menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Voeren

Ga naar meest recente reactie

tinekevL

TinekevL

hallo iedreen,
ik ben helemaal nieuw hier dus dit is mn eerste vraag.mijn man voert dagelijks onze vissen(denk dat er ongeveer een 20 to 25 goudvissen en koi's zijn) nou heb ik eens gehoord dat je niet te veel mag voeren anders wordt je water troebel.hij gooit er dagelijks een hand vol in,en na een half uur drijft er nog heel wat voer.is dit geldverspilling? of hebben ze echt zoveel nodig?
maandag 21 april 2008 - 09:38
Jeannette1

Jeannette1

Beste Tineke, van vissen heb ik niet zoveel verstand, hoewel ik er altijd graag naar mag kijken in een dierenzaak of tuincentra!

Maar ik wil jou van harte welkom heten op dit geweldige, gezellige, familiare en zeer leerzame TuinadviesForum!

Wij zijn hier allemaal gek op foto's, dus laat maar eens iets zien!

Verder wens ik je erg veel suc6 met tuin, vissen en eventuele hobby's. b.v. bloemschikken?

Groetjes, Jeannette
maandag 21 april 2008 - 10:21
tinekevL

Tekst aangepast

TinekevL

ik kan alvast een foto laten zien van onze vijver , ik ben ook nog leerling zeg maar,geen verstand van tuin,bloemen,planten etc .vorig jaar mei hebben we huis gekocht,met grote tuin,moet dus nog van alles leren...groetjes tineke[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
maandag 21 april 2008 - 10:26
tinekevL

Tekst aangepast

TinekevL

huh? geen foto?? hahha jawel dus,maakt ook niet uit hoe he
maandag 21 april 2008 - 10:27
Jeannette1

Jeannette1

Hai Tineke, als je een foto wilt plaatsen met de goede maat voor dit Forum,
klik dan even op de URL en neem dan ImageShack in je favorieten, op deze manier heb je hem altijd snel bij de hand!
http://imageshack.us/

Klik dan aan de rechterkant op het woordje "Bladeren".

Nu kom je in je afbeeldingen en kun je 2x op die foto klikken die je op het Forum wilt plaatsen.
De URL van deze foto staat nu in de regel voor het woordje "Bladeren".

Vul dan achter het woordje email: je emailadres in.

Klik daaronder aan de linkerkant die 2 kleine vierkante vakjes aan, (aanvinken noemen wij dat).
(doe je dit niet, krijg je een zwart balkje op je foto)

Klik daarna op het blauwe v tje achter de regel die nog blanco is, zoek naar de maat; 640 x 480.

Klik dan op "host it!" in het kleine vakje wat onderin het schermpje zit.
Nu even wachten, terwijl ImageShack jouw foto op maat maakt voor dit Forum!

Dan van de onderste URL's, de bovenste kopieren!, dit bij Hotlinks for forums (1).

Deze URL kun je op het forum plaatsen en heb je op deze manier ALTIJD de goede maat!

Als je eenmaal je foto zo op het Forum hebt gezet, gaat het de volgende keer helemaal vanzelf, althans VÉÉL makkelijker.

Veel suc6, Jeannette
maandag 21 april 2008 - 10:36
meuwissenj

Meuwissenj

Hoi Tineke
Op de eerste plaats van harte welkom,
op dit gezellige, en leerzame forum.
Ik denk dat de vissen toch echt te veel voer krijgen,
het moet namenlijk binnen enkele seconden op zijn.
Als er eten blijft liggen, krijg je verzuring van het water,
waardoor er algengroei ontstaat.
Gr Marga
maandag 21 april 2008 - 14:03
krissie

Krissie

Tineke ,
een handvol eten voor het aantal vissen
zal niet teveel zijn , maar het is nog redelijk vroeg
op het seizoen om de vissen al eten te geven .
Waarschijnlijk is het water nog te koud ,
en dan eten de vissen weinig tot niets .
Hun eten kan dan niet verteren , wat slecht is
voor de vissen.
Het water moet meer dan 10 graden zijn .
er bestaan daar speciale thermometers voor .

@ Marga , eten op ... binnen enkele seconden ???
dit is vlug hoor ! algemeen wordt aangenomen dat
het binnen de 10 minuten moet op zijn .
groetjes
Krissie
maandag 21 april 2008 - 21:06
meuwissenj

Meuwissenj

Hoi Krissie
Sorry foutje!!!!!!!!!!!
Moet zijn binnen enkele minuten.
Gr Marga
maandag 21 april 2008 - 23:07
tinekevL

TinekevL

krissie,

dat dacht ik dus ook he maar mn man denkt dan dat ze honger hebben en vind dat zielig! praat hem dat maar eens aan zn verstand! hahha.maar ik zal dit even aan hem laten lezen,mss dat ie het dan wil aannemen..dank je! groetjes tineke
dinsdag 22 april 2008 - 08:37
Quercus

Quercus

Hey Tineke,

Je mag tegen je vriend de volgende zaken vertellen.

Vooreerst de hoeveelheid eten dat hij nu geeft is veel te veel. Zoals reeds gezegd moet het eten binnen de 5 minuten volledig op zijn. Vissen moeten naar het eten toespringen (bij manier van spreken). Een gezonde en vitale vis heeft honger.

Ten twee het vijverseizoen is door de koudere nachten nog maar goed op dreef aan het komen. Zo is dat ook met de vissen. In het begin is hun spijsvertering nog niet optimaal (tempo) dus hoeven ze ook nog niet zoveel eten te hebben.

Ten 3de , het eten dat niet wordt opgegeten blijft in het vijverwater liggen. Dit zorgt ervoor dat het water te snel vervuilt. De nitraat en fosfaat waarden zullen snel de hoogte inschieten. Dit proces wordt alleen maar versneld wanneer er geen of weinig planten (vijverplanten) in de vijver staan. Zij zorgen hebben afvalstoffen nodig om te groeien (nitraat is voor hen een voedingstof).

Ten 4de , wie zijn vissen te veel droogvoer geeft, zorgt voor een inkorting van de levensduur van zijn vissen. Ook de vitaliteit heeft hieronder te leiden. Er treed namelijk 'leververvetting' op bij de vis. En dit moeten we zeker vermijden.

Weet dat vissen ook voedsel halen uit algen, insecten en andere . Dus in een gezonde vijver is er eigenlijk al een voedselpakket te vinden.

Matig voederen is de boodschap. Een vis die een gezond en regelmatig dieet volgt heeft kan makkelijk 2 tot 3 weken zonder voedsel.

Greetzz
dinsdag 22 april 2008 - 21:53
Gespeel

Gespeel

Wat bedoel je met "droogvoer"?
woensdag 23 april 2008 - 22:30
Quercus

Quercus

vlokvoer (uit een potje) en/of sticks . Eigenlijk is droogvoer het voer dat je koopt in de winkel (alles behalve levendvoer dus eigeniljk).

Greetzz
zaterdag 26 april 2008 - 12:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon