menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Chamaearops humilis

Ga naar meest recente reactie

Richard van Dokkum

Richard van Dokkum

Hallo,

terug van weggeweest, voor de zomer 2022 willen we onze tuin op ons nieuwe stekje dan eindelijk op orde hebben. We hebben een paar grote bloembakken al gevuld.

We hebben een bak met met een plant die ons verkocht is als Chamaearops humilis, nou kan ik deze niet vinden op de website. Kan iemand mij hier een andere naam van vertellen zodat ik het onderhoud kan bekijken?

Ik hoor het graag!

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 21 september 2021 - 08:15
Richard van Dokkum

Richard van Dokkum

Hartelijk dank!

Ze hebben blijkbaar een typ fout gemaakt bij het versturen. Nu kan ik dit ook mooi bijhouden. Hoop aankomende zomer foto's te kunnen sturen van een prachtige tuin. We hebben een hovenier in armen genomen om alles aan te leggen.
dinsdag 21 september 2021 - 08:41
Tuinprins

Tuinprins

Zou Chamaerops humilis kunnen zijn (jonge palmen identificeren is niet altijd eenvoudig) maar voor mij ziet het eruit als een 'ordinaire' Trachycarpus fortunei.

Overigens is het niet verstandig om palmen in de herfst te gaan planten. Dit doe je in mei/juni. Ze wortelen dan voor de winter goed vast en kunnen meer hebben. Bij diverse palmensoorten oppassen voor 'speerrot' in een natte winter. 'Speerrot' : doordat er water in de nieuwe groeipunt blijft staan/hangen kan deze gaan rotten. In gebieden waar de palmen oorspronkelijk vandaan komen treedt dit niet op omdat door de hoge temperaturen het water snel verdampt. In de Lage Landen hebben we in de winter weinig verdamping en dan moet je bij palmen verdacht zijn op speerrot.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 21 september 2021 - 08:46
Richard van Dokkum

Richard van Dokkum

Dankjewel voor je reactie Tuinprins,

Gelukkig staat hij al langer in de pot, maar aangezien de tuin nu vorm begint te krijgen wil ik hier ook alles weer op de rit hebben.

Heb het even na moeten zoeken, maar de palm is eind maart in deze pot gekomen. Moet goed zijn dus! We hebben voor de winter plek onder de overkapping en een lekker jasje.
dinsdag 21 september 2021 - 08:50
Dany

Tekst aangepast

Dany

Een groot verschil tussen Chamaerops humilis en Trachycarpus fortunei zijn de weerhaken die op de bladstelen staan van Chamaerops humilis en Trachycarpus fortunei heeft dit niet.
Plus dat Trachycarpus fortunei veel meer winterhard is dan Chamaerops humilis
dinsdag 21 september 2021 - 10:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon