menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Draadalgen

Ga naar meest recente reactie

Fauna_

Fauna_

hallo,
ik heb sinds vorig jaar een vijver, en heb niet zoveel ervaring...
ik heb in mijn vijver zeer veel draadalgen, en dit is niet mooi... ik weet dat het niet slecht is voor de vijver, maar het uitzicht is toch ook belangrijk hé. enkele weken geleden hebben wij redelijk veel algen kunnen weg doen, maar deze zijn nu al volledig terug gekomen, de hele vijver zit vol. er staan redelijk wat planten in, maar weinig zuurstofplanten, want deze gaan altijd maar kappot. (mag je ook bijvoorbeeld zuurstofplanten uit de vaart in een vijver steken? of is dit niet goed?).
is er een natuurlijke manier om de draadalgen uit de vijver te krijgen? want ik wil niet met chemische "brol" in mijn vijver zitten . ik heb ook een waterval, heeft dit er misschien ook iets mee te maken?
ik heb ook al van in het begin een UV lamp aangesloten.

mvg Fauna_
zaterdag 21 juni 2008 - 16:05
semperfi

Semperfi

Wel, ik mag je niet ontmoedigen maar draadalgen zijn vrijwel onmogelijk totaal weg te denken.
Chemische brol doe ik ook niet want mijn honden drinken graag uit de vijver .... anders zou Kopersulfaat de geschikte oplossing zijn.
De waterval heeft er niets mee te maken.
Een U.V. lamp helpt alleen maar tegen zweefalgen.
Alleen heel veel zuurstofplanten kunnen helpen. Op plaatsen waar die in massa zijn is mijn water helder. Verderop, waar er minder zijn beginnen de draadalgen steeds hun "kop" op te steken .....
Wegnemen, zoals sommigen op het forum beweren met een W.C. borstel ....
Eendenkroos, die groene drijvertjes, kunnen ook helpen maar dat zie je niets meer van de vissen .....
Ik heb te veel waterlelies, daaronder is het ook helder ....
Dus trachten de onderwatermassa van de vijver donker te houden !

Dus geen effectief antwoord, veel succes,
Bob


zaterdag 21 juni 2008 - 19:49
Fauna_

Fauna_

ik haal er ook vaak redelijk veel uit met een WC borstel, maar na een tijdje zijn die daar toch terug... ik heb ook waterlelies, maar aan de stengels groeien ook algen...
maar mogen zuurstofplanten uit de vaart ook in de vijver? of is dit niet gezond voor de vissen?

mvg Fauna_
zaterdag 21 juni 2008 - 23:53
vera2

Vera2

kan denk ik geen kwaad maar je moet die planten zeer goed afspoelen, enkele dagen in een bak water zetten en dat water dagelijks verversen. er kunnen namelijk schadelijke beestjes inzitten zoals bv. bloedzuigers.
zondag 22 juni 2008 - 08:08
Fauna_

Tekst aangepast

Fauna_

oke, en vissen gevangen in de vaart/kreek (vb. winde of bliek)? of komen deze niet overeen met gewone vijvervissen?
zondag 22 juni 2008 - 12:00
vera2

Vera2

geen idee of ze in je vijver passen, is wel bekend dat vissen uit natuurvijvers, kanalen en kreken ziektes kunnen overbrengen in uw vijver waar uw vissen niet tegen bestand zijn. misschien eerst een tijdje in quarantaine zetten; ook aan te raden bij nieuwe vissen van bv uw gebuur of gelijk waar aangekocht.
zondag 22 juni 2008 - 12:40
printemps

Tekst aangepast

Printemps

hallo

kopersulfaat is niet zo zeer giftig voor de mens,mijn ouders gebruiken dat in het zwembad
en ik ben toch ook groot geworden
andere zeggen dat het slecht voor de lever zou zijn?(of maag)
maar wel enorm giftig voor uw vissen
en waarschijnlijk ook voor andere waterdieren

mvg
an
dinsdag 24 juni 2008 - 16:59
phyton

Phyton

hallo,
ik heb sinds vorig jaar een vijver, en heb niet zoveel ervaring...
ik heb in mijn vijver zeer veel draadalgen, en dit is niet mooi... ik weet dat het niet slecht is voor de vijver, maar het uitzicht is toch ook belangrijk hé. enkele weken geleden hebben wij redelijk veel algen kunnen weg doen, maar deze zijn nu al volledig terug gekomen, de hele vijver zit vol. er staan redelijk wat planten in, maar weinig zuurstofplanten, want deze gaan altijd maar kappot. (mag je ook bijvoorbeeld zuurstofplanten uit de vaart in een vijver steken? of is dit niet goed?).
is er een natuurlijke manier om de draadalgen uit de vijver te krijgen? want ik wil niet met chemische "brol" in mijn vijver zitten . ik heb ook een waterval, heeft dit er misschien ook iets mee te maken?
ik heb ook al van in het begin een UV lamp aangesloten.

mvg Fauna_




Groenwater wordt veroorzaakt door de ééncellige zweefalg.
De meeste jonge vijvers krijgen met dit probleem te maken omdat de vijver niet in evenwicht is, meestal het gevolg van het ontbreken van Co2 en een teveel aan voedingstoffen. Bacteriën produceren 24 uur per dag Co2, planten nemen deze Co2 direkt op voor de groei. Geen bacteriën geen Co2, geen groei van planten.
Let op! groene vijvers waarin planten aanwezig zijn verslijmen of sterven af, dit heeft te maken met de fotosynthese (licht).
Belangrijk: Gebruik geen middelen of produkten die het vijverwater moeten helder maken, hanteer een zo goed mogelijk beleid en gebruik de juiste waterplanten die het wateroppervlak bedekken.
Wilt u zo snel mogelijk helder water hebben dan moet met een UVC filter gewerkt gaan worden, (tijdelijk/permanent) die de ééncellige zweefalg doodt.

Gevolgen van groenwater:

Zuurstofplanten groeien slecht, verslijmen, sterven af.
Water is troebel (groen)
Biologisch evenwicht verstoord.
Kans op nitriet piek bij helder worden van het water met name bij gebruik van UV lamp.


Tip: UVC lamp in de winter uitschakelen.
lees ook het onderwerp giftige stoffen. http://www.bloggen.be/devijvervraagbaak/archief.php?ID=6




Draadalgen:
Draadalg is het onkruid van de vijver en voor de meeste mensen een doorn in het oog, en heeft zowel voor als nadelen in de vijver.
Draadalg komt in iedere vijver voor en mag niet gaan overwoekeren, tevens is het zeer moeilijk te bestrijden en zal draadalg nooit in zijn geheel verdreven kunnen worden uit de vijver.
Het is absoluut onzin dat gezegd wordt dat wanneer draadalg de kop op steekt in de vijver dit een slecht vijvermileu is, toch kan er aan de hand van draadalg iets afgeleid worden als deze gaat overwoekeren.
Als draadalg gaat overwoekeren geeft dit al aan dat er een overschot aan organische bestandsdelen aanwezig zijn: dit kan door, een te hoge visbezetting, te veel voeren, te weinig planten, te veel zon enz.

Draadalgen groeien oorspronkelijk op de vijverbodem of vastgehecht aan onderwaterplanten, en hebben zonlicht nodig voor een goede groei. Door met drijvende planten de inval van zonlicht te beperken, houdt u dus ook de draadalgen in bedwang.

Ideaal is wanneer één derde tot de helft van het vijveroppervlak is bedekt. De eerste jaren na de aanleg van de vijver is dit vaak nog niet het geval. In vijvers jonger dan 3 jaar komen problemen met draadalgen dan ook vaak voor. Naarmate de vijver ouder wordt en de planten groter worden, verdwijnt het grootste deel van de draadalgen. Is dit in een oudere vijver niet het geval, dan moet u de waterkwaliteit controleren.


Nadelen: Kan gaan overwoekeren, verdringt zuurstofplanten, verstopt filters/pompen, moeilijk te bestrijden.
Voordelen: Geeft zuurstof, goede voedingstof voor vissen, afzet gebied voor kuit, leeft van nitraten en fosfaten.

Draadalgen bestrijden:
Draadalg kan men het best te lijf gaan door het zoveel mogelijk met de hand (en/of WC-borstel) te verwijderen en bovengenoemde zaken te kontroleren. Een andere remedie is ervoor te zorgen dat er drijfplanten of andere waterplanten gebruikt gaan worden die ook voornamelijk direkt fosfaten opnemen uit het water, zoals bijvoorbeeld Gele lis, waterhyacint, mosselplant (niet winter vast) om maar enkele te noemen.

Chemisch bestrijden:
Bestrijd draadalgen NOOIT!! met chemische produkten dit doet meer kwaad dan goed is.
Geloof nooit wat er op de verpakking staat dat het geen kwaad kan voor vissen en planten want het tegendeel is al bewezen dat door het gebruik van dergelijke produkten vissen komen te overlijden, en het biologisch evenwicht wordt verstoord.
Daarbij is het bestrijden maar tijdelijk want draadalg keert altijd terug, en gooit u geld weg.

Ook de electrische toestellen I-tronic genaamd die zogezegd draadalgen bestrijden zijn geen optie en ook nog ééns vrij prijzig v.a 500 €. Het dood geen algen maar wel de vissen ook hier zijn aantoonbare gevallen van bekend.




Vissen in de vijver:
Volgens mij kan u gerust in het wild gevangen;
Winde, Brasem, soorten Voorns, bliek,...
(Ongeveer alle witvis dus) in de siervijver zetten.

Karper in de vijver gaat woelen tussen planten e.d. =>zoals koi (karperfamilie)
(1 grote lijkt mij niet veel kwaad kunnen)

Deze best wel in quarantaine zetten zoals beschreven bij Vera2

Groene (Wilde) Zeelt is ook heel interessant voor een grotere vijver.
Het is een bruine bodemvis, dokter van de vijver (geneest andere vissen), goede opruimer


Planten uit de vaart:
Goed uit - af spoelen met gewoon koud kraantjeswater(douchekop)

Je kan bij mij ook stekken van waterlelies krijgen


woensdag 25 juni 2008 - 07:09
Fauna_

Fauna_

phyto, bedankt voor de uitleg. ik heb een UV lamp in mijn filter, maar ik denk dat deze niet meer werkt maar hoe kan ik dit zeker weten?
woensdag 25 juni 2008 - 14:32
phyton

Tekst aangepast

Phyton

phyto, bedankt voor de uitleg. ik heb een UV lamp in mijn filter, maar ik denk dat deze niet meer werkt maar hoe kan ik dit zeker weten?


simpel onderbreek 1 van de 3 voedingsdraden met een gloeilampje (niet de geel - groene)

haal er de pries vanaf, zet lusterklemmeke op de ene pool verbind die met een verlengdraad
de andere pool zet je je bureaulampje, de uitgang van de lamp verbind je dan ook met de verlengdraad
als ge hem insteekt en uw UV lamp staat aan en u bureaulampke brand ni dan weet ge hoe laat het is
woensdag 25 juni 2008 - 14:45
zourky

Zourky

Als het gersten stro niet helpt tegen de algen,dan ga ik iets anders proberen,in mijn volière heb ik ook een klein vijvertje 3X3 en 40 cm diep,er zitten visjes in de meeste die er zelfs in geboren zijn,om het water te onsmetten voor de vogels doe ik om de acht dagen 50 cl clore in,het water word niet groen en algen verdwijnen als ik het al eens vergeet,er staan ook water lelies in potten,die groeien en bloeien normaal,sterfgevallen van vissen zijn er niet,dan vraag ik mij af waarom ze apparaten verkopen om het vijver water te ontcloren.

zaterdag 2 augustus 2008 - 05:43
LOBU

LOBU

Chloor doodt het bacterieleven van je vijver, wat een essentieel onderdeel is van een evenwichtige vijver!
Aangezien chloor al menselijke slijmvliezen irriteert, wat denk je dat dat dan met vissen doet? Gooi maar eens een vis in een zwembad, hoe lang denk je dat die overleeft?
Nog zo'n ander fantastisch anti-algenmiddeltje is waterstofperoxide, je mag dan de eerste dagen zelfs niet met je handen in het water komen, maar de algen zijn wel weg! Of allerlei koperbindingen (of zuiver koper) alle algen weg en heel de vijver om zeep na een aantal behandelingen.

Wanneer een vijver goed is aangelegd, met een goede verhouding planten (al dan niet in een biofilter), niet te veel vissen en gevuld met leidingwater, heb je alleen geduld en kalk (om de hardheid terug op peil te brengen wanneer te laag) nodig, de rest volgt vanzelf.
Wij gebruiken steeds lavafilters op onze vijvers die minstens een kwart van het geheel beslaan, houden de Gh en Kh (en Ph) onder controle, vermijden (al van in de planningsfase) inspoeling van voedingsstoffen (regenwater van terrassen, gazons,.. ), reinigingsproducten of een teveel aan voeding door te veel dieren (vissen, eenden, ...) of rottend plantenmateriaal en hebben op meer dan 50 aangelegde vijvers (wel steeds grotere vijvers) geen enkel aanhoudend probleem, rekening houdend met een opstartfase van enkele maanden, zonder dat er enig chemisch "middeltje" wordt toegepast!
Gewoon goed plannen vanf het begin, problemen beter voorkomen dan genezen en even geduld hebben!
zaterdag 2 augustus 2008 - 12:23
zourky

Zourky

[afbeelding verwijderd niet-https]
dat is het vijvertje bij de vogels
zaterdag 2 augustus 2008 - 15:51
zourky

Zourky

Dat is het vijvertje in de volière,al zeker 20 jaar gebruik ik chloor,vroeger toen ik siereenden had en nu bij de vogels,alleen voor ontsmetten van het water,de vogels hebben wel water binnen bij hun eetbakken,maar ze vliegen buiten wassen hun en drinken zo toch van het water,de vissen,ik heb het al gezegd de meeste zijn er ook geboren,omdat ik vroeger er al eens gras in hing in een bussel gebonden,en zo viseieren had,die ik eerst in een ton liet uit komen,als die visjes een cm of twee hadden kwamen ze in dat klein vijvertje terecht.

Er is bij mij zeker geen sprake van, dat jij het verkeerd doet en ik goed neen verre van,ik begrijp ook goed dat er iets zal gedood worden van goede bacterie ,maar tot nu toe geen vogel sterfte en geen vis,als ik het dan eens vergeet word het water ook groen en komen er ook algen,maar door toedienen van een halve tas,na een paar uur is het terug helder,en de vissen zijn even speels als

anders,moest het teveel zijn zouden ze het niet overleven daar ben ik zeker van,ik moet wel zeggen er is regelmatig toevoer van vers water(een klein fonteintje in de bloem schaal)

Om alle misverstanden te vermeiden ,in het andere vijvertje uitsluitend voor de vissen niet

in de volière heb ik noch nooit chloor in gedaan,er staan vier tonnen aan van 110 liter met nylon

netten,en de laatste met lava steentjes, het water is helder,maar zoveel draad algen al dit jaar heb ik nog niet gehad,aan de kanten,op de bodem en aan de planten,een bamboe stok daar draai ik met rond,vervolgens dat ik draai ziet men 50 cm er rond de bodem bewegen,er is eveneens toe voer van vers water goed druppelen zal ik zeggen,ook om het op peil te houden

nog groetjes Richard



--------------------------------------------------------------------------------
zaterdag 2 augustus 2008 - 15:55
zourky

Tekst aangepast

Zourky

Geloof het niet dat draadalgen verdwijnen met gerstenstro,ik wou het absoluud proberen,wel het helpt niet,niets of niets veranderd er mee,uitdraaien met een stok,ze liggen op de bodem los zoals een dik tapijt,als ik ze opdraai een halve meter in het rond ziet men de bodem bewegen.Ik zal het stro houden,voor nestmatreaal voor men vogels,tussen de aardbei enz.
Het zal wel zijn zoals Phyton schrijft teveel vis,zit er bij mij al in,ge ziet een vis zoals je nog geen hebt,mee brengen en zo groeid het aan,voor vaderdag krijgt ge een emmer met kleine koi's omdat de buurman bij onze zoon ze kweekt voor verkopers op markten,ik zal er eens terug mee geven aan de zoon die heeft ook een vijver,een echte vijver,het zal dan wel terug beteren met de algen.
bedankt iedereen voor jullie hulp van uitleg,
groeten Richard
donderdag 14 augustus 2008 - 07:56
dolf

Dolf

Hallo,met deze wil ik eens reageren op het algenprobleem en
de oplossingen. Ten eerste is geen enkele vijver gelijk, volgens
ligging, volgens grootte, volgens visbestand enz. Ikzelf heb 2 vijvers,
een met vissen en een met schildpadden. Vroeger had ik nooit last van draadalgen
maar de laatste jaren is dat probleem sterk toegenomen zodanig dat
mijn vijver dit jaar vol zat met draad en slijmalgen. Dagelijks haalde ik
hele pakken algen uit het water. Na veel zoeken en uitkijken naar andere
vijvers heb ik een toestel geplaatst ter bestrijding van algen met als
resultaat dat na een paar maand (dus een beetje geduld) mijn vijver volledig vrij
was en nog is van algen.Het toestel is een I-Tronic van Velda.

groetjes Werner
woensdag 27 augustus 2008 - 09:54
zourky

Zourky

Hallo Werner,is dat zo een bakske de grote van een baksteen,met twee draden aan die men moet opdraaien op een plastiek buis,de één links de andere rechts, en dat zou iets van stroom in water geven ongevoelig voor vissen maar de algen zouden er van sterven
woensdag 27 augustus 2008 - 13:02
dolf

Tekst aangepast

Dolf

hierbij een link naar het toestel.




http://www.velda.com/index.php?id=56&show=100066&lang=nl

groetjes Werner
woensdag 27 augustus 2008 - 13:27
zourky

Zourky

Bedankt Werner,daar ga ik eens naar uitkijken,hier in Winksele delle een gemeente verder daar bij Versteken hebben ze artikkelen van Velda,heb enkele jaren terug er nog een filter gekocht met een 18 watte uv lamp,die lamp heeft maar een paar dagen gebrand en ze was stuk,ben terug naar de winkel geweest met de aansluiting en de lamp,de reiziger van Velda heeft het mee genomen,en de week later kreeg ik een volledig nieuwe aansluiting plus de lamp,dus dat zijn betrouwbare mensen,nogmaals bedankt.Je site is echt prachtig,mooie planten en bloemen zeker van de cactussen.
groetjes Richard
woensdag 27 augustus 2008 - 14:30
LindaG

LindaG

Beste mensen,

Voor een project aan de TU Delft zijn wij op zoek naar algen! We zoeken de groene draadachtige algen (spirogyra). Mocht iemand er veel last van hebben en er graag vanaf willen, wij komen graag langs om het uit uw vijver/vissenkom te vissen. We zijn echter wel op zoek naar grote hoeveelheden (vanaf 500 gram). Graag ontvangen we een e-mail op URL GEBLOKKEERD sselink@ URL GEBLOKKEERD . Bij voorbaat dank!
Groet Linda en Kirsten
maandag 17 september 2012 - 15:12
danielvoshovenier

Danielvoshovenier

Vergeet niet dat een UV lamp ieder jaar vervangen moet worden, waarschijnlijk heeft deze als hij al veel branduren heeft gemaakt geen effect meer, voor een paar tientjes heb je een vervangingslamp en dood deze de schadelijke bacteriën en algen.
dinsdag 30 oktober 2012 - 15:07
Bombycilla

Bombycilla

en ook alle gunstige,gebruik van die dingen kost je alleen maar stroom ze zijn nergens goed voor.
voldoende planten groei houd algengroei tegen, uv-lamp dood alle eencelligen ook de goede, gevolg is helder water met veel te veel voeding.Kun je vast wel weer chemische brol voor kopen
Als Daniel zich nu even had ingelezen, had hij veel op kunnen steken van de antwoorden van bv JD Koster, die prachtig mooie vijvers aanlegt zonder al die elektrieke onzin.
zondag 4 november 2012 - 14:29
Tuinelaar

Tuinelaar

Vooral veel zuurstofplanten plaatsen scheelt al de helft. Maar ik moet bekennen dat mijn vijver ook ieder jaar minder helder wordt. Het blijft toch veel werk helaas, zo'n vijvertje.
maandag 24 december 2012 - 13:56
Fer2356

Fer2356

Als er draadalg in je vijver is dan zijn er enkele oorzaken.
Om te beginnen is het hebben van draadalg aan het begin van het seizoen een teken dat je vijver in evenwicht is. Zodra de zuurstofplanten gaan groeien zie je vaak dat draadalg donker wordt en gedeeltelijk verdwijnt. Echter als de vissen gaan voortplanten gaan we vaak meer voeren en daardoor ontstaan er weer teveel afvalstoffen door de ontlasting van de vissen en draadalg komt weer opzetten. Niet veel bijvoeren dus en veel zuurstofplanten,zoals glanzend fontijnkruid, hoornblazer, waterpest, en aardvederkruid. Zuurstofplanten heb je bijna nooit teveel. Ook een fontijn geeft extra zuurstof, al verdampt je water er wel sneller door. Kijk ook een op URL GEBLOKKEERD daar staat een mooi stuk over vijverplanten. Lees ook een over de hardheid van je vijverwater en de Ph. Zuurtegraad.
Vergeet niet dat een kleine vijver veel moeilijker in balans te houden is dan een grote vijver.
Filteren is natuurlijk altijd goed, en je vijverwater regelmatig controleren of ermee naar de vijverwinkel. Gooi er echter nooit algenmiddeltjes in dat is zonde van je geld en helpt slechts tijdelijk. Je krijgt dat onbalans( schommeling) en dat werkt averechts.
Geduld is de beste oplossing en met verstand blijven reageren, niet op emotie. Ik heb zelf ook draadalg en als er even teveel van is verwijder ik gewoon een gedeelte.

Veel succes!

Vijvers & Vissen

zondag 22 juni 2014 - 15:17
Phikili

Phikili

Ik heb een ander probleem, draadalgen een heel heel klein beetje bijna niets, maar s'morgens staat er altijd een beetje schuim op de vijver, en is het water mooi klaar enkel met dat schuim, als de zon op de vijver komt zijn dit proecies algen die enkel boven op het water drijven, als je deze opschept met een netje zie je achter je net precies terug schu!im verschijnen.. zeer raar.

Als het regent zie je niets meer en de dag erna is het er terug. Wat is dit voor iets?

Grtz
P
zondag 22 juni 2014 - 21:28
Fer2356

Fer2356

Controleer eens of u niet veel restafval op de bodem van de vijver heeft liggen.
Eventueel kunt u de restafvallen voor een deel verwijderen en een kwart van het vijverwater verversen, met de opmerking dat uw kraantjeswater niet te zacht mag zijn.
Anders het water meten en indien nodig kh en gh+ toevoegen! zoveel als nodig is. Normaal gesproken bent u hiermee voor een groot deel geholpen.
Vaak ontstaan dit soort problemen doordat er te veel vis aanwezig is.
Ik hou altijd aan; 5 vissen per m3 water.
Succes!
woensdag 25 juni 2014 - 09:20
Phikili

Phikili

Water is voor de rest glashelder en op de bodem is er niets van afzetting.

Vis zit er misschien iets te veel in dat klopt maar dat zijn visjes van 1.5 a 2.5cm die niet groter worden, de naam ontsnapt me even zitter er zo 12in voor 1500l water.

grtz
P
donderdag 26 juni 2014 - 09:03
Fer2356

Fer2356

Heeft u wel de overige zaken nagekeken?
Een vijver is een complexe leefomgeving die in balans moet zijn om goed te functioneren.
Alleen helder water is niet de enige maatstaf.
Laat uw water controleren in een speciaalzaak en daar zullen ze u kunnen vertellen wat u het beste kunt doen, al zullen ze dan ook zeggen dat u wel enige producten dient te gebruiken om de vijver te "verbeteren".
Het blijft een feit, een vijver beheren vergt niet alleen kennis maar vooral geduld.
Dat is voor veel vijverminnende mensen de grootste stoorfaktor.
Maar als u geduld hebt en let op de signalen, dan komt het bijna altijd goed.
Een goede vijver die in balans is heeft ongeveer 3jaar nodig om in balans te komen.
Groeten en vooral doorgaan.

Vijvers & Vissen

donderdag 26 juni 2014 - 10:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon