menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zweefalg Zwanemossel Anodonta Cygnae

Ga naar meest recente reactie

phyton

Tekst aangepast

Phyton

Zoetwatermossel Zwanemossel (Anodonta Cygnae)

De mosselen leveren een belangrijke bijdrage aan de helderheid van het water.
Een mossel voedt zich namelijk door het filteren van water.
Al het zwevend materiaal wordt op deze manier aan het water onttrokken.
Dit wordt vervolgens verteerd of samengeklit tot ‘pseudo-fases’ dat wordt uitgescheiden en naar de bodem zinkt. Kort gezegd, of hij eet het op of hij scheidt het af/uit.
Bij een matige voedselrijkdom in het water zelf worden andere voedingsstoffen aan het water onttrokken.

Zoals je weet is overdadige algengroei ieder jaar weer in diverse wateren de oorzaak voor grote zuurstoftekorten, ziektes en vissterfte.
Bij kleine vijvers van 2500 l kunnen een 20-tal mosselen het water zuiveren als de visbezetting niet al te groot is.

We kunnen zien hoe de mossels het water langs de ene kant naar binnen zuigen, filteren en dan langs de andere kant opnieuw naar buiten laten stromen.
Ze kunnen zich verplaatsen, maar bevinden zich meestal voor 75% in het zand of in het moeras en staan lichtjes open.

In de zomer planten de mosselen zich voort.
Het vrouwelijk exemplaar produceert duizenden eitjes.
Het mannelijk exemplaar gaat deze eitjes bevruchten door zijn zaad bij het vrouwelijk exemplaar uit te spuwen.
Het vrouwtje gaat deze zaadcellen dan naar binnen zuigen.

In siervijvers gaan deze mosselen zich niet zo snel voortplanten maar hun activiteit, het water zuiveren, is een aardige bezienswaardigheid. Zoetwatermosselen mogen tussen de planten in de siervijver voorkomen of in kleine tonnen of vaten zijn deze diertjes ook welkom. Een zoetwatermossel kan tot 15 cm en tot 12 jaar worden.

1 mossel /100L water.
€0.50 / mossel

Hoe bereken je de inhoud van een aquarium?
Door breedte x hoogte x diepte.
Voorbeeld: 0,60 m x 0,30 x 0,35= 0,063=63 liter.

enkel afhalen
te Wuustwezel (Antwerpen)


contact:
[email protected]
0498067295
maandag 11 augustus 2008 - 12:24
Lysianthus

Lysianthus

Interessante bijdrage Phyton maar
dit lijkt wel op verdoken reclame? of vergis ik me?

maandag 11 augustus 2008 - 12:38
phyton

Phyton

ja kan ze hier krijgen..
mag ze ook zelf zoeken natuurlijk
woensdag 13 augustus 2008 - 20:36
zourky

Zourky

Zwanenmossels kunnen zij overleven in een kunstvijvertje,het is maar een vraag ik weet het niet,wat ik wel weet,vroeger had ik zo een mee gebracht van uit een vijver en had die in een visbak gezet waar een acht cm zand in was,uit de mossel kwam een soort van tong en trok zich daar mee recht,het was juist als een ploeg zo klief ze door het zand.Daarom dacht ik dat ze een bodem van modder moesten hebben,anders moet ze blijven liggen
groeten Richard
donderdag 14 augustus 2008 - 17:56
phyton

Phyton

Mosselen zijn eigenlijk nogal beweeglijk.
Met deze ''tong'' kunnen ze zich voort bewegen.
Hiermee graven ze zich ook in.
donderdag 14 augustus 2008 - 22:21
printemps

Printemps

hallo

ze kunnen zich ook voortbewegen door hun schelp open en dicht te klappen

mvg
an
vrijdag 15 augustus 2008 - 14:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon