menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Calmondin verliest plots veel bladeren

Ga naar meest recente reactie

lucas91

Lucas91

Dag allemaal.

Ik heb al geruim 2 jaar een calmondin in een terracotta pot (ca. 30cm). Gaat in de winter naar binnen en in het voorjaar naar buiten (balkon op het zuidwesten), maakt ook elk jaar weer nieuwe vruchten en blad aan. Geef om de twee dagen water, aarde is nooit te nat (misschien soms wat droog).

Tijdens de hitte van afgelopen dagen was ik met vakantie. Heb donderdagavond nog water gegeven. Bij terugkomst na 5 dagen hingen alle bladeren slap (is vaker gebeurd en kwikt altijd weer op na wat water), heb dinsdag weer water gegeven, waarschijnlijk te veel in een keer denk ik want het boompje heeft op een dag tijd al ca. 30-40% van z'n (nog groene) bladeren verloren. Het blaadje valt af maar het stengeltje blijft aan de tak zitten. De grond voelt op diepte nog steeds droog aan, maar durf niet meer water te geven.

Is dit een stressreactie?

Wat kan ik doen, gewoon uitzitten en wachten op herstel?
woensdag 22 juni 2022 - 20:35
leerling

Leerling

Is dat een terracottapot met onderaan een drainage gat?
woensdag 22 juni 2022 - 22:29
lucas91

Lucas91

Het is een terracottapot zonder drainage. Staat nu al twee jaar in deze pot zonder enige problemen, tot nu.

Ik verdenk dat ik in een keer te veel water heb gegeven na een droge periode.

Bladval gaat in onverminderd tempo door. (waarschijnlijk na ééj keer goed schudden alles weg behalve de jonge scheuten).

Meer bladeren lijken ook een gelige gloed te krijgen. Zowel groen als gelig blad valt in gelijke mate.

Is verpotten een oplossing?
donderdag 23 juni 2022 - 08:24
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Nooit planten rechtstreeks in een sierpot zetten. Zelfs wanneer de bovenkant van de grond droog aanvoelt, kan je onderaan te veel vocht hebben, waardoor de wortels gaan rotten. En nee, een laag hydrokorrels onderaan helpt niet. De wortels kunnen ook daar tussen groeien en alsnog in het water komen te staan.

Als die plant al 2 jaar in dezelfde pot staat, ook eens kijken of hij niet aan een grotere pot toe is.
donderdag 23 juni 2022 - 23:10
bartmaris18

Bartmaris18

Twee zaken die absoluut moeten vermeden worden : water dat niet weg kan en de wortels onvermijdelijk laat verdrinken; gietbeurt na dagen van droogte (uitgedroogde potgrond) met gietwater met voeding. Bij uitgedroogde potgrond eerst gewoon gietwater gebruiken, nadien kan men eventueel nog een gietbeurt met voeding geven (waarbij het water weg kan...)
vrijdag 24 juni 2022 - 08:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon