menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Verticale plant wand/muur die het niet zo goed doet

Ga naar meest recente reactie

edwinvanbo11

Edwinvanbo11

Hi,

Wij hebben een verticaal systeem van plantenbakken tegen onze muur gemonteerd (binnen).
Deze werkt met gematigd succes en ik zou graag wat tips van jullie ontvangen.
Het zijn in totaal 6x8=48 kleine bakjes en als je de bovenste water geeft, vullen alle onderliggende bakjes zicht tot een bepaald niveau.
Er blijft dan een bodempje water in de bakjes zitten wat door de potgrond opgezogen wordt.
De bakjes zijn eigenlijk altijd vochtig, maar niet nat.

Er hebben al aardig wat planten geprobeerd, maar er zjin planten die het goed volhouden (aan de rechterkant) en planten die het niet overleven. Ik ken zelf niet de benamingen van deze planten, maar jullie herkennen ze vast wel.

Ze zitten onder ramen die richting het noorden gericht zijn. dus ze krijgen zonlicht, maar niet direct.

Water zou niet het probleem moeten zijn. Ik geef het in de herfst winter lente 1 keer per week water en in de zomer 2 keer per week.
Tevens ben ik vanaf dit jaar ook begonnen met één keer per week vloeibare (kunstmatige) kamerplantenvoeding omdat ik het idee had dat de potgrond uitgeput was

Nu mijn vragen.
* Hebben jullie een idee waarom sommige platen het niet goed doen?

* Welke planten ik hier het beste in zou kunnen zetten (of welke planten zouden jullie hier in zetten)?
We zouden bij voorkeur iets hebben wat zijn blad niet verliest.
iets wat aardig groeit om het een beetje dicht te krijgen, maar niet de rest overwoekerd.

* Hebben jullie nog tips om de planten in leven te houden (type grond, bijvoeden, etc)?

Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoord.

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 25 oktober 2020 - 13:51
Jeanine S

Jeanine S

Sommige planten horen niet bij elkaar omwille van andere licht -of watervereisten.
Je ziet dat ook in gemengde bloempotten die beschikbaar zijn in de bloemenwinkel.
Na een tijd moet je ze uiteen halen want qua groeiomstandigheden passen ze niet bijeen.
Misschien is dat de reden.
Heb je dat zo gekocht ?
Of zelf samengesteld ?
zondag 25 oktober 2020 - 14:21
edwinvanbo11

Edwinvanbo11

Hi Jeanine,

Bedankt voor je antwoord.
We hebben dit zelf samengesteld.
zelf hebben we niet veel verstand van planten.
Ook niet echt gelet op hoeveel licht of water ze nodig hebben.

Heb je een voorstel van planten die het wel goed zouden doen in zo'n opstelling?
zondag 25 oktober 2020 - 14:41
Jeanine S

Jeanine S

Je kan zelf zien welke planten het goed doen, ik zou diegenen die het niet goed doen eruit halen en vervangen door diegenen die wel presteren. Dat is een mogelijk voorstel.
Die grassen zouden eruit moeten die hebben minder water nodig. En normaal sterven die af in de winter dus dat is ook geen zicht.
Ook geen vetplanten die gaan afsterven bij te veel water.
Kijk ook eens bij welke planten in de aanbiedingen op deze webshop gebruikt worden.
Ik zal zeker nog eens in mijn boeken kijken, tot horens
zondag 25 oktober 2020 - 14:46
Jeanine S

Jeanine S

Passen bij de Chlorophytum : begonia - kalanchoë - caladium - hyopestes
Die onderste planten staan die met hun voeten in het water ? Want de meeste planten hebben dat niet graag
Hopelijk ben je er iets mee veel succes !
zondag 25 oktober 2020 - 15:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon