menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Citrusboompje ziek? help!

oscarbrouwer

Oscarbrouwer

Beste mensen,

dit is mijn eerste post op dit forum, ik ben benieuwd!

al 3 jaar ben ik een peruaanse citrusplant in leven aan het houden (opgegroeid vanuit een zaadje). het gaat redelijk, met alle uitdagingen die erbij komen kijken in een appartement in Amsterdam . Hij groeit al deze tijd gestaag.

Maar sinds een week is er iets geks: namelijk allemaal plakkerige bladderen met bruine stippen erop; en allerlei kleine vliegjes die over de aarde heen vliegen/circuleren. ook de stam heeft gekke bruine bobbels erop. (zie foto).

Wat is dit? (zie foto). luis? wat kan ik er aan doen? moet ik de plant in quarantaine doen zodat hij niet andere planten 'besmet'? is er nog hoop voor deze citrusplant?

Ik kijk uit naar jullie reactie!

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 4 juni 2019 - 07:59
brouwerke

Brouwerke

Dat plakkerige gedoe op de bladeren is afkomstig van de kak van schildluizen, die bruine platte stipjes meestal op de onderkant van het blad. Bestrijden door het blad met verdunde bruine zeep te besproeien. Alle luizen schuwen water en die dunne bruine zeep blijft heel lang op het blad. Eventueel dat plakkerige spul met een spons schoonwrijven, als de plant nog weinig bladeren heeft.
Enkele jaren terug ook eenmalig voorgehad op een vijgenboom in de veranda.
dinsdag 4 juni 2019 - 18:11
oscarbrouwer

Oscarbrouwer

dankjewel! inderdaad! dat is het precies, schildluis met honingdauw. het is best veel....is dit misschien ook een goed idee: promanal-r van ecostyle?

is er nog hoop? moet ik hem direct overplanten na de behandeling?
dinsdag 4 juni 2019 - 23:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon