menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Van zwembad tot vijver

Ga naar meest recente reactie

post94er

Post94er

Hallo,

Mijn eerste topic hier....

Het huis dat we pas hebben aangeschaft heeft een reuzezwembad van 10 op 15.

In eerste instantie wou ik het terug in fatsoenlijke staat brengen, maar daar gaat teveel tijd en geld in kruipen, denk ik.
Op dit ogenblik ligt de bodem vol met bladeren en dennenaalden.

Nu is mijn vraag, kan ik zoiets omvormen tot een vijver,
Er zitten nu al salamanders en ontzettend veel dikkopjes is plus nog andere diertjes die ik nog niet kan thuis brengen. Aangezien er salamanders inzitten, denk ik wel dat de kwaliteit van het water fatsoenlijk is>
De stenen boorden zijn nu op sommige plaatsen verstopt onder klimop dat tot het water komt, en het oppervlakte is volledig bedekt met eendekroos.

Kan er mij iemand enkele tips geven die me op weg kunnen helpen om dit tot een mooie vijver om te vormen.

Groetjes
Raf
zondag 18 mei 2008 - 20:46
Rita1960

Tekst aangepast

Rita1960

Hallo raf,

Allereerst van harte welkom op dit leuke, leerrijke en gezellige forum

Als ik het zo lees heb je al een vijver
Salamanders zijn idd. zeer kieskeurig met betrekking tot de waterkwaliteit.

Is het voor jou een optie dat je op sommige plaatsen een soort brug maakt zodat de, nu nog dikkopjes, en later de kikkers, ook makkelijk een plaatsje op het droge kunnen vinden?
Kikkers zijn n.l. ook bij tijd en wijle genoodzaakt op het "vaste" aanwezig te zijn, althans een plaats uit het water op te kunnen zoeken.
Misschien is de klimop al genoeg voor een brug van het vaste naar het water en terug.

Verder zou je de zoekmachine van deze site eens kunnen proberen, zodat je verder geholpen kunt worden.
Van de plantenkeuze enz. heb ik geen flauw idee maar daarvoor zijn er andere forumleden die wel veel verstand hebben van vijvers... en de planten die hierin thuishoren!

Je hebt nu zo wie zo al een hele grote vijver!!

groetjes,

Rita
zondag 18 mei 2008 - 21:39
printemps

Printemps

hallo

kun je foto posten
is het zwembad lek?
als het niet lek is kan je het misschien zo laten
omdat er toch al wat leven aanwezig is
zou zonde zijn als de salamanderjes hun loodje leggen hé

PS welk soort materiaal is het bad??

mvg
an
zaterdag 24 mei 2008 - 13:32
post94er

Post94er

hallo

kun je foto posten
is het zwembad lek?
als het niet lek is kan je het misschien zo laten
omdat er toch al wat leven aanwezig is
zou zonde zijn als de salamanderjes hun loodje leggen hé

PS welk soort materiaal is het bad??

mvg
an


hier is een foto,
het bad is ongeveer 30 jaar oud en van beton
Wij zouden er graag een terras over laten komen... [afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 31 mei 2008 - 12:07
caroline1

Caroline1

hallo en welkom

amai dat is de moeite
zo een groot bad !

Je kan daar veel mee doen hoor

een houten terras die er voor een deel boven zweeft zodat die rechthoekige vorm wat verdwijnt

de hoeken afronden met stenen en wintervaste planten

ook afhangende planten zouden heel goed tot zijn recht komen

maar alles hangt van eigen keuze en ideeen af

ideeen vind je genoeg hier en met de nodige zelfinspiratie en creatie kan je er iets heel moois van maken

maar ik zou de kikkers en salamanders zeker hun huis laten...

groetjes caroline
zaterdag 7 juni 2008 - 23:22
post94er

Post94er

hallo en welkom



een houten terras die er voor een deel boven zweeft zodat die rechthoekige vorm wat verdwijnt

de hoeken afronden met stenen en wintervaste planten

ook afhangende planten zouden heel goed tot zijn recht komen

maar ik zou de kikkers en salamanders zeker hun huis laten...

groetjes caroline


Het houten terra is zeker iets dat er komt, alsook de afhangende wintervaste planten. Alleen weet ik nog niet dewelke.

Wat de kikkers en salamanders betreft, die hebben al veel plezier gehad in de vijver, het is een echte kweekvijver.
Op het eendenkroos zie je nu al tiental kleine kikkertjes rondhuppelen en als je het kroos wat aan de kant doet zie je verschillende kleine salamandertjes zwemmen.
Die mogen (moeten als ik mag beslissen) dus blijven.

Maar de renovaties binnen hebben lichte voorrang (toch wat budget betreft0

Groetjes
raf
zondag 8 juni 2008 - 16:03
Botanist

Botanist

Raf,
Voor zover ik iets van zwembnden afweet zou er een diepe en een ondiepe gedeelte aan je vijver (oud zwembad) moeten zijn. Daar moet je mee zien te werken voor de beplanting. Bij mij heeft iemand indertijd een betonnen (betonblokken waar zelfs een rat met de tijd een gat heeft in gebeten) vijver gemaakt van ongeveer 3 op 7 meter en ongeveer 1m50 diep. We hebben er veel van genoten, maar na een 10 tal jaren is ie op een strenge winter gabarsten, en nu dient hij als komposthoop. Daar heb ik ook veel geniet van (eigen compost is ook geld waard) maar ik ben wel van plan de vijver terug in gebruik te nemen.Het is wel altijd een wat ik noem wilde vijver geweest, dus zonder pomp.
maandag 9 juni 2008 - 01:32
post94er

Post94er

het is inderdaad een bad met twee dieptes, tot 1,5meter

en hier is een fotootje van kleine salamandertjes
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 9 juni 2008 - 12:54
Botanist

Tekst aangepast

Botanist

het is inderdaad een bad met twee dieptes, tot 1,5meter



Vul in je profiel even je woonplaats in aub Dank. Emilio
maandag 9 juni 2008 - 13:52
harald

Harald

Hoi Raf,
Je zwembad heeft veel potentieel volgens mij!! Waarom maak je er geen zwemvijver van? De salamders bewijzen dat je water inderdaad zeer zuiver is.
Als je je water circuleert over een filter, dan moet je die zuiverheid goed kunnen houden en het water zelfs helder krijgen. In jouw geval zou ik er een aantal goudwindes op zetten (die zorgen dat je niet te veel beestjes in het water krijgt) en hem als zwemvijver gaan gebruiken!!

Succes,
Harald
dinsdag 17 juni 2008 - 18:49
harald

Harald

Hoi Raf,
Je zwembad heeft veel potentieel volgens mij!! Waarom maak je er geen zwemvijver van? De salamders bewijzen dat je water inderdaad zeer zuiver is.
Als je je water circuleert over een filter, dan moet je die zuiverheid goed kunnen houden en het water zelfs helder krijgen. In jouw geval zou ik er een aantal goudwindes op zetten (die zorgen dat je niet te veel beestjes in het water krijgt) en hem als zwemvijver gaan gebruiken!!

Succes,
Harald
dinsdag 17 juni 2008 - 20:19
Botanist

Botanist

Ondertussen heb ik nu onder de zon ook een zwembad van 10 op 4 meter en overweeg er een zwemvijver van te maken. Enig idee of dat realistisch is ?

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 7 november 2012 - 20:02
jack1

Jack1

als je goudwindes of andere vissen er in gaat doen die eten je de jonge salamanders en dik kopjes op en dat zou ook zonde zijn
vrijdag 11 januari 2013 - 11:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon