menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Musa beetje zielig

Ga naar meest recente reactie

Nayiomee

Nayiomee

De onderste bladeren van mijn Musa (vier weken geleden gekocht) beginnen bruine randen te krijgen. Het blad kleurt geel en ze hangen slap.
Hoort dit gewoon bij de cyclus van de snelgroeiende plant of moet ik iets veranderen in de verzorging / standplaats?

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 24 juni 2022 - 12:21
leerling

Leerling

Overplanten in een pot met een drainagegat onderaan. In een sierpot is de kans groot dat de wortels gaan rotten.
vrijdag 24 juni 2022 - 12:48
bartmaris18

Bartmaris18

Inderdaad, is het een pot zonder gat(-en) dan is deze musa ten dode opgeschreven. Zij groeien geweldig snel, dat wil zeggen veel water en voeding; maar indien er onderaan enkele enkele centimeters water kan blijven staan dan verdrinkt hij. (zon, water, voeding, goede potgrond en bovenal een pot met goede drainage. Anders is het nog beter om de musa tijdelijk in de tuin te planten)
vrijdag 24 juni 2022 - 19:13
Nayiomee

Nayiomee

Ik heb wel een grote laag hydrokorrels onderin de pot gedaan.

Waar kunnen de signalen van de bladeren door veroorzaakt worden? Geel/bruin en afstervend?

Ik overweeg om de plant meer in het licht te zetten, maar dan krijgt hij wel direct zonlicht (halfschaduw)
en dan gaten onderin de pot te boren en een schotel eronder te zetten.
zaterdag 25 juni 2022 - 11:42
bartmaris18

Bartmaris18

Zonder gaten in de pot komt het nooit goed. Deze plant heeft veel water nodig maar indien u zonder gaten een grote gietbeurt geeft dan zal de plant eerst verdrinken alvorens hij de tijd heeft gehad om al het water op te nemen. Dat gaat snel hoor. Dat zonlicht is goed maar van minder belang indien de basis niet goed is. (pot)
zaterdag 25 juni 2022 - 11:50
Nayiomee

Nayiomee

Ik heb gaten in de pot geboord en een schotel erbij gekocht. Er kwam geen water uit de gaten, dus ik denk niet dat er teveel water in de pot zit. Hopelijk knapt hij een beetje op nu hij wat dichter bij het raam staat.
zaterdag 25 juni 2022 - 22:39
Nayiomee

Nayiomee

De plant knapt niet echt op, dus ik heb de potgrond vervangen en de helft van de hydrokorrels eruit gekieperd. De oude potgrond en de hydrokorrels waren een beetje vochtig, maar niet echt nat.

Ik heb de boel luchtig gehouden en alleen rond de stam een beetje aangedrukt.
Ook heb ik alle dode wortels verwijderd in het geval er toch sprake is van wortelrot. Dat leek niet echt zo te zijn. Er zaten nog veel mooie witte dikke wortels en geen geur.
Ik heb de plant nu ook op een andere kamer gezet waar het warm is en gedurende een groot deel van de dag de zon schijnt. En een bakje met water aan de radiator gehangen, ookal staat die niet aan.
Nu maar hopen dat hij gaat opknappen. Ik geef gewoon twee keer per week een scheut water en besproei hem elke dag met de plantenspuit. We gaan het zien!

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 30 juni 2022 - 17:47
leerling

Leerling

Zo te zien staat de plant nog altijd in dezelfde sierpot zonder drainage gaten...
dinsdag 12 juli 2022 - 11:22
Nayiomee

Nayiomee

Ja! Zelfde pot, maar ik heb er nu gaten ingeboord. Deze waren al voorgetekend. En een schotel eronder gezet.

Hij heeft nu zelfs nog maar één groen blad ???? Hopelijk gaat hij nog herstellen!
woensdag 13 juli 2022 - 10:04
deHaan

DeHaan

Geef je hem misschien niet te weinig water?
woensdag 13 juli 2022 - 20:37
Nayiomee

Nayiomee

Twee keer per week. Nu iets vaker, omdat ik er aaltjes in heb gedaan. Misschien dat de wortels niet goed gaan, want ik heb heel veel potgrondvliegjes.
Verder houd ik de potgrond helemaal vochtig. Als de bovenkant droog is, geef ik alweer water.
donderdag 14 juli 2022 - 12:54
deHaan

DeHaan

Heb je geen gelegenheid om hem buiten te zetten?
Wel eerst in de schaduw om hem aan de zon te laten wennen.
donderdag 14 juli 2022 - 16:34
Nayiomee

Nayiomee

Ja, is dat beter voor hem? Ook ‘s nachts?
vrijdag 15 juli 2022 - 10:05
deHaan

DeHaan

Ik kan zo niet zien of je de Musa basjo is, zo ja dan kan hij in de volle grond met een winterbescherming.
Anders kan hij in het voorjaar naar buiten, dag en nacht en in het najaar naar binnen.
vrijdag 15 juli 2022 - 13:26
bartmaris18

Bartmaris18

Best mogelijk dat het van bij aankoop een probleem plant is. Een musa die je in deze periode van het jaar met de juiste zorgen niet vrij makkelijk in groei krijgt : geef je beter op en vervang je door een (hopelijk) gezond exemplaar.
zaterdag 16 juli 2022 - 09:27
Nayiomee

Nayiomee

De vorige Musa was echt niet meer te redden. Dus ik heb een nieuwe gekocht. Wel heb ik nog een succesvolle pup die nu heel goed groeit!
De nieuwe Musa heb ik direct buiten gezet. Eerst in de schaduw en daarna in de zon. Hij krijgt nu vanaf 14 uur middag- en avondzon.
Verder krijgt hij elke dag een sloot water.
Maar mochten jullie nog verzorgingstips hebben, dan is deze welkom!

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 5 augustus 2022 - 16:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon