menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijver

Ga naar meest recente reactie

loucka

Loucka

Hoy
Zijn er mensen onder jullie die weten hoe je algen en groene smurie die ruikt naar rotte eieren,uit de waterval kunt krijgen.Want ik ben alle dagen bezig met deze algen soorten uit mijn waterval te krijgen.
Ik heb al eens geprobeert,met in iedere val een stukje rood koper te leggen, maar dit help niet.Kalk kan ik ook niet gebruiken,want men water in de vijver staat prima:PH.7,5 GH. 8 KH.7 Deze waarden zijn toch goed hé.Kan mij iemand helpen met dit probleem,want het is echt niet meer te doen.
vrijdag 29 augustus 2008 - 02:16
vera2

Vera2

kan je daar geen lis in zetten of dwergholpijp en enkele slakken?
zaterdag 30 augustus 2008 - 09:21
loucka

Loucka

Daar staan verschillende soorten planten in,zoals zegge,papierus,snoekruid en dan nog enkele
kruipplantjes die zeer hard groeien,het is bijna een oerwoud van planten
Ook zitten er veel slakken in.Maar niets helpt
zondag 31 augustus 2008 - 02:46
vera2

Vera2

grote planten- en algengroei is te wijten aan overtollige voeding; nitraten.
waarschijnlijk is dat de oorzaak. ik weet niet zo direkt hoe je dit kunt oplossen maar zolang er te veel voedigsstoffen op die plaats aanwezig zijn zal je blijven last hebben.
zondag 31 augustus 2008 - 09:24
loucka

Loucka

wilt u dan zeggen,dat ik men vissen minder eten moet geven.Of wat kan ik hier uit verstaan
maandag 1 september 2008 - 00:24
vera2

Vera2

ik weet niet of dat aan het voeren ligt. kan ook van rottende bladeren of uitwerpselen van de vissen zijn. ik vermoed dat het net zoals een moerasfilter is die dicht geslibd is. hopelijk zijn er mensen op het forum die hier een oplossing voor weten. ik wou ook een waterval maken maar wil zulke problemen op voorhand vermijden.
heb hier ergens gelezen dat je best een filter of iets voor de waterval plaatst waar je het slib kan uit verwijderen.

HALLOOOO IEDEREEN WIE KAN ONS HIERUIT HELPEN
maandag 1 september 2008 - 07:53
Jacob83

Jacob83

algen krijg je beslist niet door teveel voederen. Door teveel voeren krijg je wel schuim op je water wat simpel een teveel aan eiwit is..

Algen in je vijver is nog helemaal zo slecht nog niet, zolang ze maar niet gaan rondzweven..en gaan stinken

Heb je t al wel eens overwogen om een UV lamp tussen je installatie te bouwen ?

zaterdag 13 september 2008 - 14:50
loucka

Loucka

Er staat een UV lamp tussen van 55 watt op een vijver van 20.000 liter.
Met een filter van 1500 liter,een plantenfilter.
De verhouding is heel goed hebben ze mij verteld.
Op de bodem ligt een heel fijn stof,groen grijsachtig van kleur
Het ligt niet dik op de bodem,want als er een vis laag of tegen de bodem zwemt
Komt het omhoog gelijk een stofwolk.En dan zie je terug de folie.Het is net of het zijn zweefalgen
Maar deze liggen op de bodem
zondag 14 september 2008 - 00:37
loucka

Loucka

De pomp die de waterval bediend zuigt een groot deel van dit stof op
En zo komt het dan ook in de waterval terecht,wat later vormt het dan slijmalg
en een groene massa dat stikt naar rotte eieren.Alle dagen ben ik bezig met deze smurie uit de waterval te halen
Als dit algen zijn,zouden deze dan in de winter moeten verdwijnen,ook op de waterval ???
Bacterien zitten er dubbel genoeg op
Elk jaar in het voorjaar en najaar word er in de vijver 25 kg landbouwzout gedaan(dit volgens dokter Maarten Lammers)
Ook word het water door mij om de maand gemeten
Wat ik nog kan doen is voor mij een raadsel
zondag 14 september 2008 - 00:49
Jacob83

Jacob83

hm probleempje dus...heb je geen plantenfilter erin staan ?

zondag 14 september 2008 - 12:33
vera2

Vera2

jacob,

als je goed gelezen hebt dan staat daar ergens dat er een plantenfilter is.
men is er niet mee gediend om te herhalen dat er een probleempje is; dat weten we ondertussen;
niet slecht bedoeld hoor maar 'k heb de indruk dat je zomaar pakweg reageert op alles en nog wat ; dat is fijn maar daarmee worden problemen niet opgelost.
niet in uw gat gebeten zijn hé; af en toe moet ge hier tegen een stoot' kunnen. t is hier allemaal eerlijk en recht voor de raap. even goeie vrienden en trouwens welkom.
ge gaat u hier zeker nog amuseren.
zondag 14 september 2008 - 14:16
Jacob83

Jacob83

Algen verdwijnen zowiezo in de winter, maar je planten moeten de voedingstoffen voor je algen eruit filteren, dus misschien moet je andere planten gaan gebruiken.

Je kan ook een keer een boek van Ada hofman lezen daar staat ook HEEEL veel in over planten en hoe t zuiver krijgen van een vijver
zondag 14 september 2008 - 14:19
loucka

Loucka

De boeken van Ada Hofman heb ik allemaal(de vijvers zijn nu van haar dochter Natalie,die heeft alles overgenomen)Ook ada kan zelf niet aan mijn probleem volgen.In mijn waterval staat nu van over 14 dagen waternavel,dit schijnt ook te lukken volgens Ada.
Maar daarmee is het nog niet opgelost in de vijver(Wat ik nog wil vertellen is,dit is wel een koi vijver)Hier kun je moeilijk planten inzetten,die worden immers opgegeten.
Wel heb ik een afbakening geplaatst waar planten staan Zoals de gele lis,lidsteng,moeras zegge,riet,de gele dotterbloem,drie blad ,snoekkruid,cypergras,de gele boterbloem en de waterludwigia,dit zijn stuk voor stuk water zuiverraars.De meeste hiervan staan ook in de plantefilter
maandag 15 september 2008 - 01:00
Jacob83

Jacob83

damn als zij t niet meer weet dan weet ik t helemaal niet...

Veel succes met t oplossen van je probleem
maandag 15 september 2008 - 17:46
vera2

Vera2

jacob83;

heb jij een probleem of is het uw bedoeling om op alle forums iedereen een beetje te stressen???
'k heb de indruk dat je hier niet thuis hoort en dat je hier niks serieus neemt.
als je geen respekt hebt voor iemand 's problemen ga dan op een andere site uw eigen uitleven.
ofwel ben je een puber die zomaar uit zijn bol slaat of er is hier iets anders aan de hand.
op alle forums ben je negatief.
graag eens een positieve reactie aub.
maandag 15 september 2008 - 18:23
Jacob83

Jacob83

Lees mn tekst dan

ALs je goed leest dan bedoel ik ermee te zeggen dat ik er nog minder verstand van heb dan Ada Hofman !!

En hoe wil je nou dat ik na ZO'N berichtje van jouw nmog positief blijf over jouw...

Nja ik zal wel niet meer reageren op je topicje...dan hou je hierover tenminste op.

Toch raar dat andere mensen hier geen probleem van maken
maandag 15 september 2008 - 18:36
Rita1960

Rita1960

Jacob83,

Ik lees je teksten wel goed door en vind dat Vera gelijk heeft. Je bent behoorlijk "negatief"
Dat andere mensen er geen probleem van maken heeft vermoedelijk te maken met "het gezonde verstand" om zodoende een redelijke verstandhouding te behouden.
En, je mag je zinnen rustig afmaken hoor. Persoonlijk vind ik niets zo vervelend als iemand die niet zijn zinnen afmaakt, waardoor een ander maar moet aanvoelen/denken wat de schrijver hiervan vindt.

grt'n,

Rita
maandag 15 september 2008 - 20:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon