menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Olijf plant

Ga naar meest recente reactie

De genieter

De genieter

Ik heb deze olijf gekregen toen het amper 2cm groot was.
Nu is hij 80cm hoog en een mooie wortelgroei. Vandaag heb ik hem verpot en vroeg me af of ik er iets mee moet doen. Ik heb geen verstand van planten.

Gr

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 26 januari 2025 - 19:23
De genieter

De genieter

Extra foto

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 26 januari 2025 - 19:24
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Hem als de wiedeweerga uit die sierpot halen.

Nooit een plant in een pot zetten zonder drainage gaten.

Een sierpot, ofte cache-pot, dient om de eigenlijke pot te verbergen. Heel letterlijk een cache-pot dus. Er zijn al heel veel planten verdronken (wortelrot) in zo'n pot. Ook bij mensen die wel zeker wisten dat ze niet te veel water gaven.

Voor de rest van de verzorging, zie o.a. https://www.123planten.nl/verzorging/tuinplant-olijfboom
zondag 26 januari 2025 - 20:15
De genieter

De genieter

Bedankt voor je reactie!
Op de bodem in de bloempot ligt zeker 4/5cm hydrokorrels. Is dit niet voldoende?
maandag 27 januari 2025 - 12:19
leerling

Leerling

Nee. De wortels zullen zich ook tot tussen de hydrokorrels verspreiden en daar alsnog in het water komen te staan.
En ja, er wordt beweerd dat de korrels water opzuigen, maar dat is heel beperkt.
Ze kunnen nuttig zijn om het teveel aan water gemakkelijker af te voeren, maar dan heb je wel gaten in de pot nodig waarlangs het water daarna weg kan.
maandag 27 januari 2025 - 21:33
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 1 + 2? (beveiligingscontrole) *