menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Troebel water - GEEN GROENE ALGEN

Ga naar meest recente reactie

Portos56

Portos56

Beste forumlezers,

Graag had ik jullie ter kennis gebracht wat ik vandaag heb ontdekt aan het water in de vijver. DIT HEB IK NOG NOOIT MEEGEMAAKT.

Voorhistorie : Een tweetal weken terug is er plots op het wateroppervlak een laag gekomen, vanuit de uitlaat waterval (rechtstreeks van een grote filter met lavastenen) kwam er een soort van schuim die zich verdeelde over grote vlekken en kleinere vlekken. Ik heb de filter afgelegd, het oppervlak zoveel mogelijk afgeschept (ik kon het niet beter vergelijken alsof het schuim een soort zeepsop was.
Ik heb dan enkel de zuurstofblokjes laten werken en wat bleek ? Nog geen tiental minuten later begon zich boven, recht op de uiteenspatting van de belltejes, opnieuw een laag schuim te vormen, die verdeelde in grotere en kleinere vlekken. Tot .... deze morgen de vijver KOMPLEET onzichtbaar water begon te vertonen. De kleur ervan GEEN GROEN, doch een grijze wolk over de gehele vijver. Vissen noch planten waren niet meer te zien. Men kon het niet beter vergelijken met hetgeen men bekomt als men poetst en het water dan een vuile grijze vieze troebele kant heeft. Kan het te maken hebben met een bepaalde soort planten ? Ik heb, vermoedelijk, nog geen vissterfte (het is dus niet te zien)
Het is dus voor mij een raadsel. De vijver is steeds klaar geweest en dit toch nu al zo'n tien jaar. Tot nu... Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn ?
In de hoop een positief antwoord te mogen verwachten verblijven we met de meeste groeten,

Portos
zondag 9 december 2007 - 11:54
Tine

Tine

Zou het niet kunnen dat je onder in de vijver te veel rottend afval hebt zitten zodat zich een olie-achtige laag en gas kunnen vormen zoals dat ook in een moeras gebeurt?

Tine
zondag 9 december 2007 - 12:15
jdcoster

Jdcoster

Ik ben net het vijverboek van Ada Hofman aan het lezen. Zij bevestigt daarin wat ik al lang dacht. Filters zijn niet alleen niet nodig, maar verstoren vaak ook het biologisch evenwicht in de watermassa.
Zij heeft 50 vijvers en gebruikt geen filters.
In mijn jeugd bevatte iedere sloot of veedrinkpoel perfect helder water. Aan mijn twee vijvers (2000 en 16000 l) komt geen filter te pas. Alleen in het voorjaar is de helderheid wat minder maar dat is een natuurlijk verschijnsel. 'Back to basics' blijft nog steeds best.
Dat vijverliefhebbers massaal blijven filteren komt door de reklame. Als men maar voldoende lang en dikwijls iets nutteloos aanprijst, creëert men kunstmatig een behoefte namelijk.
Filters zijn wel onontbeerlijk wanneer de vijver bevolkt is met grote aantallen koi'-karpers maar dan wordt het al moeilijk om er planten in te handhaven. Ik noem dat dan een visput ...
Op pompen van het water doe je best ook zo dicht mogelijk bij de plaats waar het er terug in stroomt. Anders blijft het water voortdurend en beroering en dat is ook niet zo goed.
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 9 december 2007 - 23:16
Droopyke

Droopyke

schuim op het water kan ook getuigen van teveel eiwitten in de vijver.


Droop
maandag 10 december 2007 - 05:23
corrielat

Corrielat

Hallo jdecoster,

Is dit een foto uit jou tuin?

Mag ik daar in de zomer mijn tentje opzetten?
donderdag 13 december 2007 - 23:12
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Jawel Corrie. En ja, kampeerders heb ik ook al gehad in de tuin.
Als je mij uw mailadres bezorgt, stuur ik u een tuinbeschrijving in tekst. De tekst die ook de tuinbezoekers ontvangen.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Ik gebruik ook geen filters of vijversubstraten of wat dan ook dat handige reklamekerels ons dag in dag uit in de tuintijdschriftjes proberen aan te smeren.
Gisteren zag ik op dezelfde dag 's morgens een ijsvogel en in de namiddag een reiger... en die mogen ook komen.
Begrijp je al een beetje mijn binnenpretjes als ik hier vragen lees over het wassen van veldkeien?
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]




vrijdag 14 december 2007 - 01:29
corrielat

Corrielat

Werkelijk prachtig die vijver,
En wat je zegt over die keien, natuurlijk moet de natuur zijn gang gaan en de keien een natuurlijk uitziend gezicht geven,
Mijn keien zijn nu ook begroeid met mossen wat ik heel mooi vind,
Maar toen ik ze kreeg glibberde ze door mijn vingers van de algen en mossen,
vandaar dat ik ze eerst schoon gemaakt heb toen ik ze ging leggen, snappie? en niet omdat ze schoon moesten BLIJVEN.
Ik ben trouwens helemaal niet voor een proper opgepoetste tuin, hier mogen sommige (onkruiden?) blijven staan om vlinders te lokken,

Zo zie je maar dat sommige vragen /antwoorden verkeerd begrepen worden

Ik kon trouwens jou antwoord op de betreffende vraag wel begrijpen, daarom deze uitleg.

vrijdag 14 december 2007 - 09:50
semperfi

Semperfi

Hoy Portos,
Ik ben het volledig eens met Tine; ik heb dit jaar buiten draadalgen ook last gehad ( enfin mijne vijver toch ) van een soort wit schuin, juist onder het wateroppervlak. Als ik het eruit schepte kwam er zelfs onrustwekkende een paarse kleur tevoorschijn.
Nu dat het koud is ne het water helder is, kan ik effectief zien dat er na al die jaren wel heel wat ( rottend ) vuil op de bodem is gesukkeld.
Ik ga trachten zoveel mogelijk manueel te verwijderen en eventueel een bio-oxydator toe te voegen om hopelijk volgend jaar diezelfde smurrie niet meer te moeten zien.
Grutjes aan Athos en Aramis
Bob
zaterdag 15 december 2007 - 12:13
Portos56

Portos56

Hello Bob,

Ik moet eerllijk toegeven dat ik heden tot op de bodem kan kijken en dat er hoegenaamd geen vuil, afvalbladeren en dergelijke te bespeuren zijn. Zie ook andere topic. De reuk van het schuim is ZUIVER GEPARFUMEERD zeepsop. Daar de geur van de was van de buren ongeveer dezelfde geur is heb ik het vermoeden, en ben zelfs zeker, dat door de overvloedige regenval de laatste dagen, het afvoerputje is overgelopen en alzo vermoedelijk in de vijver is terechtgekomen. Trouwens door die regenval stond het wateroppervlak omzeggens gelijk met de boord en het gras en dus ook met het rerras van de naaste buur. Ik heb dan ook eens met de buur gesproken die beaamde dat de afvoer van de wasmachine in het putje op haar terras terechtkomt. Ik laat, door de periode van koude en vorst, dan ook de vijver ongemoeid (heb geen vissterfte) en zal in het voorjaar, wanneer de temperatuur boven de 10 graden komt, de vijver eens grondig laten doorstromen (dus afvoeren en verversen tergelijkertijd).
Hopelijk verdwijnt de geur dan alhoewel ik vermoed dat het zeepsop op langere termijn zal worden afgebroken.
Ik laat jullie zeker iets weten.
Groetjes
Portos
Mijn hond, reeds geruime tijd gestorven, noemde Athos. Dit terloops eventjes gemeld.
zondag 16 december 2007 - 10:30
semperfi

Semperfi

Hello Athos,

Sorry voor uwe woef.
Maar wat betreft het wasmiddel, dit zijn nu altijd detergenten, moeilijk weg te spoelen.
Zeep zou niet zo erg zijn daar dit in verbinding met kalk de zgn. kalkzeep vormt en op de bodem zinkt.
Bob
zondag 16 december 2007 - 14:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon