menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tacca

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

ik wou zaad van de tacca intergrifolia bestellen(je hebt m in zwart en wit)
maar toen las ik ergens dat het wel 9 maand!! kan duren eer de zaden kiemen??,
dat vind ik wel heeeel erg lang,zolang kan ik nie wachten denk ik...
heeft er iemand van jullie die plant of weet er iemand meer over
klopt het inderdaad dat het zo lang duurt eer ie kiemt?? en na hoeveel jaar krijg je bloemen.
bij voorbaat dank voor de hulp.
ceti.

dit is een foto van het internet van de tacca....
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 9 juli 2006 - 23:36
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Ik heb de tacca chantrieri besteld [afbeelding verwijderd niet-https]

Jij bedoelt de witte soort.

Op het pakketje staat inderdaad dat het tss 2 tot 9 maand kan duren eer er blaadjes kunnen tevoorschijn komen. Tussen de 10m en 1jaar later komen er pas bloemen. Zorgen voor hoge luchtvochtigheid

Volgens sommige bronnen is het een gemakkelijke plant en heeft men heel vlug resultaat en andere bronnen spreken dat dan weer tegen.

http://www.neerlandstuin.nl/plantenb/tacca.html

http://www.aujardin.info/plantes/tacca_chantrieri.php
dinsdag 11 juli 2006 - 22:23
cetinel

Cetinel

wanneer heb je de jouwe gezaaid?? zijn het grote of kleine zaadjes??
dinsdag 11 juli 2006 - 23:01
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Heb ze vandaag pas ontvangen. Ik denk dat ik ze van 't weekend ga zaaien, zal nog een foto van de zaadjes posten.
Zal 's een foto posten als er, hopelijk, iets boven de grond komt.

Heb ook strelitzia, datura, Brugmansia en gardeniazaad gekocht.
dinsdag 11 juli 2006 - 23:40
cetinel

Cetinel

tof!! ik hoop dat ze allemaal mooi uitkomen
die paradijsvogelplant had ik zoveel jar terug ook es gezaaid ,groeide wel,maar geen bloem( was ondertussen 2,5 jaar) dus maar weggegeven...
woensdag 12 juli 2006 - 00:26
Bowie

Bowie

Die heb je te vroeg weggegeven, die bloeit maar pas in het vierde of vijfde jaar, naargelang de soort.
woensdag 12 juli 2006 - 09:11
cetinel

Cetinel

weinig geduld hé den dezen
vandaar dat ik tot 9 maand wachten op zaden die moeten kiemen ook niet zag zitten.....
vond de 2 maand van de wolmispel al heel lang!
woensdag 12 juli 2006 - 11:05
NicoleH

NicoleH

Ik heb ergens begin van de zomer zaad van de Tacca gezaaid. Na ongeveer 3 maanden kwam de eerste op (enige tijd later volgden er nog 2). Ze groeien erg langzaam en hebben nu pas twee blaadjes en zijn ongeveer 2 cm hoog (maar het is natuurlijk ook wel winter geweest). Ik heb ze nog niet uit het zaaibakje durven halen, omdat ze zo klein waren maar ga het er nu toch maar op wagen (vingers gekruist).

Ik ben benieuwd hoe ze zich verder gaan ontwikkelen.

Heeft hier iemand ervaring mee?

Nicole
vrijdag 16 maart 2007 - 10:48
Bowie

Bowie

Dan heb jij veel geluk gehad, bij mij was er niks opgekomen.
Gelukkig had ik niet alles gezaaid en ga nu opnieuw proberen, zodanig als het winter wordt ze misschien hoog genoeg staan om die door te komen.

Nicole, laat ze misschien toch nog in het zaaibakje staan. Het duurt al zolang eer er iets bovenkomt, het zou zonde zijn dat je ze nu verliest door te verspenen.

Heb je de bovenstaande sites al 's bekeken. Daar staat heel veel info op.

Heb jij iets speciaal gedaan met de zaden?? Of gewoon direct in stekgrond gezet?


ps Nicole, je hebt een mannenfiguurtje naast jouw naam staan. Kan je veranderen bij 'Mijn profiel'.
vrijdag 16 maart 2007 - 11:17
NicoleH

NicoleH

Ik heb ze 24 uur in een thermosfles met lauw water gezet. Daarna gezaaid in een afgesloten bakje met stekgrond (vermengd met een beetje wit zand (niet zout!)) en er een laagje stekgrond over gestrooid.

Dit op de vensterbank in de zon gezet en regelmatig bespoten met regenwater (ik besproei al mijn zaadjes en zaailingen met regenwater, leek me vriendelijker dan kraanwater) en regelmatig gelucht.

En je mag schijnbaar vooral niet meer rommelen in het bakje (soms erg verleidelijk, maar dus niet bevorderlijk voor de zaadjes).

En verder veel geluk hebben, denk ik.

Ik ben ook al een jaar of 2 bezig met het zaaien van Ravenala Madagascariensis (Reizigerspalm). Erg mooi, maar nog nooit is er een zaadje willen kiemen. De aanhouder wint.................... ooit (?)

Succes met de Tacca,
Groet, Nicole


ps. ik heb mijn mannetje inmiddels ingewisseld voor een mooie vakantiefoto, bedankt voor de tip.

vrijdag 16 maart 2007 - 14:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon