menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sinaasboompje

Ga naar meest recente reactie

Fons

Fons

Opvallend en mooi zo een sinaasappelboompje met vruchten op het terras, helaas moeten de vruchten verwijderd worden omdat de takjes afscheuren onder het gewicht van de vruchten,deze smaken tamelijk zoet een beetje waterig, de vrucht heeft niet echt segmenten daarom te verdelen met een aardappelmes.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 19 mei 2007 - 05:32
ben45

Ben45

Hoi Fons,

Inderdaad een mooi gezicht zo'n citrusboompje op het terras.
Weet je toevallig ook welke variëteit het is?
Wat het verwijderen van de vruchten betreft: het hout van citrus is erg taai en kan heel veel gewicht hebben. Alleen als er tegenaan gelopen wordt is de kans dat iets afgebroken wordt met vrucht wel groot. Er staat dan tch een flinke spanning op de takken.
Geniet er van!
Zelf heb ik nu alle citrusplanten na afharden ook op hun plekje in de tuin staan. Ieder jaar weer een hele klus, maar het geeft ook veel plezier al die bloemen en vruchten.
Groetjes, Ben.
zondag 20 mei 2007 - 21:05
cetinel

Cetinel

hee ben,zet je die dan in vollegrond, of graaf je de potten in??
bij mij blijven ze in potten staan op het terras,maar dacht eraan om ze eventueel met pot in te graven.....
zondag 20 mei 2007 - 23:21
ben45

Ben45

Een gedeelte van de potten komt op het terras. Het andere grootste gedeelte graaf ik met pot en al in. Wel blijft een rand boven de grond, zodat de gewone tuingrond niet in de potten komt. Een voordeel van ingraven is bovendien dat ze niet omwaaien. Op het teras leg ik grote brokken natuursteen tegen de pot, zodat ze op deze manier ook niet omwaaien. Alle citrusplanten heb ik wel in stenen potten staan: wat zwaarder en vocht doorlatend.

Groetjes, Ben.
maandag 21 mei 2007 - 00:05
Fons

Fons

Ben,het label bij het boompje draagt de naam "citrus sinensis", ik veronderstel dat ge niet veel hebt aan die naam maar volgens de gegevens uit een citrusplantenboek lijkt de vrucht op de beschrijving van "shamouti" vrucht licht oranjekleurig licht ovaal zonder pitten met zoete smaak, dikke pel met een mes teverwijderen,de partjes zijn bijna niet te schijden dus te delen met een mesje.
maandag 21 mei 2007 - 04:12
ben45

Ben45

Fons,

Citrus sinensis is de soortnaam van de zoete sinaasappel volgens Swingle.
Welke variëteit het is, is vaak moeilijk te achterhalen uit de meer dan 400 beschreven variëteiten van Citrus sinensis.
Shamouti is normaal gesproken in januari/februari rijp.
Dikte van de schil kan ook te maken hebben met het type mest dat de plant gekregen heeft. Als daar een relatief hoog gehalte kalium in zit, dan wordt de schil van citrusvruchten dikker. Ook is die schil dan wat ruwer.
De kleur is afhankelijk van het verschil van temperatuur tijdens dag en nacht. Hoe groter het verschil in najaar en winter, des te meer hij kleurt.
In de tropen blijven de vruchten bijna groen, en toch zijn ze dan op zeker moment gewoon rijp. Een mooi voorbeeld zijn de cuba-sinaasappelen die vrij groen hier verkocht worden en lekker zoet zijn. Veel mensen vinden de kleur maar niks en kopen ze daarom maar niet.
Men weet niet wat men mist!!!

Groetjes, Ben.
dinsdag 22 mei 2007 - 03:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon