menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Citrus

Brecht986

Brecht986

Dag iedereen,

Ik heb 3 kleine citrusboompjes (30cm) gekregen. Deze dienen verplant te worden, maar ik vraag me af welke bodem ik het best zou gebruiken. Ergens las ik op het net dat 50 % zand+ 50 % wormenmest het best zou zijn. Wormenmest heb ik niet ter beschikking, zal 50 % zand + 50 % potgrond ook lukken? En is dat dan 50/50 in massapercent of in volumepercent (want zand lijkt me veel zwaarder dan potgrond)?

Hoe krijg ik de pH rond de 6?

Houd ik die citrusboompjes best in potten met een gat in de bodem+ schaaltje of is een gewone pot met gesloten bodem ook mogelijk?

Alvast bedankt,

Brecht
donderdag 17 november 2022 - 17:15
Tuinprins

Tuinprins

Gesloten pot NIET mogelijk. Pot moet altijd voldoende drainage gaten hebben zodat overtollig water weg kan lopen. Als de wortels te nat komen te staan dan gaan ze rotten en dat is meestal het einde van de plant.

Citroenplanten moeten vorstvrij worden overwintert in een kas of serre. Binnenshuis is lastig omdat daar de luchtvochtigheid veel te laag is (vooral in een huis met centrale verwarming). Eventueel is een lichte en koele kamer mogelijk maar daar zul je toch met bladval rekening moeten houden.

Potgrond: gewoon fatsoenlijke potgrond gebruiken.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 18 november 2022 - 07:53
Brecht986

Brecht986

Waarvoor dank!
vrijdag 18 november 2022 - 12:07
Jos Hofmans

Jos Hofmans

Wat turf door de potgrond mengen helpt ook wel.
Ik gebruik voor mijn citrusbomen potgrond speciaal voor zuurminnende planten,
PH waarde ligt hier wat hoger.

Grts Jos
zaterdag 31 december 2022 - 21:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon