menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Strelitzia verpotten

Ga naar meest recente reactie

Evy77

Evy77

Heb hier al veel bijgeleerd. Wist niet dat ik mijn Strelitzia best buiten kan zetten in de zomer ????.
Heb mijn Strelitzia nu 2 jaar, gekregen voor mijn verjaardag en reeds 1x verpot. Zou ik hem nu opnieuw moeten verpotten?

Volgende zomer zet ik hem ook buiten ?

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 4 september 2019 - 21:41
c j de k

C j de k

Een Strelitzia moet je pas verpotten wanneer deze flink knel zit in zijn oude pot.
Heb het zelf al meerdere keren zo gedaan en de oude pot steeds kapot moeten zagen
Dus deze plant kan zo te zien nog wel even vooruit in zijn pot .
En ja in de zomer staat deze plant graag buiten in de zon en in de winter is een lichte ruimte waar het niet kouder wordt dan 5 gr ideaal , ze zullen in een koude periode veel eerder knoppen aanmaken voor de volgende zomer als wanneer de plant de hele tijd warm staat .
Succes
donderdag 5 september 2019 - 21:44
Polplastron

Polplastron

Een Strelitzia moet je pas verpotten wanneer deze flink knel zit in zijn oude pot. Heb het zelf al meerdere keren zo gedaan en de oude pot steeds kapot moeten zagen Dus deze plant kan zo te zien nog wel even vooruit in zijn pot .

Inderdaad; pas als de plant te groot wordt, mag je verpotten. Elke keer als je verpot geeft dit negatief effect op de bloei; minder verpotten is dus beter. Maar als de plant écht te groot wordt, is verpotten natuurlijk de enige optie.

En ja in de zomer staat deze plant graag buiten in de zon en in de winter is een lichte ruimte waar het niet kouder wordt dan 5 gr ideaal , ze zullen in een koude periode veel eerder knoppen aanmaken voor de volgende zomer als wanneer de plant de hele tijd warm staat . Succes

In het voorjaar mag de plant inderdaad buiten; langzaam laten afharden (laten wennen aan de temperatuur, maar ook niet meteen in vol zonlicht zetten). In die periode dat de plant buitenstaat, mag hij regelmatig water krijgen en af en toe wat vloeibare (geranium-)meststof.
Vanaf het moment dat de temperaturen in de herfst dalen, moet de plant terug binnen in een koele, lichte kamer (niet onder 5°C zoals hiervoor al aangegeven; bij mij is het meestal ongeveer 10°C). Dan mag de plant zowat droog staan; ik geef zelf eigenlijk meestal geen water tot ongeveer een keertje in februari of maart... afhankelijk van de droogte en temperatuur in de kamer.

Zelf hebben wij meestal bloemen in november, december of januari. Dit heeft echter meerdere jaren geduurd eer het zover kwam en de jaren dat er verpot was, sloeg de bloei zoals al gezegd over.

Ik vind het ideale planten voor in de zomer op het terras en in de winter in de slaapkamer!

Veel succes ermee!
Pol
vrijdag 6 september 2019 - 09:26
Evy77

Evy77

Dank je wel Pol voor je reactie
vrijdag 6 september 2019 - 12:26
Evy77

Evy77

Hoi C j de k,

Dan laat ik hem nog zitten, hij groeit alleen zo scheef
vrijdag 6 september 2019 - 15:02
c j de k

C j de k

Draai je de pot wel eens ??
vrijdag 6 september 2019 - 16:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon