menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mijn vissen worden doodgestoken

Ga naar meest recente reactie

vera2

Vera2

een goudwinde van 48 cm is plat beginnen drijven aan het wateroppervlak. heb die onmiddelijk afgezonderd en had een kromme staart. is spijtig gisteren overleden.
gisteren plots hetzelfde met een albino graskarper; ook met kromme staart en deze had wel een rood vlekje dus ik vermoed dat die gestoken is door een geelgerande kever of libellenlarve.
vandaag een albino graskarper die alle moeite deed om boven te komen en dan op zijn rug naar onder zakt waar die zo blijft liggen. zit nu in quarantaine, heeft ook een kromme staart maar geen "steek" vlekken te zien; leeft voorlopig nog.
ik heb mijn twijfels over de oorzaak, is gebeurd na de laatste hevige onweders van eergisteren dus kan ook wegens te veel regenwater zijn, blikseminslag, of toch gestoken door waterinsekten. daarom zoek ik voor de laatste optie grondels, 1 zonnebaarsje en wat zeelt omdat die blijkbaar de vijandige insekten verdelgen waar de goudvissen en windes afblijven.
dinsdag 29 juli 2008 - 15:55
phyton

Tekst aangepast

Phyton

Hallo,
kromme staart? lijkt op een kramp?
wij hebben dit ook ooit gehad.
ons wisten ze te vertelen dat dit kwam omdat we altijd hetzeldfde voer namen
probeer eens regelmatig ander voer

wij hebben een gewone baars in de vijver
maandag 11 augustus 2008 - 12:35
vera2

Vera2

zou best kunnen dat het aan 't voer ligt maar ik meng 4, soms meer verschillende soorten onder elkaar; heb daar dus mijn twijfels over.
ik vind het raar dat ook de 2 graskarpers te gelijkertijd dezelfde sympthonen (op dezelfde plaats in de vijver) hadden en de rest van de vissen niet. sinds enkele dagen zwemt er een kleine blauwe winde met ook een rode vlek aan de zijkant; gelukkig is die nog goed fit.
voor alle zekerheid ga ik er enkele grondels, zeeltjes en een zonnebaarsje bij zetten maar moet ze nog vinden aan een fatsoenlijke prijs.
maandag 11 augustus 2008 - 15:08
Sarah

Sarah

Hallo Vera2,

Een paar jaar geleden had ik nieuwe shubunke gekocht waarvan er een een kromme staart kreeg.
Meegenomen naar de winkel waar ik ze gekocht had en daar vertelde ze me dat er wormen in
zaten. Die wormen zitten normaal in het het water maar "nieuwe"vissen zijn daar nog vatbaar voor.
En het schijnt dat binnen 48 uur zoiets kan gebeuren. Deze is ook dood gegaan.
2 jaar geleden heb ik 3 blauwe windes gekocht, een jaar later kreeg er een een kromme staart
en die leeft nu nog steeds. Ik wil hier maar mee zeggen dat er veel theorieen zijn en dat je
waarschijnlijk geluk moet hebben of ze het overleven.
Ik moet wel steeds lachen als ik die vis met die kromme staart zie hoor, maar hij leeft en hij is
tierig net als de andere vissen. Ik hoop wel dat je het ergste hebt gehad nu.
woensdag 13 augustus 2008 - 22:32
Jacob83

Jacob83

als je inderdaad zon kever hebt, zou ik een zonnebaars toevoegen die eten de larven van zon beest.

er staat ook heel veel geschreven in boeken over die beesten....
zaterdag 13 september 2008 - 14:47
Rita1960

Rita1960

Hallo Jacob,

en die zonnebaarsen eten ook de rest op enne.. BTW 't zijn exoten.

groetjes,

Rita
zaterdag 13 september 2008 - 19:41
Jacob83

Jacob83

en wat bedoel je met ''de rest''

zonnebaars komt eigelijk uit amerika ja...
zaterdag 13 september 2008 - 22:21
Rita1960

Rita1960

Hoi Jacob,

lees topic nr 6922 maar eens door. Dan weet je waarom je ze beter niet kunt hebben.

http://forum.tuinadvies.be/antwoorden.php?hid=13&sid=13&tid=6922

groetjes,

Rita

(hoop dat de link aanklikbaar is)
zondag 14 september 2008 - 08:11
Jacob83

Jacob83

Ja ik ken de voor en nadelen van een Zonnebaars heus wel, maar ik weet ook niet of alleen t mannetje dit gedrag vertoont.

Ik ken ook mensen die 1 zonnebaars hebben en daar gaat t ook echt supergoed, en bij andere fokken ze alle vissen op..
zondag 14 september 2008 - 12:34
vera2

Vera2

de reden waarom maar 1 zonnebaars in de vijver mag is omdat ze hun nest verdedigen zodat andere vissen niet de kans krijgen om hun jongbroed te verschalken met als gevolg dat binnen de kortste keer de ganse vijver er vol mee zit.
een vis die last heeft van bloedzuigers gaan ze opjagen tot ze die enge beesten er af geplukt hebben; nuttig voor de vissen dus.
ben niet zeker maar dacht dat zeelt en zonnebaars de enige vissen zijn die waterbijen eten.
beter een paar zonnebaarsjes te veel dan door waterbijen lamgestoken vissen die na zo'n steek amper kans hebben om te overleven.
swat; heb ondertussen gelukkig geen slachtoffers meer gehad en 'k zoek nog steeds een paar zeeltjes en 1 zonnebaarsje om in de toekomst dit probleem te voorkomen.
zondag 14 september 2008 - 13:56
Jacob83

Jacob83

Ja ik heb er nu ook 1 goudzeelt van 23 cm inzitten...

zonnebaarsje komt er in de toekomst ook in..
zondag 14 september 2008 - 13:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon