menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Reigers weren

Ga naar meest recente reactie

hildavw

Hildavw

Op ons vijvertje van ongeveer 350 l., dus een piepklein, ligt een net om de talrijke reigers weg te houden.
Ik ben dat net echter beu.
Nu had ik gedacht rond de vijver nylondraad te spannen, op paaltjes.
Mijn vraag is nu, hoe hoog zouden die paaltjes moeten zijn.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Zo kan je je idee vormen hoe het vijvertje er uit ziet.
De beplanting aan de rand is ondertussen wel wat veranderd.

bedankt en groetjes

Hilda
dinsdag 11 maart 2008 - 17:42
annis

Annis

Hilda wij hadden ook last van de reiger(s) en hebben een kant en klare reigerschrik gekocht. Dit is nylondraad met houders en belletjes. Stelde niet zoveel voor maar heeft wel geholpen, geen reiger meer in de tuin geweest. Ik heb eigenlijk geen duidelijke foto om het te laten zien.
dinsdag 11 maart 2008 - 21:01
Esem

Esem

Hildavw
als je een draad gaat spannen moet je deze op borsthoogte plaatsen van de reiger.
Doe je de draad te laag stapt hij erover en span je hem te hoog kruip hij eronder door.
als je hem op borsthoogte zet ,stoot de reiger tegen de draad en vliegt dan verschrikt weg.
ik heb de draad er al enkele jaren rond staan en sedert de draad er staat verdwijnen er geen vissen meer.

Gr Esem Eddy,
dinsdag 11 maart 2008 - 23:08
vera2

Vera2

Op ons vijvertje van ongeveer 350 l., dus een piepklein, ligt een net om de talrijke reigers weg te houden.
Ik ben dat net echter beu.
Nu had ik gedacht rond de vijver nylondraad te spannen, op paaltjes.
Mijn vraag is nu, hoe hoog zouden die paaltjes moeten zijn.


misschien kan je vanaf die hoge haag uw tuin afspannen met nylon draad of zelfs een dikke zichtbare draad dan heb je zelf rond uw vijver er ook geen last van. doorgaans land een reiger op enkele meter van de vijver en gaat dan te poot verder. let wel dat die dus nergens rond de vijver kan landen en ergens onderdoor kan met zijn bek want anders staan uw visjer gegarandeerd op die zijn menu. ik ben verleden jaar een 30 tal visjes verloren tussen 'k weet niet hoeveel nylon draden door die te kort bij de vijver geplaatst waren; weet dat een reiger tot 1 meter ver uw vijver in kan zonder zijn poten nat te maken.
dinsdag 25 maart 2008 - 14:00
caroline1

Caroline1

en zo een nep reiger ,
help dat ?

want zie soms nepreigers staan naast vijvers
die dienen om de "echte" af te schrikken

zelf zie ik dat niet zo graag
denk dat zo een nylon draadje beter is


groetjes caroline
maandag 31 maart 2008 - 22:58
vera2

Vera2

een nepreiger houd enkel eventjes de mannetjes weg tot ze die gewoon zijn en komen dan ook terug. de vrouwtjes hou je hiermee zeker niet weg van de vijver. een spiegel word ook wel eens geplaatst maar geeft hetzelfde negatief resultaat.
dinsdag 1 april 2008 - 06:01
Quercus

Quercus

Hey iedereen,

Vaak moet je het niet echt te ver gaan zoeken hoor. Reigers houden van rust en stiltje. Wanneer er iets bewegend in de tuin wordt neergezet kan dit al een voldoende reden zijn voor zo'n dier om geen voet aan wal te zetten in jouw tuin.

Met een bewegend element bedoel ik bv een klein molentje (op een paal) dat begint te draaien waneer er wat wind opsteekt (geen heel bouwwerk) juist zo'n mannetje dat bv gekoppeld staat aan een roer en dat een windmolentje bedient of iets dergelijks. Vaak hoor je dan ook tik tak tik tak ... hier houdt zo'n reiger in 80 - 90 % van de gevallen niet van. Uiteraard uitzonderingen bevestigen de regel.

Mss kan dit mooi ingewerkt worden in een tuin. Het hoef echt niet groot te zijn, als er maar wat beweging is.

Greetzz
zaterdag 5 april 2008 - 21:40
vera2

Vera2

goed idee Quercus. weet jij toevallig waar men zo'n ding kan kopen ?
zondag 6 april 2008 - 09:32
Quercus

Quercus

hmm, in iedere tuinwinkel heb je wel zo van die 'wiekjes' , het kan wel ff zoeken worden tot wanneer je iets vindt dat echt bij jouw tuin past of dat je echt leuk vindt. Het kan handig zijn een paar van zulke tuinwinkels te doen.
Soms vindt je die dingen ook in van die winkels die standbeelden verkopen. Gewoon ff uitkijken.

Greetzz
zondag 6 april 2008 - 09:38
hildavw

Tekst aangepast

Hildavw

Of in een winkel aan de kust, waar ze die windmolentjes voor kinderen verkopen.

In ieder geval bedankt voor de tips.

Ondertussen is er wel al draad gespannen, maar ik vermoed dat er één vis verdwenen is.
Maar dat kan natuurlijk ook door een kat of gewoon de ouderdom zijn ?!?

Ik ga nog wel draad dwars over de vijver spannen.

Ondertussen ga ik even een foto nemen.

groetjes

Hilda

[afbeelding verwijderd niet-https]

Zo ziet hij er dus vandaag uit.
zondag 6 april 2008 - 15:32
caroline1

Caroline1

hallo hilda

misschien eens dit proberen?
ik kreeg die tip:

een cd via een nylon touwtje aan stokje hangen ...is heel simpel en niet opvallend
maar doordat een cd blinkend is en draait door de wind schrikt de reiger en zal hij niet komen naar je vijvertje en zo hoef je niet al die draden te spannen...
lijkt me simpelder en mooier

groetjes caroline
zondag 6 april 2008 - 17:56
Peppody

Peppody

volgens mij hebben wij hier een reiger die nergens bang voor is.... Ik had ruim 40 vissen in de vijver waaronder kois, windes, goudvissen enz. enz. Ik heb er nu nog slechts 11: 8 goudvissen en 3 zwarte sluierstaarten de rest is allemaal verdwenen... Ik heb visdraad rondom gespannen in 3 hoogtes: van enkel tot middelhoogte het mocht helaas niet baten. Ik heb nu maar weer dat lelijke net erover zitten om de laatste vissen te beschermen. (snif snif). Kennissen van mij hebben schrikdraad (!) gespannen en jawel meneer of mevrouw de reiger werd aangetroffen middenin de vijver dus gewoon erover heen gevlogen en in het midden geland en daar lekker alle vissen opgepeuzeld.

Ik wacht nu maar tot de 2 waterlelies de vijver bijna helemaal bedekken met hun bladeren voordat ik het net eraf haal en dit net gaat er weer op zodra de lelie in het najaar afgestorven is. Ik neem geen enkel risico meer. En ondertussen probeer ik weer wat vissen her en der over te nemen.

maandag 14 april 2008 - 19:49
vera2

Vera2

als de draad te kort bij de vijver gespannen is kan die nog aan de vissen. belangrijk is dat die niet in de buurt of in de vijver kan landen. ik heb daarom op 2 meter hoogte ook kruislings een wirwar van draad boven de vijver.
dinsdag 15 april 2008 - 09:15
hildavw

Hildavw

Die "hoge" haag is in werkelijkheid minder hoog dan je zou denken op die foto.
Ik kan er juist over kijken.
Het is de haag van onze buren.
Daar vandaan een draad spannen is dus niet te doen, dat zou niet alleen voor de reiger schrikken zijn, maar ook voor mij als ik in de tuin werk.
Het water is nu heel helder en alle 8 vissen zitten er nog in.

Wat betreft een molentje, dit week-end heb ik er mooie gezien in een tuincentrum in Aartselaar, ik denk dat het roestvrij staal was, maar de kleinste kostten wel 9,95 euro. Voor dat bedrag kan je al heel wat kleine goudwindes kopen

Ik zal maar afwachten wat de reiger denkt bij een volgend bezoek.

groetjes

Hilda
dinsdag 15 april 2008 - 10:22
vera2

Vera2

'k wil er nu ook geen kermis van maken maar een molentje ga ik zeker zetten, al moet ik het zelf maken. misschien helpt een halogeen verstraler ook voor vroege en late uurtjes. cd's hebben hier verleden jaar niet geholpen. de nylon draad heeft gisteren gelukkig zijn diensten bewezen. ik heb op één plaats 2m van de vijver waar de reiger goed kan landen 3m lange balken op elkaar gestapeld bijna 1m hoog in de hoop dat die deze natuurlijk uitziende muur als landingplaats zou gebruiken. de bovenste balk is veel lichter en wankel zodat als reigertjelief er op land, de boel naar beneden dondert; enige nadeel is dat ik regelmatig die balk terug op zijn plaats moet leggen. ben al een tijdje op zoek naar zo'n toestelletje met beweginsmelder dat het geluid van een blaffende hond maakt of klappende handen ofzo . weet iemand misschien waar die te koop zijn. op internet vind ik ze enkel met vogel imitaties en ultrasone geluiden om honden en katten te verjagen. een echte hond heb ik al maar die word 18 jaar en is met pensioen.
dinsdag 15 april 2008 - 12:23
jdcoster

Jdcoster

Met mijn mening hierover zal ik waarschijnlijk wel weer wat forumleden tegen de haren in strijken maar ik geef hem toch maar.
Volgens mij moet een tuinvijver een sieraad in de tuin zijn. Of het dan een strak en modern ontwerp is of een volledig natuurlijk beplante waterpartij, die draden, netten, en allerlei obstakels dragen nooit bij tot een mooiere tuin. Wees eens eerlijk, is het houden van een paar vissen wel al die ergernis en die moeite waard?
De beste manier om van vissen te genieten is nog altijd een aquarium vind ik. Een ingegraven plastieken kuipje waarvan de randen zelfs niet een beetje verstopt worden is al niet mooi, met een stuk kippengaas er over wordt het nog erger.
Met een beetje afwerking ziet het er al gauw wat beter uit. Kijk maar:
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 16 april 2008 - 09:14
Gespeel

Gespeel

Hildavw
als je een draad gaat spannen moet je deze op borsthoogte plaatsen van de reiger.
Doe je de draad te laag stapt hij erover en span je hem te hoog kruip hij eronder door.
als je hem op borsthoogte zet ,stoot de reiger tegen de draad en vliegt dan verschrikt weg.
ik heb de draad er al enkele jaren rond staan en sedert de draad er staat verdwijnen er geen vissen meer.

Gr Esem Eddy,


En hoeveel cm boven de grond is de borsthoogte van de reiger ongeveer? Want het probleem is dat hij er niet blijft staan om zijn borsthoogte te nemen als ik nylondraad wil spannen Bedankt!
maandag 28 april 2008 - 12:17
hildavw

Hildavw

Door internetproblemen ben ik geruime tijd niet meer op het forum geweest. Ik heb nu en dan wel iets kunnen lezen, maar antwoorden lukte niet.
Enkele minuten geleden is er een technieker geweest, die op zijn beurt iemand van B....m ging sturen, maar schijnbaar is het nu al in orde, afwachten maar.

Nu, wat betreft de reactie hiervoor, die rand van de vijver was verstopt, maar de planten die er rond stonden, woekerden nogal en heb ik dus moeten wegnemen.
Nu gaan we misschien op zoek naar platte keien, weet misschien iemand een adres ?

Of heeft iemand een idee van, liefst bladhoudende, planten die ik er rond kan zetten, maar dus planten die niet naar de vijver toegroeien, maar enkel de rand bedekken en waarvoor ik dus niet dikwijls door mijn knieën moet gaan.

Wat betreft de biotoop van vissen ga ik echter niet akkoord, in een aquarium zitten ze toch maar opgesloten, vind ik toch, of het moeten tropische vissen zijn in een verwarmd aquarium, dat is natuurlijk helemaal anders.

Rond de vijver staan nu bamboestokken, met nylondraad op 20 en 40 cm hoogte. Gisteren heeft de reiger ons nog een bezoekje gebracht, maar aan de vissen is hij niet geweest.

groetjes van iemand die het forum gemist heeft

Hilda
maandag 28 april 2008 - 17:43
caroline1

Caroline1

idcoster schreef:

Wees eens eerlijk, is het houden van een paar vissen wel al die ergernis en die moeite waard?
De beste manier om van vissen te genieten is nog altijd een aquarium vind ik. Een ingegraven plastieken kuipje waarvan de randen zelfs niet een beetje verstopt worden is al niet mooi, met een stuk kippengaas er over wordt het nog erger.


I agree

ik vind dat ook
we maken in onze tuin een stuk natuur en daar hoort natuur bij
dus ook reiger

en ik zou nooit gaas spannen of wat dan ook
want waar is die mooie vijver dan naar toe?
met zo een gaas erop is dat toch niet meer mooi?
dus inderdaad : weg vissen en een natuurlijk vijvertje zonder gaas
bij mij zitten er een paar visjes
en natuurlijk vind ik het fijn als ik hen zie
maar voor mij primeert het geheel
en al heb ik dan maar wat watermuggen voor de moment
toch vind ik het al heel fijn zo

reigers zitten er hier bij de vleet
en ik weet niet eens of ze hier al een bezoek brachten

maar idcoster , is je dat water van je echt zo helder ?
ik weet dat ik moet geduld hebben
ik weet het
zucht
maar voor de moment is het een donkere poel en is er niets van helderheid meer
wat raar is, het gaat op en af
misschien normaal ?
ik heb het meeste eendekroes weggedaan
want ik heb ergens gelezen dat dit anders erger wordt
kan dat ?
wel heb ik kikkerdril in mijn vijvertje in de hoop op kikkers natuurlijk
maar zoals steeds
beetje gebrek aan geduld hier

zal binnenkort nog eens foto doorsturen

groetjes caroline

maandag 28 april 2008 - 23:21
jdcoster

Jdcoster

Aan Hilda
Een uitermate geschikt plantje voor de afdekking van de vijverrand is Sedum Spurium. Die zijn te zien op de foto hierboven. Eigenlijk is het een plantje voor de rotstuin maar geplaatst in de droge zone rond de vijver vormt het lage (5 cm) en brede zoden die zich mooi over de rand van de vijver leggen.
Voor wat kleur in de lente en de zomer zou ik er nog eens een paar planten stengelloze sleutelbloemen, kruipend zenegroen en/of vrouwenmantel tussen plaatsen.

Aan Caroline1
Bij mij is het water nu nagenoeg helder geworden. Er zweven wel nog wat slierten draadalg in het water die ik af en toe wegschep met een netje.
Van de eendenkroos moet je op passen. Dat groeit snel de hele boel dicht. Geregeld verwijderen dus, al vind ik het wel mooi trouwens en passend bij een natuurlijke vijver.
Jij spreekt ook steeds over die kikkerdril, maar dat moeten nu toch al kikkervisjes geworden zijn.
Bij mij zwemmen ze al met tienduizenden overal in de vijvers rond. Als dat niet zo zou zijn dan is dat broed niet bevrucht geworden
dinsdag 29 april 2008 - 20:34
hildavw

Hildavw

Die Sedum Spurium, daar zal ik eens verdere informatie over opzoeken.
Er staat nu reeds Ajuga Reptans (kruipend zenegroen) en ook Heuchera, die geeft, naar mijn goesting toch, een mooi kleuraccent en vraagt geen onderhoud.
Een van de volgende dagen gaan we vermoedelijk toch eens naar een tuincentrum, daar zal ik nog eens rondkijken en eventueel informatie vragen.

Alle tips zijn nog steeds welkom.

Om de draadalgen te verwijderen gebruik ik een metalen staaf, daar draai ik enkele keren mee rond en daarna kan ik gemakkelijk de algen er af wrijven, bijv. aan de rand van een emmer of een zak.
In een netje blijven die algen zo kleven hé

groetjes

Hilda
woensdag 30 april 2008 - 21:35
caroline1

Caroline1

hallo


die Sedum Spurium, zal ik alvast ook proberen ,ziet er mooi uit

hmm en ja ,misschien kan het dat kikkervisje bij mij voor volgend jaar zijn...

zal met die eendekroos oppassen en op tijd verwijderen

en gek die kikkerdril is nu opeens weg

en zou het kunnen dat mijn vijver de tijd moet krijgen om echt helder te worden?
ik kan net nog de eerste boord zien waar mijn lis op staat
dat is op 30 cm
maar naar de diepte toe , zie ik niets meer...

hoop dat ik niets verkeerds heb gedaan
maar ik weiger om met filters en zo te beginnnen en laat de natuur zijn werk doen
en ik hoop dat het allemaal in orde komt

groetjes caroline
woensdag 30 april 2008 - 23:17
jdcoster

Jdcoster

Geduld!
Kom anders eens kijken met de opentuindagen op 15-06 en 28/29-06.
Ik geef je dan een bokaal kikkervisjes mee als je wilt.
Groetjes
woensdag 30 april 2008 - 23:23
caroline1

Caroline1

hallo idcoster

ik zal zeker eens komen zien
maar waar woon je ergens ?
hoop niet te ver

en alvast heel erg bedankt ivm die kikkervisjes

en zal mijn minst goede kant op proef stellen dus ja geduld

maar toch geniet ik er van en ga iedere dag naar mijn vijvertje zien
en kan zelfs genieten van die muggen die op het water zitten
dat is toch ook al wat ))

groetjes en nog een fijne avond


woensdag 30 april 2008 - 23:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon