menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dracaena Marginata verliest alle bladeren na verpotten

Ga naar meest recente reactie

kvdhv

Tekst aangepast

Kvdhv

Dag allemaal,

Ik heb sinds een maand of 10 een Dracaena Marginata in mijn woonkamer staan. Deze plant deed het altijd goed, maar op een moment had hij - net als een paar andere planten - last van rouwvliegjes. Bij deze plant zag ik hier nog geen gevolgen van, maar bij een paar andere kamerplanten wel dus heb ik ze alle 4 behandeld met bodemaaltjes (op meerdere website wordt dit als beste middel tegen de varenrouwmug aangewezen).
Omdat de vliegjes (en de larven) duidelijk ook uit de grond kwamen heb ik mijn planten ook verpot en voorzien van verse onaangetaste potgrond.
Terwijl twee andere planten zichtbaar herstelden in de week nadien, begon mijn drakenboom ineens bladeren te verliezen. De bladeren aan beide stammen werden eerst geel en gingen vervolgens slap hangen, om uiteindelijk allemaal af te vallen.

Weet er iemand wat er hier gebeurd is? De aaltjes zouden de plant niet mogen aantasten, dus was het misschien een slecht moment om te verpotten? Ik heb dit buiten gedaan op een moment dat het vrij koud was.
En de belangrijkste vraag: is mijn boom dood of zullen de bladeren nog terugkeren? Wat kan ik doen om hem een handje te helpen?

Bedankt!


Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 23 maart 2020 - 16:19
Jeanine S

Jeanine S

Ik heb dat ook eens gehad, zal de foto's doorsturen van de prachtige plant, de verpotte stekjes en daarna zijn ze allemaal stuk gegaan.
Waarom ?
Geen idee
Ik vermoed de staanplaats
Ik had de grote plant moeten verpotten omdat hij te hoog, te zwaar werd en dreigde om te vallen.

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 23 maart 2020 - 20:18
Jeanine S

Jeanine S

volgende foto

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 23 maart 2020 - 20:18
kvdhv

Tekst aangepast

Kvdhv

Wat jammer van je planten Jeanine ..
de mijne zag er nog iets anders uit, met de rode rand rond de bladeren (zie link).

https://www.ikea.com/nl/nl/images/products/dracaena-marginata-potted-plant__0653993_PE708222_S5.JPG
dinsdag 24 maart 2020 - 18:27
Jeanine S

Jeanine S

Die zijn wel gevoelig aan wolluis, zat er niks wits op zoals kleine watten ?
dinsdag 24 maart 2020 - 22:16
kvdhv

Kvdhv

Neen.. bladeren leken perfect gezond. Pas na het verpotten vergeelden ze en vielen ze uiteindelijk af.
woensdag 25 maart 2020 - 11:19
MaartenGED

MaartenGED

Hey Kvdhv, hoe is het nu met uw plant. ik heb de mijne ook net moeten verplanten en heb hetzelfde probleem met de bladen.
is de uwe nog goed gekomen?
vrijdag 5 maart 2021 - 15:15
kvdhv

Kvdhv

Hallo, nee helaas niet .. heb ondertussen zelfs een tweede marginata gehad, die hetzelfde begon te doen. Die had wel last van wolluis, maar heb hem behandeld en daarna niks meer te zien, maar bleef toch alle bladeren afgooien..
mijn ouders hebben exact dezelfde maar daar wordt hij alsmaar mooier en voller (en die heeft zelfs ook wolluis gehad). Zal aan mijn appartement liggen ..
maandag 8 maart 2021 - 13:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon