menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuwe vijver

Ga naar meest recente reactie

city

City

hallo ,

wij zijn druk bezig met het uigraven van onze vijver , maar toch hebben we een aantal vraagjes .
hoeveel waterniveaus moeten we voorzien ??? we zouden beginnen met een diepte van een 10 tal cm . dan een plateau van rond de 40 cm , en dan de diepe put van 100 cm . zou dit voldoende zijn ???
en bij het opstarten van de vijver moeten we dan substraat op de bodem doen of beter een aantal emmers water van een gezonde vijver , of allebei ???

alvast bedankt , en hopelijk kunnen jullie me weer raad geven .
mvg city
woensdag 2 april 2008 - 07:50
semperfi

Semperfi

Hey City,
Je blijkt erg goed bezig te zijn ... substraat is erg goed maar ik zou ( en heb ) gewoon leidingwater genomen maar een maand gewacht vooraleer er vis in te zetten.
Je weet nooit wat je meebrengt van een "gezonde" vijver


Grutjes,
Bob
woensdag 2 april 2008 - 20:42
Plantje

Plantje

City,

Persoonlijk zou ik de eerste diepte toch 15-20cm diep maken,
Dit omdat 10cm water bij warm weer
tamelijk vlug opwarmt en dan een broeiplaats word voor algen.
Je kan inderdaad op de bodem een laagje substraat leggen ,dit
is heel goed voor de aangekweekte bacterieën die zich daar dan
in kunnen nestelen.
Je kan inderdaad enkele emmers water uit een GEZONDE GOED WERKENDE
vijver gebruiken om jou vijver te enten.
In enkele emmers water zitten er meer bacterieën dan in gelijk welk
product die ze in de vijvercentra verkopen.
MAAR WEL ZEKER ZIJN DAT DEZE UIT EEN GEZONDE VIJVER KOMEN.
Als je vijver eenmaal is gevuld, dan zo vlug mogelijk zuurstofplanten inbrengen.
En je mag ook al eventueel enkele visjes inbrengen.
Want ZONDER VISSEN ZULLEN UW BACTERIEËN NIET AANSLAAN.
Uitwerpselen van vissen zijn voedingsstoffen voor uw bacterieën.
Verder wens ik je alle succes toe,
Groetjes,
Plantje.
woensdag 2 april 2008 - 21:18
city

City

hallo ,

ja dat ga ik dan doen , een diepte van 15 a 20 cm water langs de randen . maar moet ik dan oeverplanten of moerasplanten er in zetten ???

het vijverwater zou van een kooivijver van de buren zijn , kan dit dan geen kwaad ?? dit is echt heel zuiver water met prachtige gezonde vissen . en ja we kunnen dit combineren met substraat .

moeten we eigenlijk eerst de plantjes in manden planten , en deze op ze plaats zetten en dan pas de vijver laten vullen ??? de zuurstofplantjes drijven gewoon los rond dacht ik he ????
vanaf welke periode mag je planten in de vijver zetten ??
welke vissen zou je er het beste bijzetten ?? wij dachten aan goudwindes enz... . overleven de eerste vissen het meestal of toch niet ???

heel erg bedankt voor jullie tips . mvg city
donderdag 3 april 2008 - 07:45
blubber

Blubber

als de vijver eenmaal gevuld en op temperatuur is,in ieder geval zo snel mogelijk echte waterplanten,zoals eloda, hoornblad enz.plaatsen.
de moerasplanten en de waterlelie zou ik in het begin in manden zetten.dan kan je nog wat veranderen achteraf.
wacht een weekje met de vissen,en begin met een klein schooltje windes.
in tegenstelling tot karpertjes en goudvissen wroeten deze vissen niet,en laten de plantjes met rust. wat weer beter is voor de opstart van de vijver.

succes.
blubber.
donderdag 3 april 2008 - 08:17
caroline1

Caroline1

hallo

vorig maand ook een vijver gemaakt
2,5 op 3 meter en 70 cm diep
met een plateautje van 30 cm op 30 cm diep
gevuld met leiding water

is het beste wat je kan doen als je wil starten met zuiver water

ik heb veel lis geplant, gewoon vanuit een beek gehaald en in mandjes met stenen gezet, werkt heel zuiverend

ook stenen in gelegd, op beide niveaus zodat visjes en andere dieren kunnen schuilen als ze zin hebben..

een klein fonteintje, kwestie dat het water in beweging blijft.

aan de randen voorlopig klimop gezet om het wat groener te maken...

de rest zie ik zo wel ...

alvast veel succes met jullie vijver

eens foto plaatsen
ben wel benieuwd
zal eens foto van de mijne plaatsen



caroline
donderdag 3 april 2008 - 23:13
city

City

hoi ....... ,

wij dachten ook leidingwater te gebruiken om te vullen , en dan een aantal extra emmers water van een anders vijver bij . maar we zullen het maar met substraat oplossen denk ik .
aan de rand dacht ik ook aan witte en blauwe lis , en kalmoes . de stenen in de vijver zijn dat grote of kleine steentjes ???
onze vijver komt in een L vorm . met waterval , en een diepte van rond de meter ( diepste punt ). de randen gaan we afwerken met banki-rai en led verlichting . de vijver komt een 30 cm boven grondniveau . anders zou onze hond wel een dagelijks badje willen nemen denken we . ja als alles af is ga ik wel foto's plaatsen , nu is ons tuintje niet voor aanzien . ik ben wel benieuwd naar je vijver , dus laat de foto's maar komen he .

mvg city
vrijdag 4 april 2008 - 07:45
vera2

Vera2

als je een waterlelie diep plaatst is het handig van dit te doen vooralleer je de vijver vult. sommige zuurstofplanten die snel overwoekeren kan je ook in een mand zetten om deze beter onder controle te houden. als je de vijver vult met kraanwater kan je best de tuinslang omhoog laten spuiten zoals een fontein dan verdwijnt er al een deel chloor uit het water, wel op letten als er al planten staan dat je de aarde niet uit de pot spoelt alsook het substraat, uw water zal troebelen. een andere vulmethode is de waterdarm in een emmer plaatsen om zo weinig mogelijk beweging te verkrijgen maar dan zit alle chloor er nog in. het is best enkele weken te wachten met de vissen. als je niet kan wachten; zet dan in het begin maar enkele visjes ter controle van het water en later als je zeker bent dat alles ok is, pas de rest dan ben je niet al je vissen kwijt als er iets misgaat. nieuwe zuurstofplanten eerst afspoelen vooralleer ze de vijver in gaan en opletten als ze uit een natuurvijver komen; zet ze dan eerst enkele dagen in een kuip met water want er kunnen bloedzuigers tussen zitten, die zijn dan makkelijk te verwijderen omdat ze zich op de bodem of kuiprand gaan vasthechten; in dat geval vervang je dagelijks het water tot je geen bloedzuigers meer ziet.
vrijdag 4 april 2008 - 09:18
vera2

Vera2

was vergeten te zeggen dat niet alle zuurstofplanten drijven.
drijfplanten, bodemplanten, potplanten enz. enkelen zijn niet winterhard.
waterpest kan je los in de vijver gooien, oppotten of in busseltjes samenbinden en verzwaren met een steen. krabbescheer is een drijfplant die bij warm weer boven drijft en bij koude naar de boden zakt.
de diepte van potplanten verschilt ook per soort. vb. een lobelia staat zeer ondiep, terwijl een lis wat dieper staat. bij lelies scheelt dat ook. u kan de verschillende niveaus best te diep dan te ondiep maken. je kan nog altijd stenen gebruiken op de planten wat hoger te zetten.
vrijdag 4 april 2008 - 09:42
city

City

hoi vera ,

amaai een hele boterham he . toch bedankt voor de goede tips . dus niet alle zuurstofplanten zijn drijvende planten . amaai is wel allemaal ingewikkeld he . was van plan om ook een waterhyacint te plaatsen , maar kan hem nergens niet vinden . overal in de winkels al gekeken . een lelie is ook wel heel mooi , maar kan blijkbaar een paar jaar duren voor je een bloem krijgt . klopt dit ??? nee zoveel geduld heb ik jammer genoeg niet . dus ik dacht een een hyacint .

jij hebt blijkbaar ook een mooie vijver , jammer hij is niet heel goed zichtbaar he . ja misschien ook een paar foto's plaatsen .

groetjes city
vrijdag 4 april 2008 - 11:11
vera2

Vera2

bedankt; ben fier op mijn vijver, is pas verleden jaar augustus uitgegraven en nog niet afgewerkt, foto's volgen nog. waterhyacint vind je soms op kapaza. één lelie mag niet ontbreken in je vijver; moet je niet alleen voor de bloem zetten, de bladeren zijn voor de vissen een ideale schuilplaats tegen warmte en vijanden. de meeste drijfplanten zijn niet winterhard zoals vb. waternoot, mosselplantje maar ogen wel mooi en zijn zeer zuurstofrijk. let wel dat zuurstofplanten 's nachts géén zuurstof geven maar zuurstof nemen. bij zeer warme dagen kan je dan best vooral 's nachts een zuurstofpomje plaatsen.
vrijdag 4 april 2008 - 11:40
city

City

hoi vera .

je mag denk ik heel fier zijn op je vijver . oogt al heel mooi . ja en de randafwerking zal wel komen he .
ja een waterlelie ga ik zeker zetten , en misschien een hyacint als ik ze dus kan vinden .
we gaan een waterval voorzien , dus dat kan dan de zuurstof voorzien he . of ben ik verkeerd ???
er gaat ook een vijverfilter geinstaleerd worden met uv lamp .
zo'n drijfplantjes komen daar dan ook bloempjes aan ??

groetjes city
vrijdag 4 april 2008 - 13:41
Plantje

Plantje

City,

U citeert "zoveel geduld heb ik niet".
Wel een goed werkende vijver vraagt jaren geduld.
Het is tenslotte een stukje natuur die je crieert.
Rome is ook niet gbouwd op één dag.
Voor een vijverliefhebber is geduld een mooie deugd.
Ik wil je zeker niet ontmoedigen maar wens je alle geluk
en plezier toe met je vijver.

Groetjes,
Plantje.
vrijdag 4 april 2008 - 22:09
vera2

Vera2

mijn vijver heeft geen filter en uv lamp; de zuurstof- en moerasplanten zorgen hier voor zuiver en gezond water. een waterval moet ik ook nog maken, geeft extra zuurstof maar in de winter kan de pomp bevriezen net als een fontein.
de meeste vijver- en drijfplanten krijgen zeker bloemen.
ik weet niet van welke regio je bent maar waterhyacint is in de meeste tuin- vijvercenters wel te vinden en op kapaza staan er ook te koop.

kijk eens voor afbeeldingen en uitleg van zuurstofplanten op deze site
http://home.scarlet.be/~tsk75787/Zuurstofplanten%20afbeeldingen&pagina's/Zuurstofplanten%20pagina's/Soorten%20zuurstofplanten.htm

drijf- en vijverplanten vind je hier http://members.lycos.nl/vijverplanten/index2.htm
zaterdag 5 april 2008 - 09:43
Quercus

Quercus

Hey,

Ik zou hier graag toch nog wat aan toevoegen omdat ik hier een paar misverstanden lees:

1) De verschillende niveau's

Ik zou ook werken met het eerste niveau op een diepte van 15 - 20 cm (zeker niet lager). Je zal merken dat dit stelselmatig toch nog wat omhoog komt (slib en andere zaken verhogen het eerste niveau)
Dan idd een lager deel 30 - 50 cm is goed. Of je nu 30 of 50 cm diep graaft hangt af van het diepste punt van de vijver. Je dient een geleidelijke overgang te creeëren.


2) aaschaf van de vissen

Wacht zeker +/- 3 weken alvorens je vissen aanschaft. Redenen die ik hiervoor kan aanvoeren zijn veelerlei. a) mocht er tijdens de inloop fase nog wat mis zijn, kan je makkelijker corrigeren wanneer er nog geen vissen aanwezig zijn. b) je vijverfilter dient de nodige bacteriecultuur aan te maken. Deze aerobe-bacteriën zullen er voor zorgen dat nitriet wordt omgezet in nitraat. Nitriet in de vijver = dode vissen. Nitriet is giftig voor het waterleven. Iedere vijver krijgt met een nitrietpiek te maken , meestal binnen de 1ste 2 weken. Vandaar dat het ZEER BELANGRIJK is te wachten tot deze piek gepaseerd is. De bacteriekolonie die zich ondertussen gevestigd heeft in de bodem (lees substraat) en in de filter zullen nadien het nitriet omzetten.
c) vissen in de vijver plaatsen om je bacteriecultuur aan te zwengen is totaal overbodig ! Bacteriën leven idd van afvalstoffen. Wat je moet doen is af en toe wat visvoer (niet te veel ) in de vijver doen en in je filter. Zo ontstaat er voldoende voedsel voor de opstart van de bacteriecultuur zonder dat je de vissen in gevaar brengt.
Het benaderen van het evenwicht is zeer belangrijk tijdens de eerste weken.

Koop ook nooit het ganse vissenbestand in 1-maal aan. Spreidt dit over enkele weken, zo kan je water ook aanpassen en de vervuiling van je vissen.

Let op , ik weet het wel. Het wachten tot de 1ste 3-4 weken gepaseerd zijn, is het moeilijkste van heel de opdracht . Haast en spoed in echter zelden goed !

Je vijverplanten mogen natuurlijk wel onmiddellijk geplaatst worden. Dit is zelfs zeker aan te raden !

3) filteren met een UV-lamp

Dit is alleen aan te raden als er zich een algenexplosie voordoet. Filter je 24/24 - 7/7 met een UV-lamp gaan zowel je planten als vissen gevoeliger worden voor ziekten en andere onzuiverheden. Het is zeker een nuttig instrument, maar gebruik het toch maar met mate.

Zo hopelijk heb je hier wat aan en wordt je vijver een waar paradijs

Greetzz
zondag 6 april 2008 - 12:30
vera2

Vera2

Quercus; mijn eerste niveau is ook rond de 15-20cm maar waarom zou die niet lager mogen ?
zondag 6 april 2008 - 13:54
Quercus

Quercus

Quercus; mijn eerste niveau is ook rond de 15-20cm maar waarom zou die niet lager mogen ?


euhmm Vera, ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen hoor. Tuurlijk mag het eerste niveau veel lager liggen.
Ik ging verder op de berichten die eerst werde gepost. Bv voor een koivijver wordt er bijna nooit gewerkt met verschillende niveau's. Niveau's kan belangrijk zijn wanneer je verschillende soorten planten wil gaan plaatsen, ook wanneer je plaatsen wil creeëren waar kikkers of vissen hun jongen willen laten overleven. Dit gebeurt het meest op plaatsen waar het water onderhen niet te diep is en waar planten over het water hangen of met het wortels in het water staan.

Je dient dus eigenlijk uit te maken wat men wenst. Maar of dit nu 5 cm of 40 cm is , maakt weinig uit. Alleen wanneer een oeverzone wenselijk is, kan je best werken met een eerste niveau van +/- 15 -20 cm's. Hier zijn heel wat plantjes die dan nog in het water kunnen worden gezet. Wanneer het 1ste niveau 40 cm diep is vallen er al een heel deel plantjes uit de boot.

Bijkomend zou nog kunnen worden gezegd dat de temperatuur van het water sneller opwarmt als het eerste niveau hoger ligt bv 5 - 10 cm, maar dit werd reeds aangehaald.

Greetzz
zondag 6 april 2008 - 18:18
city

City

hoi ..........

iedereen heel erg bedankt voor de verschillende tips . enja ik zal wat geduld moeten hebben . ondertussen hebben we in het weekend weer wat verder gegraven , en beginnen we nu er een beetje zicht op te krijgen . het eerste niveau komt rond de 20 a 25 cm . daarna een niveau van rond de 40 a 50 cm en dan de rest van rond 1 meter .
kan ik op het lage gedeelte rond de planten ook stenen aanleggen , enkel voor decoratie , zo kunnen de vissen op deze plateau wel niet zwemmen . is dit mogelijk ?????

onze pomp moet dan niet constant aan staan , nochtans zeggen ze in de winkle dat die 24 op 24 moet draaien . maar dan klopt dit niet ??????

ik zal dan best een drie tal weken wachten met het aankopen van vissen , ja ik zal geduld moeten hebben . maar geen probleem hoor .

groetjes city
maandag 7 april 2008 - 07:57
vera2

Vera2

van filters en pompen ken ik niks aangezien ik die niet heb maar er zullen op dit forum wel genoeg kenners zijn die je hierover verder kunnen helpen.
stenen kan u overal leggen zolang u er maar voor zorgt dat de vissen ruimte en diepte genoeg hebben om te overwinteren +- 80 cm tot 1m en beter nog dieper voor koi.
waarschijnlijk bedoelt u het ondiepe niveau. u kan daar de stenen afwisselend combineren met vb. drijf- en zuurstofplanten, vissen houden van zulke plaatsen om te paaien en te zonnebaden. ik heb op mijn ondiepste niveau ook hier en daar wat stenen en een aarden kruik ter decoratie die bijna volledig onder water ligt met rondom de hals deze planten. toen ik die enkele maanden na de aanleg van mijn vijver wou verplaatsen zat die vol met kleine visjes, goede schuilplaats dus en oogt mooi.
ik bergrijp eigenlijk niet waarom je het ganse niveau vol wil decoreren met stenen; lijkt mij alsof je een 2e vijverrand gaat maken.
maandag 7 april 2008 - 12:42
city

City

hoi vera ,

oei ik heb me precies een beetje verkeerd uitgedrukt . nee ik ga geen tweede rand aanleggen . gewoon op kleine strook , waar dan natuurlijk een paar plantjes tussen komen te staan ( kalmoes enz) .
wij hebben namelijk een strakke vijver , en dit oogt heel mooi .

mvg city

maandag 7 april 2008 - 15:47
Quercus

Quercus

Hey City,

Je filter moet zeker 24/24 7/7 aanstaan, enkel in de winter kan dit ander liggen. Wat niet elk uur van de dag moet aanstaan in zo'n UV-lamp (filter).

Greetzz
maandag 7 april 2008 - 17:38
city

City

hoi quercus

oke dau ze zal dus heel de tijd aanstaan . bedankt voor alle info .

groetjes city
maandag 7 april 2008 - 18:04
Quercus

Quercus

Hey City,

Idd , de reden waarom je filter hele dagen moet aanstaan is ook hier weer voor uw bacteriecultuur die zich in de filtermaterialen zal gaan vestigen. Zij hebben zuurstof nodig om te overleven. Door een constant instroom van vers water (al dan niet vervuild door afvalstoffen van je vissen of bladeren e.d.) krijgt de bacteriecultuur voldoende zuurstof om op te leven. Wanneer je filter maar een halve dag zou draaien krijgt de bacteriecultuur niet voldoende zuurstof binnen waardoor er niet afdoende afvalstoffen kunnen worden verwerkt.

In de winter is alles op non actief gezet en hoef je niet meteen een filter hebben draaien.

Greetzz
maandag 7 april 2008 - 19:24
jdcoster

Jdcoster

Deze winter was ik genoodzaakt, door een lek in de folie, mijn 14 jaar oude vijver opnieuw aan te leggen en ook een beetje dieper maken
Het eerste niveau kwam op 40 cm. Dat is iets te diep voor de plantmanden die in de handel zijn. Ik gebruik er daar ook niet veel van, wel allerlei potten en teilen van +- 25 à 30 cm hoog.
40 Cm is ook net niet zo diep opdat het water in mijn laarzen zou lopen wanneer ik in de vijver rond loop. De oeverplanten afsnijden, stenen in de rand leggen bij aanleg of lelijke bladeren bij de waterlelies verwijderen doe ik immers steeds staand in het water. Dat is makkelijker werken en rugsparend.
Vijversubstraat kan ik dus nooit gebruiken want anders beschadig ik de folie als ik er op trap, maar het gaat heel goed zonder.
Ik heb ook zowel de kikkers als de vissen duchtig uit hun winterslaap geschud maar die hebben dat zonder schade overleefd.
Ik geef een beetje foto's van in november 2007 en in maart 2008 ter illustratie:
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 7 april 2008 - 20:02
Quercus

Quercus

Wooww, dat is een prachtig aangelegde vijver die je daar hebt !!

Greetzz
maandag 7 april 2008 - 20:08
caroline1

Caroline1

hallo idocoster

had al paar foto's gezien van je vijver
maar , ik sta telkens verbaasd als ik ze terug zie
zo mooi en natuurlijk
en als ik dat zo zie durf ik geen foto van mijn vijver doorsturen
maar zal het toch een keer wagen )

wat ik je nog wil vragen
14 jaar geleden? bestond rubber toen al?
voor mijn vijver heb ik rubber gebruikt, niet goedkoop maar ik denk degelijker dan folie
is dit zo?
heb onlangs een keer in mijn vijver gestaan , in blote benen
hoop dat ik die niet beschadigd heb, maar wilde stenen in leggen

toen ik mijn vijver aanlegde heb ik op de bodem eerst wat oude doeken gelegd en dan de rubber
dan gevuld
en dan
heel kleine kiezelsteentjes ingelegd

nu ben ik beetje bang
want ik heb even op de bodem als ook op het plateau gestaan
zou ik die rubber beschadigd hebben?
ben niet dik hoor weeg maar 57 kilo )

en is het normaal dat het peil van het water wat is gezakt?
het heeft niet zoveel geregend de laatste dagen hier
maar het is toch koud nu?
kan het dat het water toch beetje verdampt bij wat zonneschijn?

ik merk dat ook het water van mijn kleine waterpartijtje op het terras wat is gezakt
raar toch, want er is bijna geen zon

is er een verklaring hiervoor?
en moet ik nu de vijver bijvullen met stadswater?

groetjes caroline

maandag 7 april 2008 - 22:08
vera2

Vera2

mooi idcoster 'k zou willen dat mijn vijver er ook zo bij lag.
maandag 7 april 2008 - 22:27
jdcoster

Jdcoster

Vroeger was deze vijver in folie en dat wordt met de jaren onder invloed van het licht nogal broos. Waarschijnlijk zijn er ook een paar rhizomen van het riet dat er in stond ergens en een zoom of plooi klem geraakt en hebben er gaatjes in geprikt.
Nu heb ik EPDM-rubber gebruikt. Dat heeft een veel langere levensduur en rekt tot 300 %. Daar is de kans op beschadigingen veel en veel kleiner .
Bij mij verdampt er ook wel water natuurlijk, via de rand en de omringende planten die met hun voetjes in het water of de moerasgedeelten staan. Bij elke regenbui loopt het water van mijn dak er echter wel in. Dat dak is ongeveer zo groot als de vijver. Als er dus 1 cm water valt stijgt het peil van de vijver al met 2 cm.
maandag 7 april 2008 - 22:50
city

City

hoi .......

jdcoster , amaai wat een knappe vijver . ja heel natuurlijk en heel mooi beplant .

wij hebben ook rubber aangeschaft voor de aanleg van onze vijver . hopelijk gaat dit vrij goed lukken . ben benieuwd . tegen het weekend hopen we de electriciteit rond te hebben . en ja dan kunnen we aan de vijver beginnen . ( rubber uitplooien) . beplanting ect...... . de afwerking zal een paar weekjes moeten wachten , me ventej vertrekt voor twee weken naar het buitenland , en ja zo zal alles stil liggen . een goeie periode om het water te laten stabiliseren . amaai men handen zullen jeuken . tegen eind mei hopen we helemaal rond te zijn met de werken , aanleggen van terras , beplanten ect....... .

laat de foto's van jullie vijvers maar komen he , is steeds heel leuk om te zien . en ja het zijn precies steeds heel mooie exemplaren .

mvg city
dinsdag 8 april 2008 - 07:57
caroline1

Caroline1

deze morgen schrok ik toch even
want amai
het water niveau was gezakt...

beetje paniek
dan een stuk overschot van die rubber genomen en opgesprongen, op gekapt , stenen op gelegd en nog eens opgesprongen en geen gat in ))

dus , ja , zal de vedamping wel zijn
en ja, was ook meer dan een maand geleden dat ik het heb laten vollopen en sinds paar weken heeft het hier, aan de kust niet zoveel geregend ...

maar dat rubber is echt goed en taai spul, heb het dus goed getest

caroline
dinsdag 8 april 2008 - 21:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon