menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sos strelitzia

Ga naar meest recente reactie

Kw5

Kw5

Help!

Mijn 4 maand oude strelitzia heb ik ongeveer 3 weken geleden teveel water gegeven. Hij stond met zn voeten 7-9 tal dagen onderwater...
Hij kreeg toen ook last van kleine vliegjes.
Heb hem toen meteen verpot maar nu krullen zijn bladeren. Ook de nieuwe scheuten groeien sindsdien niet meer. Is dit een normaal proces of haal ik hem er best terug eens uit om dode wortels te controleren?

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 27 november 2020 - 08:47
Kw5

Kw5

Foto 2

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 27 november 2020 - 08:48
danny2

Danny2

Dat er nog nauwelijks groei is lijkt normaal, de dagen(daglicht) worden alsmaar korter en dan stopt ook de groei, ook wortelaanmaak is er nauwelijks in de winter. Dat je nieuwe grond gegeven hebt is goed en zal de schade ook wel beperkt houden. Dat er af en toe eens een misvormd blad in komt is moeilijk te vermijden, wij zijn niet constant bezig met onze planten, de water en voedselgiften zijn ook niet altijd optimaal en de standplaats veranderingen tijdens een jaar maken onze planten kwetsbaar, dit uiten ze door een misvormde groei. Zet ze vooral niet te warm in de winter, tussen 5 en 10° zijn ze best tevreden mee.

groetjes danny
zondag 6 december 2020 - 13:30
Polplastron

Polplastron

Zet ze vooral niet te warm in de winter, tussen 5 en 10° zijn ze best tevreden mee.


Strelitzia gaat nu inderdaad in rust en die koelere periode is toch wel heilzaam voor het welzijn van de planten. Een koele, lichte slaapkamer o.i.d. is nu een aangewezen plek voor de overwintering. Water hebben ze in deze periode niet nodig.

Mits ze in de zomer veel direct licht (buiten) gekregen hebben en ze nu koel staan, kan je misschien in februari of maart bloemen verwachten. In onze slaapkamer zijn de eerste bloemstelen al herkenbaar.
maandag 7 december 2020 - 12:07
Kw5

Kw5

Ik zie net dat er ongedierte aanwezig is. Iemand een idee welke beestjes dit zijn?

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 8 december 2020 - 10:10
Polplastron

Polplastron

Bladluis. Je kan deze gewoon platknijpen met de vingers of je kan eventueel sproeien met een mengsel van lauw water en wat afwasmiddel.
dinsdag 8 december 2020 - 13:02
Kw5

Kw5

Er zitten ook vliegjes in, soort van mugjes
woensdag 9 december 2020 - 13:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon