menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Waterschildpad

Ga naar meest recente reactie

annd6

Annd6

Hallo,
Ik heb een kleine vijver en daar zitten momenteel twee vissen in en nu zou ik daar graag een waterschildpad bij zetten. Nu vraag ik me af wat zo'n beestje allemaal nodig heeft. Ik weet dat ze groot worden en heel oud. Ik heb ook gehoord dat die zich ingraven in de winter, is dat waar? Moet je er twee nemen af is het een diertje dat ook alleen kan zijn? Wat eten ze en welke rassen zijn er?
Is er iemand die zo'n schildpadje heeft en me kan raad geven?
Ann
vrijdag 4 augustus 2006 - 15:54
Tine

Tine

Het is niet raadzaam om een schildpad bij vissen te zetten. Schildpadden eten ook vis en het is niet zo'n leuk gezicht om aangevreten vissen te hebben. Ik zag dat ook in een tuincentrum waar goudvissen blijkbaar als voer aan de schildpadden werden gegeven. Uit de goudvissen die daar zwommen, waren flinke happen uit. Het was echt een akelig gezicht.

Tine.
vrijdag 4 augustus 2006 - 19:27
Adrienne

Adrienne

En denk eraan schildpadden worden groot !!!
Zeker als ze veel ruimte hebben !!!
gtjs adrienne
vrijdag 4 augustus 2006 - 23:25
leon

Tekst aangepast

Leon

Wat Tine zegt is inderdaad juist.
Als er 2 dingen zijn die zeker niet samen in een vijver passen zijn het wel vissen en schildpadden.
De kans is groot dat je binnenkort enkel nog schildpadden zult overhouden.

Groetjes leon

zondag 6 augustus 2006 - 22:23
annd6

Annd6

Spijtig zeg, dan zie ik er toch maar vanaf. Ik zou nie willen dat mijn vissen gedood worden.
Bedankt voor het advies.
Nog een vraagje: in de vijver zitten heel wat drijfplanten met lange wortels, ik heb er al verschillende uitgehaald omdat ze zo snel groeien en vermeerderen. Kan dat kwaad voor die vissen, hoeveel oppervlakte water moet vrij zijn?
Ann
dinsdag 8 augustus 2006 - 13:02
leon

Leon

Je mag gerust 50% van je vijver met planten bedekken.
En het is zeker goed voor de vissen want zo hebben zij een goede schuilplaats voor het geval dat ze bezoek krijgen van een reiger.

Leon
dinsdag 8 augustus 2006 - 22:04
annd6

Annd6

Oei, bij ons is het al wat meer. Dan ga ik nog wat planten weghalen. Is er iemand die drijfplantjes wil?
Jij Leon? Weggooien is beetje zonde niet?
Ann
dinsdag 8 augustus 2006 - 22:18
leon

Leon

Bedankt voor het aanbod, maar ik moet zelf regelmatig plantjes uitdunnen.
Je mag gerust tot 3/4 van je vijver bedekken met plantjes. Het voornaamste is dat je je vissen nog ziet zwemmen en dat ze ook kunnen schuilen.
Ik heb watergentiaan en daar zie je regelmatig vissen onder "hangen" die gewoon aan het slapen zijn.

Leon
woensdag 9 augustus 2006 - 22:34
annd6

Annd6

Ik heb onderandere waterhyacint en die moet je in de winter blijkbaar binnenpakken, dat gaat nogal ne pot worden waar ik die moet inkrijgen! De andere twee soorten ken ik niet meer van naam. Het ene heeft een heel klein blad met precies stekeltjes op. Ik zou er eens een foto van moeten nemen maar ik heb zelf geen digitale camera en om telkens iemand te vragen is niet evident.
Onze vissen zie je maar zelden, wat ik spijtig vind, ze verstoppen zich altijd. We geven altijd op dezelfde plaats eten in de hoop dat ze dan zich al eens laten zien maar het werkt niet echt. Zijn er trukjes om ze wat minder schuw te maken?
Ann
donderdag 10 augustus 2006 - 11:08
leon

Leon

De meeste drijvende planten zijn niet winterhard, je kan ze wel zonder problemen laten overwinteren in de huiskamer. Als je enkele plantjes neemt is dat ruim voldoende.
De beste manier om je vissen veel te zien is ze steeds op dezelfde plaats en hetzelfde tijdstip eten te geven; Niet te veel maar wel enkele keren per dag.Mijn vissen komen al afgezwommen als ik nog maar buitenkom; Maar ja, de oudste zit er al 21 jaren in!!
Als je toevallig eens in een vijvercentrum komt vraag dan eens of ze de brochure "AQUA life: Water-
plantengids nu ook met vissen" hebben; Gewoonlijk krijg je die wel gratis mee.
Daar staan zowat alle mogelijke waterplanten in met foto.

Groetjes van Leon
vrijdag 11 augustus 2006 - 21:49
annd6

Annd6

Dank je Leon,
we gaven al eten op dezelfde plaats maar nu gaan we dat vaker per dag doen, goeie tip!
Naar die brochure ga ik op zoek.
Groetjes Ann
vrijdag 11 augustus 2006 - 23:47
leon

Leon

Eindelijk is het me gelukt een foto door te sturen (hoop ik).
Het heeft me heel wat moeite gekost.
Deze fotos van drijvende planten komt uit de brochure van AQUAlife;
Hopelijk vindt je een van je plantjes wel terug.
Groetjes Leon.
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
zaterdag 12 augustus 2006 - 21:23
annd6

Annd6

Leon,
bedankt voor de foto!
Die Pistea stratiola , mooselplant die heb ik al zeker en die groeit ongelooflijk snel!
En ik denk dat kroosvaren ook (Azolla caroliniana) maar daar ben ik iets minder zeker van, ik zie het net niet goed genoeg. Morgen heb ik een camera te leen en dan trek ik een fotootje van de vijver!
Stel je er wel niet teveel van voor, 't is een mini exemplaartje!
Tot dan
Groetjes
Ann
zondag 13 augustus 2006 - 13:45
nientje

Nientje

leon, mijn vissen zijn net zo tam als de jouwe als ze iemand zien afkomen troepen ze allemaal samen aan het plekje waar ze eten krijgen
nientje
zondag 13 augustus 2006 - 13:57
annd6

Annd6

Leon,
zoals beloofd een fotootje van ons mini vijvertje [afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https]
Het is vooral dat hele fijne blaadje dat zo fel groeit.
Ann
maandag 14 augustus 2006 - 19:39
leon

Leon

Ann,

Het is inderdaad een klein vijvertje, maar wel een hele mooie.
Je plantjes zien er heel gezond uit , dus is je waterkwaliteit ook zeer goed.
De kroos mag je laten zitten in de winter; die komt volgend jaar wel vanzelf terug.
Ik zie ook dat je aarvederkruid (een zeer goede zuurstofplant) en holpijp hebt maar de plant met de rode bloem die kende ik niet. Ze is waarschijnlijk een japanse orchidee volgens de brochure.
Die zegt me wel wat om volgend jaar ook in mijn vijver te planten.
Maar wat ga je met je vissen in de winter doen als het vriest want erg diep is je vijvertje niet veronderstel ik; en een veilige diepte ligt toch tegen de 0,80m. aan.

Leon
maandag 14 augustus 2006 - 21:58
nientje

Nientje

klein maar mooi vijvertje hoor
nientje
maandag 14 augustus 2006 - 22:12
annd6

Annd6

Bedankt, we zijn er blij mee met ons minivijvertje!
Leon,
Ja het water is nu echt goed en helder. Eerst was het verschrikkelijk smerig en troebel en toen hadden we een produkt gekocht maar dat maakte het nog erger. Toen hebben we hem helemaal leeg gemaakt en terug opnieuw gevuld en eerst was het nog een beetje maar na een tijdje zagen we de bodem. Ik weet niet hoe het kwam maar ik zal niet meer zo gauw al die produkten erin gooien.
Die rode bloem (ze moet nog openkomen) is Schizostylus coccinea 'major' oftewel moerasgladiool. daarnaast staat (maar je ziet het niet meer zo goed want hij heeft geen pluisjes meer) Eriophorum angustifolium of veenpluis. Lijkt een beetje op katoen die pluisjes. Voor die japanse holepijp staat Pontederia lancelata, reuze snoekkruid blauw maar de bloempjes zijn net over hun beste tijd heen. Ik vind dat blad, het heeft beetje vorm van een lepel, wel heel mooi.
Leon wat je daar zegt over die vissen... dat is het vervelende hé, we hebben die gekregen en we zijn er ook blij mee maar ze zeggen dan in die winkel tegen die mensen dat er perfect schildpadjes bij kunnen (wat naar ik hier vernomen heb absoluut niet waar is) en die mensen hebben ook gezegd tegen die winkelier hoe groot ons vijvertje was en: o das geen enkel probleem in de winter! Nu blijkt dat als ik geen foto had geplaatst hier op dit forum onze vissen de winter niet zouden overleefd hebben! Tja, ik denk dat het ligt aan het feit dat het in de eerste plaats een plantenzaak is en ze hebben zo een paar tankjes met vissen. Ik zou daar niet gaan om zo'n aankoop te doen maar ja die mensen gaan voor een plant, hun kinderen zien die vissen en vinden dat het ultieme kadootje en de rest kennen we.
Ja, wat nu? Kan ik die vissen binnenpakken in de winter? Mogen ze dan in de living of moet dat best toch redelijk koel? Hoeveel plaats moeten die beestjes hebben?
Tja, nu ga jij natuurlijk vragen wat voor vissen het zijn...geen idee... ik ben het vergeten, het begon met een S en er zaten heel wat a's in Sarasa of saransa, ik weet het niet. We zijn in die winkel nadien , als we ze pas hadden gaan zien maar die vissen op twee soorten na noemden allemaal zo terwijl ik toch verschil zag, ik dacht toen al van ja, dat moet ik niet perse onthouden want het klopt vast niet of is een verzamelnaam.
Ik kan je wel vertellen dat ze overwegend wit zijn met rood-oranje vlekken en een mooie grote witte staart en ze heten Bubbel en Bobbel
Ik zal morgen eens proberen of ik een fotootje kan maken van ze want die truk met het eten werkt echt goed!
groetjes
Ann
maandag 14 augustus 2006 - 23:19
annd6

Annd6

Leon,
Bubbel heeft een goeie dag!
Hij heeft netjes geposseerd voor de foto!
Ik hoop dat je me kan vertellen hoe hij heet. [afbeelding verwijderd niet-https]
Die kabel die je op de bodem ziet is van de pomp, toch helder water nu hé.
Groetjes Ann
dinsdag 15 augustus 2006 - 10:19
nientje

Nientje

dat is idd helder water
is het geen sarasi (weet niet of het goed geschreven is hoor)
nientje
dinsdag 15 augustus 2006 - 12:20
Leentje

Leentje

Ann,

Een prachtig vijvertje!
Die veenpluis heb ik ook gewoon in volle grond staan. Ik vind dat gewoonweg schitterend, al die pluisjes.
Zilverkaars had ik ook, maar is overwoekerd door de bamboe. Nu heb ik in de achtertuin andere gezet.

Schildpadden worden heel dikwijls door de mensen weggedaan, omdat ze er uieindelijk genne blijf meer mee weten.

Groetjes,
Leen
dinsdag 15 augustus 2006 - 12:28
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Leen, dat is inderdaad waar omdat ze zo oud worden, wel 70 jaar!
Maar wij hadden zelfs al iemand die ze na ons zou adopteren!
Nu we die visjes hebben zien we er zowiezo van af.
Nientje,
Het was inderdaad een naam met een hoop a's! Ik weet ook niet wat het precies was.

Ann
dinsdag 15 augustus 2006 - 13:16
annd6

Annd6

Leon, hier een detail van die moerasgladiool [afbeelding verwijderd niet-https]
Wees gerust dit is geen echte maar ééntje van steen, toch mooi hé? [afbeelding verwijderd niet-https]
Ann
dinsdag 15 augustus 2006 - 20:34
leon

Leon

Anne

Ik denk dat je voor gezond water meer bereikt met goede planten, onderhoud en geduld dan met al die ruim dure produkten.
En inderdaad het is een sarasa op je foto.
De moerasgladiool heb ik opgezocht in de brochure van Aqua life en heb voor volgend jaar een keuze tussen 3 kleuren (wit, roze en rood) maar ik denk toch de rode te nemen die kontrasteert goed met de andere bloemen.
Het snoekkruid is bij mij ook bijna volledig uitgebloeid.
Als het geen strenge winter wordt kun je Bubbel en Bobbel in de vijver laten; je moet dan alleen maar zorgen dat je vijvertje niet dichtvriest, ik gebruik hiervoor een luchtpomp, de kleinste (van een aquarium b.v.) is zeker groot genoeg, of anders moet je elke dag het ijs voorzichtig wegnemen (vissen houden niet van lawaai).
En als laatste: Die schildpad mag er inderdaad best wezen.

Leon
dinsdag 15 augustus 2006 - 22:30
annd6

Annd6

Dan ga ik eens op zoek naar zo'n luchtpomp.
Zeg als vissen niet van lawaai houden
hebben die dan last van een fonteintje?
Ann
woensdag 16 augustus 2006 - 12:46
leon

Leon

Ann,
Met lawaai bedoel ik dit: Als het ijs 5mm. dik is heb je wel een hamer o.d. nodig om het ijs te breken en daar hebben de vissen een hekel aan.
Als je iets zwaar laat vallen naast de vijver dan zie je ook de vissen opschrikken!
Laat dat fonteintje dus maar rustig sproeien.
Ik heb problemen met het invoeren van fotos , daarom probeer ik het hier nog maar eens en schrijf op hoe ik het gedaan heb. Ik hoop dat het deze keer lukt.
Het is een komeetsarasa, dat zie je aan zijn lange staart en grote vinnen.
Leon
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
woensdag 16 augustus 2006 - 21:45
annd6

Annd6

Leon, ik had nog wat foto's gemaakt waar je ze iets beter ziet. Zijn die van ons ook komeetsarasa? [afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https]
De staarten zijn ook lang niet?
Oja dat mooie rood roze bloempje wat is dat? vind ik wel mooi, groeit dat snel?
Ann
woensdag 16 augustus 2006 - 22:13
leon

Leon

Ann
Het zijn inderdaad komeetstaarten. Op de eerste foto kon je het inderdaad niet zo goed zien.
Dit mooie rode bloempje is een waterlelie "Charles de Meurville". Klinkende naam hé!
Moet wel redelijk diep geplaatst worden zo'n 60 à 80cm.
Mijn waterlelie heb ik nog maar 2 jaar maar hij schijnt wel een flinke groeier te zijn.
Bij een volwassen plant kunnen de bloemen wel tot 20cm. groot worden, dus is hij eigenlijk wel geschikt voor een grote vijver.
Leon
woensdag 16 augustus 2006 - 22:35
annd6

Annd6

Zonde, dat is een beetje te groot voor in ons vijvertje. Het is een hele mooie bloem.
Maar ons visjes moeten toch wat plaats over hebben om te zwemmen hé.
Ik heb het al gezegd maar het is eigenlijk ongelooflijk hoe dat vaker voeden geholpen heeft. Eerst zag je ze gewoon niet, moest je ze echt gaan zoeken en nu draaien ze rondjes en zwemmen ze echt in 't zicht, niet te geloven. Dat maakte het vandaag ook zo makkelijk om die betere foto's te trekken!
tof!
Ann
woensdag 16 augustus 2006 - 22:41
leon

Leon

Ik beb blij voor jullie dat de vissen zich zo snel hebben aangepast.
Ik wil jullie niet op kosten jagen maar als je voor je vijvertje toch een waterlelie zou willen, dan kunnen jullie deze eens proberen: Nymphea Pygmea Alba" of Nymphea Tetragona. Plantdiepte: 10 à 30cm.
Ze bestaat alleen in het wit, heeft bloemen tot 5cm. groot en is geschikt voor kleine vijvers. De bruin gevlekte bladeren met een rode onderkant zijn zeer decoratief.Het enige nadeel van alle waterlelies is dat elke bloem slechts 2 à 3 dagen in bloei staan. Gelukkig komen ze niet alle tegelijk boven.
Nog veel plezier met jullie vijver.
Leon
donderdag 17 augustus 2006 - 21:40
annd6

Annd6

Wij ook, dachten niet dat vissen zo leuk konden zijn!
Die plant vind ik wel interessant, zonde wel dat ie maar zo kort bloeit maar als de bladeren ook decoratief zijn maakt dat veel goed. Kan die in de winter buiten blijven? Vind ik die in een gewoon vijvertuincentrum?
Heb je toevallig foto?
Weer hoop vragen!

Ann
donderdag 17 augustus 2006 - 22:16
annd6

Annd6

Leon,
ik blijf maar over die vissen stoefen hé maar daarnet heeft er eentje in mijn vinger gehapt!
Geestig hé!

Ann
vrijdag 18 augustus 2006 - 16:17
leon

Leon

Als de bloemen en stelen verslenst zijn moet je ze inkorten tot minimum 5cm. van de wortelknol, dus niet tot aan de knol want anders zouden ze kunnen inrotten en ben je je lelie kwijt.
Zolang de vorst niet te streng is kunnen ze overwinteren daar ze dan toch volledig onder water staan.
En normaal gezien moet je ze wel in een goed vijvercentrum vinden.
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
Het zijn wel fotos uit verschillende brochures en daarom is de kwaliteit niet opperbest.
Succes en nog veel vijverplezier,
Leon
vrijdag 18 augustus 2006 - 21:56
annd6

Annd6

Bedankt Leon.
Ann
zondag 20 augustus 2006 - 13:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon