menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hulp gevraagd bij bestrijden van algen

Ga naar meest recente reactie

Lucky007

Lucky007

Hallo, ik zit met een vijver waar ik de algen niet onder controle krijg. De vijver heeft een inhoud van 10m³ en is gebouwd op het principe van een zwemvijver, betonnen dek en gemetste zijwanden, binnenkant voorzien van EPDM rubber, ik heb ongeveer een 30 tal vissen waarvan een 10tal koi's. Er staan 3 waterlelies in. De filterinstallatie is van het merk Oase, zowel de filter als de pomp, de uv lamp brandt constant maar van het moment dat de zon de kop op steekt vormen er zich aan de oppervlakte als het ware echte groepjes van algen die ik met een schepnetje kan vangen. De waarden van het water zijn ok, deze zijn getest door de koidokter die ik onlangs op bezoek heb gehad.De vijver heeft de hele dag de volle zon dus dacht ik om aangepast beplanting te zetten om schaduw te krijgen maar ik lees verder op deze site dat de zon eigenlijk heel goed is voor de vijver ????? Wie kan me goede raad geven om mijn vijver zuiver te krijgen. Op de bodem ligt substraat, zit hier ook verschil in of is alle substraat hetzelfde (prijzen zijn nogal uiteenlopend). Hopelijk kan e rme iemand goede raad geven.Alvbast dank. Groetjes luc.
zaterdag 2 augustus 2008 - 17:04
LOBU

LOBU

Dag Luc,

hoe oud is de vijver? Of beter, hoe lang zit het water dat er nu inzit al in de vijver?
zaterdag 2 augustus 2008 - 19:41
Lucky007

Lucky007

Halo Lobu,

Dank voor je reactie. Het water dat er nu inzit zit erin van in het begin, wel regelmatig bijgevuld met kraantjeswater. Ik heb zojuist nog een controle gedaan van het water met zo een testset, GK en KH alsook de O2 waren ok, de PH was een klein beetje te hoog, deze zat ongeveer op 8.5 a 9. Weet jij wat ik nog kan doen hieraan? Alvast dank.
zaterdag 2 augustus 2008 - 19:51
Lucky007

Lucky007

Sorry, de vijver is nu aan zijn derde seizoen bezig, opgestart in april 2006
zaterdag 2 augustus 2008 - 19:52
LOBU

Tekst aangepast

LOBU

Luc, ik denk dat je iets te veel vis hebt zitten (tenzij je nog een extra bakfilter hebt staan, je weet wel zo'n ding met borstels en watten om het vuil van de vissen er uit te halen) en is de biofilter een apart gedeelte (met tussenmuur)?
Het afval dat de vissen produceren kan waarschijnlijk bezinken, vermengt zich met het substraat en omdat je karperachtigen hebt (Koi en goudvissen) woelen die die rotzooi op, wat betekent veel voedingsstoffen in het water en als je vijverplanten die niet allemaal (tot het laatste beetje) kunnen benutten krijg je algengroei.
Daarom wordt in een koivijver (en met 10 exemplaren kunnen we hier wel over spreken) het bassin voor de vissen meestal leeg gehouden (of enkele plantmanden) zodat het vuil makkelijk van de bodem gereinigd kan worden. Er zijn verschillende systemen, de beste (maar dit kan niet achteraf geïnstalleerd worden) werkt met een systeem van communicerende vaten waarbij het water door 'gaten' (bottomdrains) in de vijverbodem (met het vuil) naar een bakfilter loopt, hier het vuil er uit wordt gezuiverd (regelmatig uitkuisen) en dan door de biofilter (helofytenfilter) weer naar de vijver loopt. In de biofilter worden in het water opgeloste voedingstoffen door de bacteriën en planten gezuiverd en geven de plantenwortels zuurstof af. De biofilter moet minstens een kwart van de gehele vijver innemen (één derde van het visvijvergedeelte), afhankelijk van de hoeveelheid en de soorten vis kan dit oplopen tot even groot als de visvijver.
Bij een zwemvijver is een biofilter van 25% zonder bakfilter voldoende (hier slechts enkele insectenetende vissen die niet bijgevoerd worden).
Je gaat het volledige debiet minstens vijf keer per dag door de filter halen, meer kan geen kwaad.
Een UV-lamp kan nooit kwaad, maar zou eigenlijk niet nodig mogen zijn.
Bijvullen met leidingwater (of grondwater zonder te veel ijzer) doe je goed.

Het enige nadeel van het systeem is het feit dat de onderlaag door de gravitatiefilter ook 's winters in beweging blijft en zo niet zijn normaal stabiele temperatuur behoudt. (maar dit kan met enkele bypassen en het stilleggen van het gravitatiegedeelte voorkomen worden)

Je zal eens moeten kijken wat er met jouw technische installatie nog mogelijk is om zo dicht mogelijk in de buurt te komen: je hebt dus een filterinstallatie op twee sporen nodig (kunnen eventueel ook twee gescheiden systemen zijn)
1: de mechanische zuivering, maw het vuil uit het water en van de bodem halen en
2: de chemische zuivering, een biofilter (moerasfilter/helofytenfilter) die nitriet, nitraat, fosfaat, ammonium, ammoniak, methaan,... afbreekt en verwijdert
zaterdag 2 augustus 2008 - 22:57
vera2

Vera2

door de zon gaan waterplanten beter groeien maar algen nog sneller waardoor ze de overhand nemen.
voldoende waterzuiverende planten die ook voor schaduw zorgen ontnemen voedsel en alles wat algen nodig hebben om te woekeren.
al eens aan een skimmer-afschuimer gedacht ?
dinsdag 5 augustus 2008 - 08:52
Lucky007

Lucky007

Hallo Vera 2, dank voor de reactie,ik zal eens op zoek gaan naar zo een skimmer, zoals je misschien wel gelezen hebt is de vijver nog maar aan zijn derde seizoen, dus ben ik eigenlijk nog een leek wat betreft de vijver. Alle info is dus welkom. Nogmaals dank.
dinsdag 5 augustus 2008 - 20:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon