menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Advies voor mijn Strelitzia

Ga naar meest recente reactie

Nikkie Moison

Nikkie Moison

Hallo,

Ik ben een leek wat betreft kamerplant verzorging. Ik probeer nu zo veel mogelijk informatie in te winnen. Ik heb al bijna 2 jaar een Strelitzia, hij stond voorheen in te weinig dag licht en begon er ongezond/dof uit te zien. Onlangs heb ik hem op een nieuwe plek gezet met wat meer zon en daglicht. Er lijkt meteen een nieuw blad aan te komen..echter worden de andere bladeren er niet mooier op. Is dit omdat ik teveel water geef, te weinig, te veel zon? Help!

Bedankt voor jullie hulp!

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 19 april 2020 - 23:10
Nikkie Moison

Nikkie Moison

Nog een foto

zondag 19 april 2020 - 23:15
Nikkie Moison

Nikkie Moison

En nog een

zondag 19 april 2020 - 23:15
minouke

Minouke

Misschien kan dit je helpen:

Hiermee dienen we dan ook in de winter rekening te houden en door de planten in deze periode een plaatsje aan te bieden waar het niet onder de 10°C gaat en dat liefst op een lichte plaats. Verder de planten in deze periode vrij droog houden.
Deze planten die we in kuipen binnen als kamerplant overwinteren houden in de zomer van een lichte en warme standplaats in de volle zon. Om de verdamping tegen te gaan best op een windluwe plaats. De paradijsvogelbloemen zullen je zo op het terras of balkon met vele prachtige bloemen bedanken.
Deze bloemen zijn niet alleen zeer mooi voor in de tuin of het terras, maar je kunt ze ook als snijbloem gebruiken voor in een vaas of om te verwerken in een bloemstuk waar ze zeer lang fris blijven.
Strelitzia's kennen in de zomer door hun immense bladeren ook een grote verdamping en vragen dan ook veel vocht. Doch mogen de wortels ook niet in het water staan, want dan rotten ze weg. Een vochthoudende en goed water doorlatende bodem is hier dan ook van belang. http://www.tuinadvies.be/strelitzia_paradijsvogelbloem.htm
maandag 20 april 2020 - 12:08
Jelle koops

Tekst aangepast

Jelle koops

Help!!

Wie kan mij helpen?

Ik heb nu sinds twee jaar deze grote strelitzia die altijd al een Beetje kwakkelden. De ene keer is die heel mooi en de andere keer is die niet mooi. Nu komen er sinds een paar weken een stuk of 8 nieuwe bladeren in en er komt een bloem in. (De bloem groeit overigens niet hard). Oude bladeren die krullenden en werden opgeven moment bruin. Dat waren wel de bladeren aan de rand. Maar nu gaan de nieuwe nog kleine bladeren ook krullen. Wie weet wat er aan de hand is en wie kan mij helpen?

zaterdag 6 juni 2020 - 13:32
Jelle koops

Jelle koops

Hier nog een foto

zaterdag 6 juni 2020 - 13:38
Rinosja

Rinosja

Jelle, krullend blad bij een Strelizia is meestal een waterprobleem. Of teveel of te weinig. Zo te zien gebruik je geen binnenpot en das eigenlijk niet goed. Wortels kunnen op deze manier constant in het water staan. Ze gebruiken 's zomers best veel water, maar ze kunnen niet tegen natte voeten. Dus flink gieten is goed, maar na een half uurtje even kijken en water wat onderin de pot staat weghalen. Vandaar de binnenpot. Bemest je ook regelmatig ? Zeker in de bloei gebruikt een flinke plant best wat voeding om de 3-4 weken.( doe ik in elk geval)
zaterdag 6 juni 2020 - 15:33
Jelle koops

Jelle koops

Ik geef hem hem inderdaad plantenvoeding. Af en toe geef ik best veel water maar dan loopt het water ook vrij snel aan de onderkant van de pot eruit. Dus het lijkt mij niet dat er dan water in de pot blijft staan?
zaterdag 6 juni 2020 - 15:37
Jelle koops

Tekst aangepast

Jelle koops

De plant staat gewoon nog in de pot zo hoe ik hem heb gekocht en die staat weer in een andere pot.
zaterdag 6 juni 2020 - 15:39
Jelle koops

Jelle koops

Zoals deze

zaterdag 6 juni 2020 - 15:40
Rinosja

Rinosja

OK, dat was op de eerste foto's niet duidelijk.Als het water weg kan is teveel idd het probleem niet. Dan mss te weinig gegeven? Behalve de laatste 2 dagen heeft het een week of 4-5 niet geregend. Die van mij kreeg om de andere dag dan echt een hele flinke scheut water.Wat ook nodig was. Weet niet hoe het met de wortels staat qua ruimte? Puilt de pot niet uit vanonder?
Wat ik op de laatste foto zie is dat hij er een beetje verfomfaaid uit ziet met echt flinke bruine plekken wat de indruk geeft dat hij in elk geval een tijdje veel te droog heeft gestaan of hij heeft te snel in de volle zon gestaan . Ik zou de echt lelijke bladeren snoeien tot op 2 cm (ivm event.infectie) Als hij regelmatig water en voeding krijgt en hij heeft ruimte genoeg in de pot voor de wortels dan moet het goed komen.
zaterdag 6 juni 2020 - 16:53
Jelle koops

Jelle koops

Ik gaf hem geregeld water en de plant heeft nog genoeg ruimte in de pot. En hij staat de helft van de dag in de zon en de andere helft half schaduw. Maar ga denk ik meer water geven kijken wat er dan gebeurt.
zaterdag 6 juni 2020 - 17:42
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

DE VERZORGING VAN STRELITZIA:

DE POT EN DE POTGROND:
Strelitzia staat graag in potten die voldoende groot zijn en goed afwateren. Om deze reden gebruik ik zelf nooit een onderschotel onder de pot... De planten vinden het ok om een beetje krap te zitten in de potten, maar ik raad toch aan om voldoende groot te beginnen. Verpotten leidt immers altijd tot beschadiging van wortels en dat leidt meestal ook tot een paar jaren zonder bloemen!
Als potgrondmengsel gebruik ik zelf cocopeat waaraan ik wat perliet toevoeg om het mengsel luchtig te houden en te zorgen voor goede afwatering.
Bovenaan geef ik ze graag een mulchlaagje van orchideeënschors o.i.d.

VAN LENTE TOT HERFST:
Van lente (Pas op voor vorst!) tot herfst (en het mag al echt wel wat kouder worden, maar geen vorst) staat Strelitzia graag buiten op een zonnige, warme plaats.
In deze periode krijgen ze graag regelmatig water en mogen ze ook wat vloeibare mest krijgen. Zelf gebruik ik geranium-mest en die gebruik ik zoals aangegeven staat op de verpakking. Om te weten of ze water moeten hebben is de vingermethode goed: steek je vinger volledig in het grondmengsel; als deze vochtig aanvoelt is het nog geen tijd om water te geven!

Als de planten voor het eerste naar buiten gaan in het voorjaar is het wel belangrijk om ze langzaam te laten wennen aan het zonlicht. Zet ze eerst op een beschaduwde plek en verplaats ze stelselmatig naar een plekje met meer zon.

IN DE WINTER
Als het buiten kouder begint te worden en de kans op vriezen te groot wordt, haal je je planten best binnen. Zet ze op een lichte, maar koele plek. Een onverwarmde slaapkamer is ideaal. De planten gaan nu in rust; ze hebben dan ook (bijna) geen water nodig. Als het echt koel blijft in de kamer is het zelfs zo dat ze gedurende die paar maanden volledig geen water moeten hebben.
Indien je de plant op deze manier verzorgd hebt, is er een grote kans dat er vanaf februari bloemen beginnen verschijnen.

[KUIPPLANT OF KAMERPLANT]
Mijns inziens zijn alle soorten Strelitzia een klasse apart. Als kamerplant zijn ze niet gelukkig want ze willen 's zomers echt wel buiten staan. Als kuipplant hebben ze het nadeel dat ze vaak in de winter bloeien en daar heb je op je terras niets aan.
Bij mij overwinteren ze dan ook in onze slaapkamer en daardoor hebben wij elk jaar in februari het gevoel in Kirstenbosch (Een grote botanische tuin in Zuid-Afrika) te zitten als we wakker worden!

KRULLEN VAN DE BLADEREN
De bladeren van Strelitzia kunnen gaan krullen en de reden is niet altijd duidelijk. Soms kan het gewoon al zijn omdat het ineens heel warm is of omdat ze te veel of te weinig water hebben of omdat de lucht gewoon heel droog is (bij veel wind bijvoorbeeld). Mijn ervaring is dat de plant er zelf niet te veel last van heeft en ik negeer dit signaal eigenlijk gewoon en hou me aan bovenstaande verzorging.
zondag 7 juni 2020 - 12:02
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 2 + 5? (beveiligingscontrole) *