menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zweefalgen

Gill

Gill

We hebben al een jaar of 8 een vijver in de voortuin die we vorig jaar hebben vergroot. Sinds een 2 tal weken hebben we ineens van die groene zweefalgen die het water groen maken (geen schuim) en dat er precies bovenop drijft. Wie kan me helpen ???
zondag 4 mei 2008 - 14:46
Quercus

Quercus

Hey Cacharel,

Het vergroten van de vijver heeft niet alleen een weerslag op de vorm die de vijver had voordien, maar waarschijnlijk zijn er ook planten verplaatst-bijgekocht-verwijderd, is de filtering veranderd, ... kortom het biologisch evenwicht is wat van slag.

Mss kan je ons iets meer in detail vertellen wat er gebeurd is

Het soortwier dat je hebt is belangrijk om deze te kennen bij naam. Er bestaan namelijk draadwieren, zweefvieren, ... Nu , ik veronderstel dat het sowieso een wier is dat familiebanden heeft met de Chlorophyceae of groenwieren. Ik heb dit hier al meermaals neergeschreven, maar deze wieren zijn eigenlijk nog zo slecht niet (tenzij het uitzicht). Groenwieren komen voor wanneer de waterkwaliteit van het vijverwater van goede kwaliteit is voor de planten. Een vijver die in balans is zal deze wieren in mindere mate of geheel niet hebben. Dit om de simpele reden dat de planten voorzien in de afbraak van nitraten. Nitraten zijn eigenlijk afvalstoffen (bv te veel voederen van droogvoer aan de vissen, resten worden niet opgegeten en blijven in het water tot ze volledig afgebroken zijn), deze afvalstoffen worden door de vijverplanten op hun beurt gebruikt als voeding. Wanneer er echter te weinig planten zijn of planten zijn die net geplaatst zijn en nog moeten beginnen met groeien, bestaat de kans dat de nitraatwaarde in je vijver te hoog gaat oplopen (een test van deze waterwaarde is mss een noodzaak nu).

Je kan nu in de eerste instantie gaan zorgen dat je deze slierten er manueel probeert uit te halen, je kan ook gaan filteren met een zo befaamde UV-lamp in het circuit toe te laten.
Probeer evenweel de chemische-rommel weg te laten. Hiermee bedoel ik geen middeltjes om de alg te vernietigen. Probeer eerst de natuurlijke manier (minder voeding voor de vissen, mochten jullie nu teveel geven natuurlijk. Probeer mss je plantenbestand aan te passen of te vergroten, mocht de gemeten nitraatwaarde te hoog zijn, ...).
De 'meeste' algenbestrijdingsmiddelen hebben ook een onmiddellijk impact op de vijverplanten en meerbepaald een negatieve impact. M.a.w. ik ben niet zo voor die middeltjes .

Hou ons in ieder geval op de hoogte !

Veel succes nog verder
zondag 4 mei 2008 - 21:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon