menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gunnera

Ga naar meest recente reactie

koen

Koen

Hallo



Gisteren zag ik op een domein prachtige gunnera's die enorm groot uigegroeid waren,
dit was aan een natuurlijke vijver. Heeft iemand hier ook gunnera's en hier ervaring mee?



Groeten, Koen
zondag 20 augustus 2006 - 14:01
bobo

Bobo

Ja, we hebben 3 vijvers, een koivijver een goudvis, c.q. windevijver en een natuurlijke vijver, deze laatste heeft aan de kant ook een Gunnera staan.
Je hebt twee soorten de kleine( tot een meter hoog, ende grote reuzen Gunnera, de plant sterft in het najaar af, de grond kan je dan het best beschermen tegen de vorst, of het moet heel zacht vriezen.
Gewoon op de pol een stukje plastic leggen, in het voorjaar gaat hij weer uitlopen.
zondag 20 augustus 2006 - 15:57
koenh

Koenh

Hoe kan je die eigenlijk vermeerderen? Ik weet er een hele grote staan, en zou er ook graag een in mijn vijver hebben.
op voorhand al bedankt voor de raad!
maandag 21 augustus 2006 - 14:56
Tine

Tine

Koenh, een gunera moet niet in de vijver staan maar er naast. Het is een prachtplant. Jammer genoeg te groot voor mijn tuin.

Tine.
maandag 21 augustus 2006 - 16:05
bobo

Bobo

Inderdaad, hij staat aan de rand van de vijver, en dus niet erin. Hoe je hem kan vermeerderen weet ik niet, alhoewel de pol delen het enige gunstige lijkt te zijn.
Ikzelf heb de kleine gunnera gekocht en kostte euro 9,95
maandag 21 augustus 2006 - 17:12
koen

Koen

Ik zei ook 'aan' en niet 'in'



Vraag me trouwens ook af of je die makkelijk als soort kuipplant kunt houden?...

Groeten, Koen

Koenh, een gunera moet niet in de vijver staan maar er naast. Het is een prachtplant. Jammer genoeg te groot voor mijn tuin.

Tine.
dinsdag 22 augustus 2006 - 21:11
ulanka

Ulanka


Hallo Koen,

Ik heb naast mijn vijver ook een heel grote gunnera staan.
Heb die klein gekocht en 1 jaar als kuipplant in een pot
gehouden.
Heb hem nu al 2 jaar uitgeplant naast de vijver en die is nu
uitgegroeid tot 2 m hoog met reuzebladeren ...gewoonweg
prachtig !!
De plant heeft veel water nodig en tijdens de wintermaanden
bedek ik de "wortels" gewoonweg met de afgestorven bladeren
die ik dan pas na de laatste vriesdagen in de lente snoei.
De plant begint daarna direct te groeien , zelf onder de dekkende
bladeren begint ze al uit te schieten!
Hoe je de plant kan vermeerderen heb ik me ook al afgevraagd,
wie kan me raad geven ??
groetjes
ULANKA
donderdag 24 augustus 2006 - 08:55
harald

Harald

Het vermeerderen is vrij gemakkelijk als je een grote plant hebt. Ik had er eentje midden in de tuin staan van het huis dat we 3 jaar geleden gekocht hebben. Dat ding was zo groot, dat we hem met een auto uit de grond hebben moeten trekken.
Vervolgens heb ik hem (op advies van ervaren buurman) met een kettingzaag in stukken gezaagd en opnieuw geplant. Elk van de drie delen heeft de 'verhuis' overleefd.
Wat betreft de vorstbestendigheid is het inderdaad zo dat de afgevallen bladeren voldoende bescherming bieden bij volwassen planten. Jonge planten moeten absoluut beter afgedekt worden. Verder hebben we nog wat negatieve ervaring met late vorst (bevroren bladeren) en extreme droogte: verschrompelde bladeren. Om te veel uitdrogen te voorkomen wordt er wel eens aangeraden om een flink stuk vijverfolie vlak in het plantgat te leggen, voordat je de plant in de grond zet, op ongeveer 1 meter diepte. Die folie zal ervoor zorgen dat de grond wat langer vochtig blijft. Ik heb het zelf niet geprobeerd, maar het is een idee he ?!?!
Foto's van de gunnera kan ik op verzoek wel een keer doorsturen.
maandag 28 augustus 2006 - 20:43
karensilen15

Karensilen15

hallo, ik las hierboven dat iemand gunera in pot hield. Ik zou dat ook graag doen want mijn vijver is met folie, en naast de vijver is het dus poederdroog. Iemand anders nog ervaring met in pot groeien? en waar kan ik die kopen, ik vind ze nergens

hartelijk dank, groetjes, Karen
donderdag 16 juli 2020 - 22:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon