menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Chinese zoethout (Glycyrrhiza uralensis)

Ga naar meest recente reactie

Pieterpost

Pieterpost

Beste medewerkers,

Het is mij gelukt om Chinese zoethout (Glycyrrhiza uralensis) uit zaad te kweken, nu heb ik ze in een propagator staan op 30 graden onde groeilampen maar ik vind ze zo slapjes. Elke keer als ik water geef vallen ze om. Ze breken niet maar het is gewoon zacht en flexibel heeft iemand tips ?

Het is uiteraard een winterharde soort wellicht moet ik ze nu laten uitharden?
donderdag 1 april 2021 - 20:35
Pieterpost

Tekst aangepast

Pieterpost

Tis eigenlijk alleen met water gift daarna lijken ze wel weer overeind te komen. Of is het nu wel tijd om ze uit de warmte te halen en uit te laten harden? En zo ja wat is de beste manier ?

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 1 april 2021 - 20:41
Pieterpost

Pieterpost

Zo staan ze in de propagator.

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 1 april 2021 - 20:42
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Je moet ze laten AFharden, UITharden is iets anders wat ze in ieder geval nooit bij planten doen ....

Planten het beste uit de propagator halen anders groeien ze zeer snel en krijg je van die slappe slungels die bij het minste of geringste omvallen.

Zaailingen eerst binnen houden op een wat minder warme plek. Ze moeten in het licht staan maar NOOIT in de zon plaatsen. Als ze in de zon staan verbranden de bladeren en dat is meestal einde het einde van de zaailing. Na ongeveer 2 à 3 weken de zaailingen buiten zetten op een beschutte, luwe plek uit de zon. Afhankelijk van het weer zul je de zaailingen 's nachts naar binnen moeten halen. Geleidelijk zullen de planten steviger worden en kunnen ze meer zon verdragen.

Het zaaien van planten is een proces van 'trial and error'. Ik zaai al jaren veel planten (ook wat moeilijker dingen waarbij het zaad pas na 2 tot 3 jaar ontkiemt) en ieder jaar leer ik nog bij. Je zult ongetwijfeld meemaken dat een zaailing doodgaat om wat voor reden dan ook. Als dat door toedoen van jezelf is dan leer je daar het beste van. Bij mij zijn slakken het grootste gevaar maar ik heb ook wel eens gehad dat een vogel zaailingen uit het potje heeft getrokken omdat hij/zij dat leuk vond om te doen ...

Succes met de verdere opkweek!


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 2 april 2021 - 05:26
sophora

Sophora

Ik krijg die hier niet uitgeroeid loopt meters weg.
vrijdag 2 april 2021 - 11:06
Pieterpost

Pieterpost

Bedankt Tuinprins ik ga ze uit de warmte halen dank u wel voor de tips
vrijdag 2 april 2021 - 18:05
Pieterpost

Pieterpost

@Sophora bedoel je dat het niet lukt om ze te kweken uit zaadjes ?

Ik heb de zaden in het originele zakje zeker een maand in de koelkast laten liggen dus niet in de aarde, en ook niet nat. Gezaaid op zaai en stekgrond In een afhaal bakje van de Chinees met een doorzichtig dekseltje met wat kraanwater uit de planten sproeier er over, en van het hele zakje zijn er twee ontkiemd na twee dagen. Deze heb ik later voorzichtig een eigen potje gegeven zoals hierboven op de foto.

Zo probeer ik al heel lang een Hong Kong Roos te kweken dat lukt me ook maar niet ik heb verschillende methodes geprobeerd maar geen suc6 Nu wil ik ze gaan zaaien zoals boomvarens ik heb een Chinees patent gevonden in het Engels betreft het kweken in massa maar die gebruiken chemicaliën.
vrijdag 2 april 2021 - 18:19
leerling

Leerling

Als je ze buiten zet, hou je ze best in containers om woekeren te voorkomen. De plant wortelt diep en zijwortels kunnen zo'n 8 meter lang worden.
zondag 4 april 2021 - 22:03
sophora

Sophora

Met zaaien heb ik geen ervaring, ik weet alleen dat ze fel woekeren.
zondag 4 april 2021 - 22:33
Pieterpost

Tekst aangepast

Pieterpost

Aahh zo bedoel je, dat wist ik niet bedankt voor de info beide.
maandag 5 april 2021 - 19:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon