menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bananenplant verzorgen tijdens groot verlof

Ga naar meest recente reactie

Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Hallo,

Ik heb buiten sinds dit jaar een Musa sikkimensis Red Tiger bananenplant staan. Hij is nog maar 40cm hoog, en staat in een grote pot met afwatering onderaan.

Met deze hitte geef ik hem 2 keer per week water.

Nu ga ik in juli 2 weken in verlof. Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij het overleeft? Tijdelijk binnen in mijn koelere (maar vrij donkere) garage zetten? Of gewoon ergens in de schaduw zetten buiten? Hij is nog klein en tenger, zou niet graag terugkomen naar een dode plant...

Bedankt!
zaterdag 25 juni 2022 - 14:38
Tuinprins

Tuinprins

Heb je echt niemand die tijdens je verlof de plant kan water geven? Als mijn broer op vakantie gaat verzorg ik zijn planten en als ik op vakantie ga doet hij mijn planten.

Hoeveel water een plant nodig heeft is sterk afhankelijk van het weer. Bij een paar dagen met 30 graden verdampt een plant meer water dan bij koel en regenachtig weer. In de schaduw verdampt de banaan misschien wat minder water maar ook daar kun je een banenplant niet 2 weken aan zijn lot over laten (tenzij er tijdens je afwezigheid voldoende neerslag valt).
In een donkere garage plaatsen vind ik geen goed idee. Het rood trekt door afwezigheid van de zon uit het blad en bij thuiskomst moet je de banaan weer langzaam laten wennen aan de zon, je kunt deze niet niet zo terug zetten in de volle zon.

Als je op internet gaat zoeken kom je allerlei 'tips' tegen om de planten van voldoende water te voorzien tijdens je vakantie. Van druppelsystemen tot een plastic fles waar je een gaatje in maakt zodat het water langzaam op de kluit drupt. Grote probleem: de hoeveelheid water die moet worden gegeven is afhankelijk van het weer. Je wilt ook niet dat de kluit te nat wordt omdat dit tot problemen met de wortels kan leiden.
De beste oplossing is nog steeds iemand de planten water te laten geven indien dat nodig is. Die persoon moet wel verantwoordelijkheidsgevoel hebben want ik ken diverse verhalen waar het water geven tijdens de afwezigheid van de tuinbezitter niet helemaal goed was gegaan ....


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 25 juni 2022 - 17:25
Nayiomee

Nayiomee

Er zijn van die bollen te koop die je vult met water. Misschien kan je er daar een paar van gebruiken. Deze geven water af aan de grond als deze te droog is, schijnbaar. Ik heb er zelf geen ervaring mee.
Doet je plant het nu goed?
Ik denk niet dat je plant binnen twee weken dood gaat. Hoogstens ziet hij er een beetje zielig uit.
Als echt niemand voor de plant kan zorgen, zou ik het met die bollen proberen en de plant in de schaduw zetten.
Dat komt vast wel goed.
zaterdag 25 juni 2022 - 22:43
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Bedankt! Ik kan wel vragen inderdaad of iemand wil "plantsitten" maar ik heb enkel een bananenplant in pot, al de rest staat in de volle grond. Die bananenplant zou trouwens ook de volle grond ingaan maar we zijn nog niet zeker waar hij zou komen.

Ik bekijk die bollen eens, of zo'n omgekeerde fles
zondag 26 juni 2022 - 21:37
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Zo te lezen woon je in België. Biedt jouw gemeente Hoplr aan?
Als familie en/of vrienden te ver uit de buurt wonen, kan je misschien daar eens horen of iemand uit de buurt je planten water kan komen geven in geval van nood.

Als je dat niet liever niet doet, zorg dan alvast dat er zo weinig mogelijk water verdampt.

Leg een mulchlaag rond droogtegevoelige planten.

Je hoeft planten niet binnen te zetten, maar misschien kan je wel manieren verzinnen om ze te beschermen tegen de felste zon. Bv. een paar stokken in de grond en daar een karton of een (schaduw)doek aan vastmaken.

De bollen waar Nayiomee naar verwijst zijn meer bedoeld voor kamerplanten.
In sommige flessen kan al 2 liter, maar misschien kan je een jerrycan of een emmer gebruiken. Als je daar een of een paar lonten insteekt die tot op de bodem reiken en die je aan de andere kant naast je planten in de grond duwt, kom je al een heel eind. Zo'n lont kan je kopen (zoekterm "waterlont") of zelf maken van katoen (bv. door dunne reepjes van een katoenen t-shirt in elkaar te vlechten).
Je kan ook een reeks flessen/jerrycans naast elkaar zetten en ze met elkaar verbinden zodat je gebruik kan maken van de wet van de communicerende vaten. Bovenaan in de dop een gat maken, daar een lont doorheen die, in de container die verder in het rijtje staat, tot op de bodem reikt en het andere eind van de lont in de container hangen die er net voor staat.

Geef zeker geen meststoffen meer.
Veel meststoffen bestaan uit zouten.
Meststoffen zetten je planten aan om sneller te groeien.
Dat vraagt allemaal meer water.

En uiteraard: geef vooraf zelf nog ruim water voor je vertrekt.

Zeker de pot niet in een emmer water zetten. Dan krijg je gegarandeerd wortelrot.
maandag 27 juni 2022 - 13:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon