menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kikkerdril

Ga naar meest recente reactie

caroline1

Caroline1

hallo

ik heb onlangs uit een beek kikkerdril gehaald en in mijn vijver gelegd
oogt mooi

maar nu heb ik wel een vraag ...misschien had ik eerst moeten nadenken

maar
kan die kikkerdril kwaad?
en waarvoor is het goed?

ik heb nog geen vissen of zo
mijn vijver ligt er pas maar ben wel van plan om er vissen in te steken, vooral vissen die de bodem zuiveren ( ben nu even de naam vergeten)

in het geval die kikkerdril niet goed is, haal ik ze er gewoon terug uit




alvast bedankt

caroline
donderdag 3 april 2008 - 23:18
Matabish

Matabish

kwaad kan de kikkerdril zeker niet, maar als het goed gedijdt, ga je veel kikkertjes hebben binnen enkele weken wat ook leuk is.
Maar eens je er vissen inzet eten die de kikkerdril op.

Matabish.
vrijdag 4 april 2008 - 00:24
caroline1

Caroline1

dus matabish
wacht ik met visjes tot de kikkers groot geworden zijn?

of koop ik slechts heel kleine visjes ?

en hoelang duurt het eer een kikker volwassen is?


thanks

vrijdag 4 april 2008 - 00:44
Matabish

Tekst aangepast

Matabish

die [afbeelding verwijderd niet-https] worden wel vlug groot denk ik, maar de vissen zullen telkens al hun kikkerdril opeten, of je moet hem met een roostertje van de vissen afschermen. Of je kan hem ook laten ontwikkelen in een glazen pot en, éénmaal ze het stadium van "dikkopjes" met vier pootjes bereikt hebben terug in de vijver zetten. Die metamorfose is leuk om te volgen. Van de "dikkopjes" en later de [afbeelding verwijderd niet-https], zullen er altijd wel wat overleven.
Ik zou gewoon de visjes kopen waar ik zin in heb en de natuur haar beloop laten.

Groetjes,
Matabish.

P.S.: 'k heb even gegoogled naar [afbeelding verwijderd niet-https] dril

http://www.infotalia.com/nl/tuin/vijver_detail.asp?id=1021

http://www.waterwereld.nu/kikkervisjes.html


vrijdag 4 april 2008 - 01:13
lentemode

Lentemode

Weer zo'n mooi vormgegeven berichtje, Matabish !

Groetjes,
Mia
vrijdag 4 april 2008 - 11:04
danny2

Danny2

Hallo Caroline,

eigenlijk niet erg slim van die kikkerdril in een nieuwe vijver te doen, deze worden weldra dikkopjes en wat dan? In een nieuwe vijver is er helemaal niks te eten, is er geen biologisch evenwicht en bijgevolg gaan die dikkopjes wel iets groeien maar niet helemaal goed volgroeid zijn en gaan er hoofdzakelijk zwakke kikkertjes uitkomen die het niet gaan overleven.
Weet ook dat een jaar wachten lang is maar het uiteindelijke resultaat zal hetzelfde zijn.
Kan je niet ergens in de buurt wat waterplanten krijgen zodat er versneld eten (algen) voor je dikkopjes wordt aangemaakt.

groetjes danny
vrijdag 4 april 2008 - 21:06
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

In mijn grootste vijver (je kent hem nog wel van de foto's die ik jou stuurde) lag er kikkerdril van ongeveer 100 kikkers. Ieder jaar komen al de kikkers uit mijn tuin en de omliggende tuinen daar hun eitjes afzetten , mooi vastgekleefd aan de moerasplanten zodat ze vrijwel steeds in de bovenste, warme waterlaag komen te liggen en zelfs boven water. Lichte nachtvorst kan zelfs geen kwaad.
De eitjes hebben wel de eerste zon nodig om goed uit te komen. Het eerste voedsel van de kikkervisjes is die gelatineachtige substantie van de eitjes. Ze eten er zich gewoon doorheen en verzamelen zich massaal op enkele plaatsen waar het uiteindelijk letterlijk zwart ziet van die kikkervisjes.
Later zul je zien dat zij beginnen rond te zwemmen en algen gaan 'grazen' op de stenen die in de vijver liggen (herinner je nog mijn tekeningetjes) en als er geen stenen zijn, van de algen die op de folie en op de waterplanten groeien.
Vermits het bij jou om een nieuwe vijver gaat, zullen er zich ongetwijfeld algen ontwikkelen in die vijver. Verhongeren zullen ze dus zeker niet.
Eénmaal de kikkervisjes de grootte benaderen van uw pinknagel weten ze ook al wel eens een klein stukje wit broodkruim naar waarde te schatten. Je zult het stukje brood wel zien ronddrijven, voortgestuwd door de vele kikkervisjes die er aan hangen.
Als je dus een beetje leven in de vijver en in de tuin wilt, ben je goed bezig.
Tot een kikkerplaag zal het ook wel niet komen. Er sneuvelen er zo veel onderweg naar de volwassenheid. Kikkervisjes zijn het geliefkoosde voer van mijn salamanders bijvoorbeeld. Ze verorberen ze met tientallen per minuut. Ook de merels pikken er veel weg, tijdens het baden, maar ook later bij het scharrelen in de struiken.
Met vissen in de vijver te plaatsen zou ik nog minstens wachten tot ver in de zomer. Dan zullen de jonge kikkertjes het water reeds verlaten hebben. Een vissoort die weinig schade aanricht is bijvoorbeeld de elrits. Dit kleinblijvend visje zwemt opvallend in schooltjes. Men heeft er dus nog iets aan en de reigers vinden het de moeite niet waard. Als er al eens enkele sneuvelen is het door de ijsvogel en dat gun ik hem wel, in ruil voor het mooie spektakel. De elritsjes kweken trouwens heel goed voort. Het komt dus niet op enkele min of meer.
vrijdag 4 april 2008 - 22:08
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

en hoelang duurt het eer een kikker volwassen is?


thanks


Eer een kikker geslachtsrijp is duurt het drie jaar

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 4 april 2008 - 22:20
caroline1

Caroline1

hallo idcoster

ja hoor herinner nog je foto en tekening
en heb ze goed kunnen gebruiken

en dank je voor je uitleg van kikkerdril en kikkers
vind het boeiend om dit alles te weten

heb ondertussen al lis in mijn vijvertje gezet...in potten met stenen en dan op plateautje van 30 cm diep
lis is heel erg waterzuiverend
visjes heb ik ook al, maar het zijn heel kleine, die de bodem opkuisen ...
ben dus benieuwd hoe dat zal evolueren met die kikkerdril...ik ga iedere dag eens loeren ...
vorige week ontdekte ik een kikkertje ,die zomaar de weg heeft gevonden.

heb ook stenen in de vijver gelegd , trapsgewijse omhoog zodat kikkers en eventuele salamanders hun weg vinden...

de randen zijn mooi afgewerkt met witte kiezelsteentjes en klimop, daartussen rabarber gezet,dracena , bamboe en varens..

zal een foto nemen, maar het moet wat beter weer zijn en ja, alles in in het begin stadium natuurijk

heb ook een klein fonteintje aan de rand gezet, kwestie dat het water beetje klaterd
heel lichtjes hoor ,zodat er beetje beweging is
maar onlangs vertelde mij iemand dat kikkers dit niet graag hebben, maar dat ze er ook niet van weglopen éénmaal ze het gewoon zijn
is dit zo?

groetjes caroline
zaterdag 5 april 2008 - 13:01
Grootsmurfke

Grootsmurfke

Hallo iedereen ,

Wij zouden ook graag kikkerdril hebben voor ons moerasvijvertje zodat ons zoontje de ontwikkeling goed kan volgen. Kan iemand zeggen waar ik eraan kan geraken. (omgeving Antwerpen - Boom)
Bij ons in de buurt zijn er nergens beken waar kikkerdril inzit.
Alvast bedankt,
Grootsmurfke
zaterdag 5 april 2008 - 16:03
Rita1960

Rita1960

Hallo Caroline1,

Herinner mij nog van vroeger, toen wij kikkerdril uit de sloot haalden, om de ontwikkeling te zien,
dat wij de dikkopjes voerden met gestold eiwit. Of te wel een ei gekookt en daar het "witte"van.
En.. ze groeiden als kool.
Maar.. voor dat ze pootjes krijgen... wel in een normale omgeving vrijlaten.

groetjes,
Rita
zaterdag 5 april 2008 - 20:56
garene

Garene

Goede morgen iedereen !
Ik vroeg me af : eten wilde eenden kikkerdril ? Verleden week zag ik een enorme hoop kikkerdril maar iedere dag strijkt een koppel wilde eenden neer op onze vijver. De kikkerdil is verdwenen
maandag 7 april 2008 - 08:20
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Als je nog eens goed kijkt op die plaats zou het kunnen dat je dit ziet, maar in mindere mate natuurlijk.
Die tien- of zijn het er honderdduizenden kikkervisjes hebben zich al gegroepeerd (zie hoger). Bij mij zijn het er wel extreem veel maar er waren dan ook veel kikkers. Bij de heraanleg van de vijver in november moest ik ze allemaal vangen en verplaatsen en ik telde er ongeveer 200.
Moest je je afvragen waar dat gaas voor dient. De kikkers zetten ieder jaar dril af in een vijver met vissen. Vermits alle larvetjes dan zouden opgegeten worden, verplaats ik ieder jaar dan de dril naar een vijverdeel er naast waar de vissen niet bij kunnen. Omdat de eitjes slechts goed ontwikkelen in de bovenste zonbeschenen waterlagen en dat vijverdeel te diep is, verleg ik de dril dan maar op dat gaas dat omhoog gehouden wordt met wat bamboestengels.
Binnen twee weken wanneer de kikkervisjes beginnen rond te zwemmen, neem ik die ganse zooi weg.
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 7 april 2008 - 18:39
caroline1

Tekst aangepast

Caroline1

hallo idcoster

je schreef hier eens:
Vermits het bij jou om een nieuwe vijver gaat, zullen er zich ongetwijfeld algen ontwikkelen in die vijver. Verhongeren zullen ze dus zeker niet.


en ja, ik zie inderdaad al algen,en het water is wel klaar maar groenachtig van kleur

heb nog een vraagje :

hoe komen er in een nieuwe vijver zo snel algen?

in mijn vijver staat er al veel lis , komt het daardoor?

maar lis zuivert toch?

alvast bedankt

en ps,mijn vijver moet niet belleklaar zijn hoor ) daar hou ik niet van en wil zeker niet met filters beginnen...
zaterdag 12 april 2008 - 16:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon