menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kleur vijverwater

Ga naar meest recente reactie

bernolet

Bernolet

Een jaar geleden hebben we een stuk grond gekocht met een prachtige grote natuurlijke vijver. Maar sinds een maand ongeveer heeft het vijverwater een rode kleur gekregen. Iemand enig idee waardoor die kleurverandering onstaat? Er is geen vissterfte, ph waarde is bijna 9.
maandag 4 februari 2008 - 21:35
Pieter

Pieter

Hoi,
Je water is veel te alkalisch en dat rood dat zullen rode algen zijn die wel van die pH houden.
dinsdag 5 februari 2008 - 12:55
bernolet

Bernolet

Hallo Pieter,

Het is een zeer grote natuurlijke vijver, dus we doen daar niets van producten in of dergelijke. Het straffe is dat het rode water nog maar sinds één maand is. We hebben ook een grote binnenvijver gemaakt en die hebben we gevuld met het water van de buitenvijver. De rode kleur blijft ook binnen aanwezig. Rode algen zijn dat dan slierten? Want dat zit er niet in.
dinsdag 5 februari 2008 - 18:57
Pieter

Pieter

Ik heb het over ééncellige algen, die zijn niet met het blote oog te zien, hun gevolgen wel.
dinsdag 5 februari 2008 - 20:07
bakkie

Bakkie

dag bernolet ik denk dat dat kan zijn door somigewaterplanten die speciale stoffen afheeft en het licht is rood en die algen dat kan zeker zijn staan veel planten in



grtj stijn (bakkie)
woensdag 13 februari 2008 - 13:53
bernolet

Bernolet

Ik vraag mij af (als het algen zijn) dit terug verdwijnt. Veel beplanting is er niet in de vijver, alleen riet dat langs de waterkant groeit. Het is een grote natuurlijke vijver, die op het diepste punt bijna 4,5 tot 5 meter diep is.
woensdag 13 februari 2008 - 22:53
markra

Markra

Wij hebben een sloot naast de tuin. Deze is vrij recent leeggedregd door het waterschap. Nu lijkt het alsof het groene kroos helemaal (oud)roze is geworden. Weet iemand of dit hetzelfde algenprobleem is als bij het bovenstaande vijververhaal? Weet iemand ook een oplossing, of is het onschadelijk?
zondag 2 maart 2008 - 13:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon