nog niet gedaan, maar dat is iets voor komende weken.
VEEL SUCCES !
woensdag 5 november 2008 - 19:16
loucka

Loucka

Hoy Bob
Het zit eigelijk zo;Ik bezit helemaal nog geen pomp.Maar ik ben op zoek naar een beregeningpomp.Daar ik ook een vijversofzuiger wil maken.Nu juist vandaag heb ik naar Gardena gebeld.Om te vragen welke pomp ik juist moest hebben.Maar daar zeiden ze mij dat dit niet zou lukken,met wat ik ga maken.Zodus een zelfaanzuigende pomp aan de ingang een slang van 2 m en daaraan een buis met op het einde van deze buis,de zuigmond van een gewone stofzuiger.Aan de uitgang van de pomp een slang die leid naar een filterbak.En vandaar het zuivere water terug de vijver in.
En dat zou volgens Gardena niet lukken,wel als je het volledige pakket van hun koopt (zodus 2x slang en een zeef)dan zou je bladeren slib en algen kunnen opzuigen.Sorry ik heb de pomp nog niet benoemd waar ik voor belde naar Gardena,dat is Beregeningspomp 3300 l/u doorvoercapaciteit 4 Bar.
Wat doe ik nu fout of hoe moet ik dat nu gaan maken.Het is toch net hetzelfde systeem gelijk dat van hun.Bij mij zit er geen terugslagklep op.Maar dat hoeft ook niet.
Hoe hebt u dat ineen gestoken,en welke pomp hebt u hiervoor gebruikt
Groetjes Loucka
donderdag 6 november 2008 - 01:16
semperfi

Semperfi

Howdy Loucka,
Bij hun manier van werken ( het systeem dat ik had aangeschaft ) :
Er zit een darm van 2 meter die zuiver water aanzuigt ( op een plaats waat weinig of geen vervuiling is ) uit de vijver.
Dit komt terecht in de beregeningspomp die het verder doorstuurt naar de filter.
Vooraleer het terecht komt in de filter veroorzaakt het een onderdruk in een dubbele buis waardoor het vuile water met een tweede lange darm en een soort stofzuigermond tevens in de filter terecht komt.
Dit systeem verhindert dat er vuil door de beregeningspomp zou gaan, die dingen zijn daar niet voor gemaakt.

In uw geval zou ik liever met een dompelpomp voor vuil water werken en dit aansluiten aan een filter met echt groot debiet ( zoiets heb ik zelf nog niet gezien ), er zit echt veel kracht achter zo'n dompelpomp !

Veel succes, en al er nog vragen zijn ..... tot uw dienst.
donderdag 6 november 2008 - 13:32
zourky

Tekst aangepast

Zourky

Ik zal het proberen uit te leggen,een dompelpomp is er voor helder water en ook voor vuil water,ik heb een genomen voor vuilwater,wat het verschil is weet ik niet,ge hebt een uit aan de pomp en daar kun je een darm op schuiven,onderkant hebt ge openingen in het rond,dus daar kan geen darm op,wel de onderkant heb ik los gevezen en dan hebt ge een deksel,daar heb ik in het midden een gat in geboord,groot genoeg ,waar ge een stuk insteekt de ene kant om een darm op te schuiven de andere kant is gewoon in draad waar een grote moer op past,als ik dan de voledige onderplaat terug op de pomp vijs,dan hebt ge toch twee kanten waar een darm op past,ik neem altijd van die zwarte darm voor vijvers die worden niet plat bij het aanzuigen,de stukken die ik bedoel vind ge in een gama,hubo enz het is voledeig in plastiek en er zijn verschilende grote in,en zo kun je alles opzuigen de pomp voledig onder water en de darm moeten ook vol water,als er lucht in zit gaat het niet,dat doe ik twee keer per jaar.
De andere filter die gaat dag en nacht winter en zomer,en bestaat uit vier tonnen van die blauw van 100 liter,mijn vijver is wel wat hoger gelegen,de vier tonnen zijn voor de helft in de grond,ze zijn met elkaar verbonden,zo traps gewijs de eerste gaat het water langs onder er in,in die ton is ook zo een stuk op gevezen zoals hoger beschreven daar zit een stuk darm op van die zwarte de grootste maat die hangt in de vijver en zo naar de ton,in de ton is een emmer ook met gaten in geboord,daarop nylon netten die ze op aarbeien leggen voor de vogels,op die netten is een vijver mand met een pomp geen te zwaar anders kan het water niet volgen,de uitgang van die pomp gaat naar de tweede ton die is verbonden met de eerst met plastiek regenpijp,dus een gat in geboord met cirkel zaagjes op een boormachien,het stuk regen pijp is ongeveer 30 cm en is afgedicht met tex 7
van de tweede ton naar de derde maar dan de onderkant,de volgende terug van boven,met daar dan een uitloop naar de vijver,in de drie laatste tonnen zitten ook netten,maar in stukken gesneden en in bussels gebonden,en die hangen aan een ijzerdraad,als die zo in de ton zouden gaan dan liggen ze op de bodem vast op elkaar,de drie laaste kuis ik één maal er jaar,de eerst om de maand behalve in de winter.Ik heb verteld in de eerst staat een pomp die het doorstuurd naar de tweede enz,omdat die darm van de vijver naar de ton luchtledig is gaat het water van zelf omdat de pas van de vijver en de ton gelijk wil komen te staan,die emmer met gaten in de ton is omdat anders de netten rap verstopt zouden zijn,de nette reinig ik met hogedruk reiniger en gaat prima
vroeger was er op de radio een progamma vragen staat vrij ,wel hier ook
groetjes Richard
donderdag 6 november 2008 - 14:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon