menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Monstera niet happy?

Ga naar meest recente reactie

Scarlet148

Scarlet148

Dag iedereen

Ik heb nu al bijna 1 jaar deze monstera. In het begin groeide hij goed en kreeg hij een aantal nieuw bladeren met veel gaten in, maar al snel zag ik dat deze bladeren bruine randen en oranje vlekken kregen in het blad zelf. Zoals je kan zien op de foto zijn er een aantal bladeren die er niet echt happy uitzien. De onderste bladeren hangen ook een beetje sipjes, maar ik heeft hem wel genoeg water (enkel vochtige bodem), ik besproei hem ook elke dag met water en geeft in de zomer plantenvoeding. Een tijdje geleden heb ik hem verpot. Luchtwortels groeien mooi, maar er komt geen enkel nieuw blad meer aan. Hij ziet er ook niet uit alsof hij snel een nieuw blad zal krijgen... Heeft iemand een idee wat ik fout doe? Ik heb al alles geprobeerd een beetje haha

Alvast heel erg bedankt!
Groetjes
Scarlet

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 1 april 2022 - 12:05
Jeanine S

Jeanine S

Staat die in de zon ? Monstera staat niet graag in de zon dan worden de punten van de bladeren bruin of als je er veel tegenaan loopt..
vrijdag 1 april 2022 - 12:24
deHaan

DeHaan

Zitten er gaten onder in de pot?
vrijdag 1 april 2022 - 14:07
Polplastron

Polplastron

- Staat hij op een plaats waar het wel eens tocht?
- Zitten er (zoals DeHaan al aangaf) afwateringsgaten in de pot of blijft het water onderaan de pot staan waardoor de wortels langzaam aan beginnen te rotten?
- Krijgt hij voldoende licht, maar (zoals Jeanine S al aangaf) geen directe zon en loop je er (zoals zij ook aangaf) niet te veel tegen?
- Hoe is het met de luchtvochtigheid op deze plek gesteld? Monstera houdt wel van een hogere luchtvochtigheid al is dit niet noodzakelijk, maar erg droge lucht wordt toch slecht verdragen. Sproeien met wat (lauw) water kan dan een beetje helpen, maar tegelijk kan het zorgen voor een shock-effect als het wat kouder is en dan dus het is de minst slechte oplossing...

Veel vragen dus....
vrijdag 1 april 2022 - 16:02
Scarlet148

Scarlet148

Alvast bedankt iedereen voor de reacties!
@JanineS, staat in de halfschaduw, dus normaal zou het goed moeten zijn, maar kan wel zijn dat we er soms eens tegenlopen...

@Dehaan er zitten inderdaad gaten in de pot, het is een terracotta pot met gat onderaan, ik heb nog geen water in het schaaltje onder de pot gevonden...
vrijdag 1 april 2022 - 17:33
Scarlet148

Scarlet148

@polplasteron, Hij staat voor zover ik niet in de tocht. Ik heb een luchtvochtigheidsmeter die 50 procent aan geeft en probeer elke dag met lauw water te sproeien.
vrijdag 1 april 2022 - 17:37
Nayiomee

Nayiomee

Geef je de plant ook voeding?

Gele bladeren wijst volgens mij op teveel licht. Halfschaduw is misschien nog wel teveel zonlicht. Deze plant staat onderaan het oerwoud in de schaduw van grote bomen!
Mijn Monstera staat op de zolderkamer helemaal aan de achterkant van de kamer, de verste plek van het raam en groeit daar heel goed. Hij krijgt hele grote bladeren.

Ik zou bij jouw monstera de bladeren die heel slecht zijn afknippen. Dan hoeft de plant daar geen energie meer aan te besteden.

Steek ook één of twee luchtwortels in de aarde als die lang genoeg zijn.
maandag 20 juni 2022 - 16:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon