menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fittonia Mont Blanc

Ga naar meest recente reactie

Sapar

Sapar

Hallo,

Ik had enkele mini plantjes gekocht waaronder deze Fittonia Mont Blanc. Echter sinds vorige week lijkt hij uit te drogen. Ik heb hem al eens uit de grond gehaald en de wortels waren volgens mij niet rot. Ik heb hem ook water gegeven, maar betert precies niet. Kan het zijn dat de aarde te hard is aangedrukt?

woensdag 17 maart 2021 - 22:35
Sapar

Sapar

Foto
woensdag 17 maart 2021 - 22:36
Sapar

Sapar

Foto

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 17 maart 2021 - 22:39
Marei

Marei

Zitten er wel afwateringsgaten in die pot?
vrijdag 19 maart 2021 - 08:33
Sapar

Sapar

Neen, is een volle bloempot. Maar geef altijd maar een beetje water.
vrijdag 19 maart 2021 - 21:44
Marei

Marei

Behalve water hebben plantenwortels ook zuurstof nodig; daarom is het noodzakelijk dat de potgrond tussen de gietbeurten door wat kan opdrogen. Ook de allerkleinste beetjes water zullen niet voorkomen dat een plant in een dergelijke, veel te grote pot, onherroepelijk ter ziele gaat!
Kijk, zelf heb ik ook een Fittonia, ik heb er zelfs drie; twee staan in een klein stenen potje en één in een plastic potje, dat maakt niet zoveel uit. Ze krijgen ook maar kleine beetjes water, maar de grond kan daarna wel opdrogen.

Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 20 maart 2021 - 10:20
Sapar

Sapar

Ok, ik ga het proberen. Kan het zijn dat de potgrond te hard is aangedrukt?
zondag 21 maart 2021 - 18:14
Marei

Marei

Jouw plantje staat in de verkeerde pot! Die moet een kleiner potje hebben met drainage gaten in de bodem. En natuurlijk moet je in dat potje de grond niet keihard aandrukken. Je had je plant in het potje moeten laten waarin het stond toen je het kocht.
zondag 21 maart 2021 - 18:47
Yvonne de Bruijn

Yvonne de Bruijn

Een fittonia houdt ook van een hogere luchtvochtigheid. Mij. Fittonia's staan in potgrond met wat Perlite en in een potje met drainage gaten. Daarnaast krijgen ze elke dag een sproeibeurt.
vrijdag 2 april 2021 - 17:13
Yvonne de Bruijn

Yvonne de Bruijn

Ik vergat zojuist mijn foto er bij te plaatsen.

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 2 april 2021 - 17:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon