menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lavastenen

Ga naar meest recente reactie

harald

Harald

Hallo forumleden,
Ik heb deze zomer een vijverfilter gebouwd en na veel gemetsel heb ik het 3 weken geleden gevuld met 10 m3 lavastenen. Ik ben er via-via aangekomen. De stenen zijn zo groot als aardappels maar zijn verder precies hetzelfde als het materiaal dat je bij het tuincentrum koopt.
Heeft iemand ervaring met zulk grof materiaal?
Voorlopig gaat het filteren werkelijk fantastisch: ik heb een paar zwanebloemen en een thalia dealbata tussen de stenen gezet en die staan nu, amper 3 weken later, allebei in bloei. Dat is me in de jaren ervoor nooit gelukt. Toen stonden de planten gewoon in de moeraszone van een andere vijver.
Nog een ander voordeeltje ... de prijs van de stenen was werkelijk erg laag. Ik zag dat je in de winkel zo'n 150 euro voor een big bag van 1 m3 betaalt, maar ik was minder dan 1/3 van die prijs kwijt.
Als er nog mensen interesse in zulk materiaal hebben, dan moeten jullie het maar laten horen. Ik kan nog wel aan meer komen.
vrijdag 11 augustus 2006 - 15:18
Adrienne

Adrienne

Hoi Harald,
Ben zeer benieuwd, kan je er geen fotoke van plaatsen?
gtjs adrienne
vrijdag 11 augustus 2006 - 18:23
koen

Koen

Hallo


Dergelijke filters werken als de beste, als er geen overbezetting aan vis in uw vijver is. De planten groeien er inderdaad zeer goed op daar alle afvalstoffen in deze lavastenen achterblijven en als groeistof dienen. Soms kan je met dergelijke filters nog wel eens last hebben van groen water maar dat is vooral tijdelijk en meestal in het vorjaar (bloei).


Groeten, Koen
zaterdag 12 augustus 2006 - 07:51
Nigella

Nigella

wij hebben met dit type filtering nog nooit echt groen water gehad, zijn daar tevreden over en hopen maar dat onze rubberfolie in die filterbak niet gekwetst wordt door de typha die het heel goed zuivert blijkbaar
zaterdag 12 augustus 2006 - 09:51
pluzewol

Pluzewol

Hallo,

Heb iemand in mijn vriendenkring die met dergelijke grote lavastenen werkt als filter. Het water ziet er perfect klaar uit. Misschien zijn lavastenen alleen niet genoeg indien de vijver van een groot aantal vissen voorzien is...?

Veel succes...
P.
dinsdag 15 augustus 2006 - 19:46
harald

Harald

Ik denk dat je gelijk hebt, Pluzewol.
De filter staat ondertussen flink vol met verschillende planten die erg hard groeien en het water is kraakhelder, zelfs de vijver waar m'n kois in rondzwemmen.
H
dinsdag 5 september 2006 - 09:21
johan2701

Johan2701

hoi iedereen,
ik ben pas begonnen met de tuin te hermaken en de bouw van een zwemvijver(7x4) daarvoor ben op zoek naar de materialen voor de in de filter(hydrofytenfilter) waar jullie het over hebben(lavastenen) hoe kom ik er zo goedkoop mogelijk aan?
ook voor folie en ander materialen zoek ik nog een goed adres (goed en goedkoop, groothandel) voor alle materialen.
zoals jullie beschrijven is het prachtig als het af is en de kids (en mama en papa) zullen er veel plezier aan hebben als het af is.
voorlopig heb ik er alleen plezier van, dat groeit ook zo mooi als een plant!

thanks voor alle tips!

ik ben van Beringen mocht dit helpen

johan
donderdag 8 februari 2007 - 19:49
rikkie1000

Tekst aangepast

Rikkie1000

Ik heb ook intresse in de lavastenen.
Ben van plan ook een filter te bouwen
Wie kan me vertellen hoe ik er aan kan geraken?
Groeten Rikkie
vrijdag 9 maart 2007 - 17:54
piekke

Piekke

Ik heb ook intresse in de lavastenen.
Ben van plan ook een filter te bouwen
Wie kan me vertellen hoe ik er aan kan geraken?


groeten Piekke
donderdag 24 april 2008 - 14:47
rikkie1000

Rikkie1000

Hoi Piekke,
Ik heb ook een lavafilter gebouwd en met vooral gele lisse beplant.
De lava ben ik gaan halen bij Harald (zie toppic) ik moest ze zelf opscheppen maar het resultaat mag er zijn.
Groeten Rikkie
donderdag 24 april 2008 - 18:38
zeerat

Zeerat

Beste,

Wil je mij het adres doorsturen waar ik die lavastenen kan bestellen? Prijs?

dank!

frans
dinsdag 1 juli 2008 - 08:58
bama

Bama

Hallo,

De lavastenen die ik gebruik voor mijn filter heb ik 6 jaar geleden gekocht in Kelpen(Nederland) op het industrieterrein(prijs ben ik kwijt).
Je kunt ze daar opladen of thuis laten bezorgen.

Gr.
vrijdag 4 juli 2008 - 15:25
vdw

Vdw

Harald ik zie dat jij blijkbaar een adres heb waar men aan een intressante prijs lavastenen kan bekomen. Ik ben nl opzoek naar lavasteen en zal wel enkele m3 nodig hebben van 7 - 10 cm.

Komt jouw adres hier ook in aanmerking voor ? En zo ja kan je hier verder helpen ?




maandag 5 januari 2009 - 18:51
bever

Bever

Is het mogelijk om het adres door te krijgen waar deze lavastenen tegen een intressante prijs te koop zijn?

Zijn daar ook kleine maten in die lavastenen?

Hoe begin je best aan een vijver van 6 bij 2 meter ? Een klant en klaar bak is erg duur is er geen andere oplossing ?



donderdag 30 april 2009 - 11:41
Polplastron

Polplastron

Er bestaat ook zoiets als lavagrind. Dat zijn korrels van 1 tot 2 cm doorsnee. Ik gebruikte die vroeger als filterlaag in mijn koivijver. Dat werkte erg goed!

Ik had mijn filter op de bodem van de vijver gemaakt, maar dat is niet zo'n goed idee omdat je dan een ophoping van slib in de filter krijgt. Mijn water was wel glashelder, maar af en toe moest ik lucht door de filter blazen om deze te "ontstoppen". De vijver is wegens verhuis ondertussen dichtgegooid, maar moest ik opnieuw beginnen dan legde ik zo'n filter naast de vijver aan via een overloopsysteem.

De grootte van zo'n filter hangt af van verschillende factoren: grootte van de vijver, aantal vissen, ...

Je kan ook creatief zijn. Ik heb ooit een vijvertje van 2 op 3 aangelegd. Bij die mensen heb ik toen een waterleliemand gevuld met lavagrind en daar zowat rechtstreeks een fonteinpomp ingezet! 't Was een experiment, maar het lukte zowaar! Die mensen hebben dat systeem nog steeds! Ze moeten wel de filter jaarlijks proper maken!
donderdag 30 april 2009 - 19:45
Karin55

Karin55

waar heb je deze lavastenen gehaald ?
mvg karin
woensdag 5 augustus 2009 - 13:22
bvdb

Bvdb

Ja ik heb interesse in lavasteen, ik heb 4 m³ nodig, liefst grof en fijn.

Dank voor je antwoord,

[email protected]

(ik woon in Koksijde)
woensdag 16 juni 2010 - 09:27
Cherie1

Cherie1

Hallo ja ik heb ook interesse in lavasteen ben al overal geweest maar is ontzettend duur en toen zag ik je berichtjes wil je me het adres ook geven via de mail [email protected]
vast bedankt de groetjes Chérie
woensdag 14 juli 2010 - 15:02
lieslotje

Lieslotje

Kun je het adres niet vermelden?? Dan hebben we er allemaal wat aan?!
donderdag 2 september 2010 - 13:37
hotrodder

Hotrodder

kan je me lavasteen bezorgen en aan welke prijs ?, alvast bedankt
donderdag 26 mei 2011 - 22:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon