menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vissen die moeten baren

Ga naar meest recente reactie

Max139

Max139

Ik heb hier een redelijke grote goudvis in de vijver , die zich afzonderlijk houd aan de kant (gevaarlijk voor de katten enz..)
en half schuin in het water hangt.Ik kan de vis gemakkelijk pakken (ze spartelt niet ofzo)
Ze heeft wel een dikke buik en wanneer ik er op duw (zachtjes en in het water),komt er een sliert uit (ik veronderstel eieren) .
Wat me zorgen baart; ze ligt veel te kort aan de oever. Vraag me af of ze problemen heeft met het alzetten van haar eieren (moeilijke bevalling)
of kan er een andere oorzaak zijn ? steek? Ziek?...
Wat kan ik het best doen ze uit het water halen en appart zetten of alleen een beetje in het oog houden en gerust laten?

Max
dinsdag 12 augustus 2008 - 13:12
Max139

Max139

Nu ondertussen ligt ie stil in het midden op de bodem van de vijver komt ook niet eten
stomme is ik kan er niet aan om hem eruit te halen
waarschijnlijk dood....


Max
woensdag 13 augustus 2008 - 12:53
Jacob83

Jacob83

heb je geen schepnetje ?

zondag 21 september 2008 - 16:39
vera2

Vera2

als't u beliefd zeg, jacob83 !!!!!
is dit nu een antwoord aan iemand die hulp vraagt??????
die topic is sinds 13 augustus en daar ga jij nu nog eens belachelijk met een schepnetje afkomen als oplossing .
sorry max139; ik heb hier voordien niet op gereageerd omdat ik de oplossing niet wist; blijkbaar is dat een schepnetje hé.
hoe is het trouwens met dat visje afgelopen ?
maandag 22 september 2008 - 12:23
Jacob83

Tekst aangepast

Jacob83

nee, is geen oplossing op het probleem met de vis, maar er word gezegt dat de vis niet uit de vijver kan worden gehaald omdatie midden in de vijver op de bodem ligt. En met een schepnet kan je er wel bij ( neem ik aan )

Heb weleens een soortgelijk probleem gehoord, aangezien je zegt dat als je op de buik drukt dat er eitjes uitkomen, en dat is misschien versteende kuit ?

Ik heb het ooit is gelezen in een boek van Ada Hofman, misschien kan je het nog een proberen om de kuit eruit te drukken ( met de vinnen meewrijven ) wat je al hebt geprobeerd, maar ik vrees dat de vis al dood is omdat het al zolang geleden is ?!

Gr jacob
maandag 22 september 2008 - 19:49
Jacob83

Jacob83

Oke ik heb t stukje gevonden in het boek en zal t even citeren hier :

Paring & Visbroed.

Vanaf half April gaan de vissen, als het mooi weer is, ineens wondelrijke capriolen uithalen.
Sommige soorten krijgen harde witte bobbeljes op de kieuwen en bij de aanzet van de vinnen.
Dit zijn paringsknobbeltjes.
Sommige vissen paaien met tussenpauzes tot Augustus
vissen zoeken een ondiepe plaats uit waar veel fijnbaldige zuurstofplanten staan en het vrouwtje wordt door het mannetjeaan de achterkant onder boven water gedrukt, zodat zij meer gewicht krijgt, en het kuit wordt uitgeperst waarna het door het mannetje wordt bevrucht.
Van sommige vrouwtjes is het lijf zo opgezet, dat het lijkt of ze gaat knappen.
Het paaien is een prachtig ritueel ne een vrouwtje wordt soms belaagd door meerdere mannentjes.
Soms is het vrouwtje zo moe, dat het uitgeput op de zij gaat liggen.
Windes ''lopen'' soms met hun staart over het water en als u een ondiep moeras hebt, kan het voorkomen dat de vis op het droge komt te liggen, niet meer terug kan en sterft. Geef dan de poes niet de schuld.
Soms kan het voorkomen dat de natuur een handje moet worden geholpen.
Als er plotseling weersveranderingen komt, kan het gebeuren dat de vis haar broed niet kwijtkan.
De vis is dik, gaat op de zij liggen en gaat duikelen omdat de zwemblaas in verdrukking komt door het verharden van het kuit.
De vis stijgt dan steeds naar boven, omdanks verwoede pogingen om beneden te blijven zwemmen.
Probeer de vis voorzichtig te vangen met een net, strijk dan voorzichtig met natte handen van voor naar achter, dus met de schubben mee, aan de onderkant van de buik om zo het kuit eruit te drukken.
Dit mag alleen als de vis duidelijk in nood verkeert.

maandag 22 september 2008 - 21:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon