menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Strelizia Nicolai verwelkt :-(

Ga naar meest recente reactie

Bas1978

Bas1978

Beste plantliefhebbers,

We hebben 3 weken geleden een grote (2m hoge) Strelitzia Nicolai gekocht. Helemaal weg van, nogsteeds, vandaar de zorgen.
We denken dat we in verzorging, plaatsing en/of handelen iets niet goed doen want de plant verslechterd.
Hij krijgt bruine vlekken op het blad, krult om en ik zie wat bruinkleurig op de stelen.

We hebben hem direct vanuit 30cm diameter kweekpot overgezet in ruime pot van 47 cm doorsnee. Hiervoor hebben we, met bemeste tuinaarde aangevuld bij de grond vanuit de kweekpot.

- we geven hem elke week water (ong liter) met dopje pokon groene kamerplanten.
- hij is zijkant muur haaks op raam aan zuidkant. Staat niet direct in volle zonlicht.
- hij vormt wel nieuwe scheut in midden en vormt bladeren aan bodemkant.
Het is voornamelijk bestaand blad wat lijkt te verslechteren.

Het zou mooi zijn als ik wat meer afbeeldingen kan plaatsen dan is het beter in te schatten.
Aan de hand van dit verhaal wat is uw ervaring/advies?

Bedankt alvast voor hulp.

Mvg,

Bas

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 9 april 2019 - 20:46
Tuinprins

Tuinprins

In je bericht hier kun je maar een foto plaatsen. Volgende foto dan weer door te antwoorden op je eigen bericht. Etc.

Belangrijk: als de foto te veel MB's heeft pakt het forum ze niet. Je zult dan je foto moeten verkleinen.

Even een domme vraag (die bestaan!): staat de plant buiten? Als die Strelitzia eerst altijd binnen in een kas heeft gestaan en nu buiten dan kan de overgang te groot zijn. M.n. nachttemperaturen kunnen te laag zijn geweest.

Verder: bemeste tuinaarde is meuk ook bekend als rotzooi (het is niet voor niets zo goedkoop). Zet de plant in een kwalitatief hoogwaardige potgrond waarbij er een goede verhouding is tussen vocht vasthouden en drainage.

En: zorg dat de pot voldoende afwateringsgaten heeft. Veel planten die te nat staan krijgen last van hun wortels met alle mogelijke gevolgen van dien.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 10 april 2019 - 06:37
Patrikc

Patrikc

Volgende factoren denk ik uit het verhaal te kunnen destilleren:
- te weinig licht
- rotzooi potgrond
- water-en meststofgift niet aangepast aan seizoen
Dat is al meer dan voldoende om het verkeerd te laten lopen, en dan hebben we nog geen info over
- temperatuur
- drainage van de pot

Daarnaast is het zelfs bij perfecte omstandigheden niet abnormaal dat oudere bladeren er minder mooi beginnen uit te zien.
woensdag 10 april 2019 - 08:03
c j de k

C j de k

Strelitzia Nicolai is toch al niet zo sterk dan Reginae het blad zal idd sneller bruin worden en scheuren .
Je moet zeker betere potgrond gebruiken en de overgang naar een minder grote pot is ook aan te bevelen .
Lijkt me verder dat er nog al veel water wordt gegeven voor deze tijd en gebruik een veel betere mest .
Verder wel in gedachten houden dat Nicolai pas bloeit bij een hoogte van minimaal 3 m , dus wel wat groot voor kamerplant .

woensdag 10 april 2019 - 12:47
Bas1978

Tekst aangepast

Bas1978

Bedankt,

Van het weekend vervang ik de slechte potgrond. Ik heb er inmiddels een watermeter instaan zodat deze niet teveel krijgt.
Hij komt van een kweker en staat binnen bij het raam.
donderdag 11 april 2019 - 09:28
Bas1978

Bas1978

Foto huiskamer

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 11 april 2019 - 09:30
Patrikc

Patrikc

Voor zover de foto een duidelijk beeld geeft staat hij naast het raam, hij moet echt wel voor het raam staan hoor.
donderdag 11 april 2019 - 09:34
c j de k

C j de k

Plant ziet er zover ik kan beoordelen best goed uit .
Vóór het raam zetten zoals Patrick aangeeft en ja de gescheurde bladeren is een Nicolai eigen maar als je er weg van bent neem je dat voor lief
donderdag 11 april 2019 - 10:23
Patrikc

Patrikc

Inderdaad niet zo veel mis met die plant, staat alleen veel te donker
donderdag 11 april 2019 - 11:12
Bas1978

Bas1978

Overdag komt de zon er niet volop nee maar geloof me maar dat hij veel licht krijgt daar. Mijn raam is letterlijk op zuiden dus ‘s ochtends tot ‘savonds volop zon

Heb hem zojuist overgepot naar pokon mediterraanste potgrond.
Onder in (compartiment) Hygrokorrels. Ook gelijk plantmest bovenlaag verwerkt, pokon mediterraanste mest korrels.
Denk dat dit goed werkt!

Bedankt allen sowieso voor uw hulp

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 11 april 2019 - 20:01
c j de k
donderdag 11 april 2019 - 21:20
zuurtje

Tekst aangepast

Zuurtje

Meestal zit er in nieuwe potgrond al voldoende voeding voor 6 maanden. Oppassen met overkill. Ik zou de bovenlaag mestkorrels er voorlopig afhalen.
Ineke
vrijdag 12 april 2019 - 12:25
Bas1978

Bas1978

Ok bedankt schep er wat uit.
zaterdag 13 april 2019 - 09:40
Iank

Tekst aangepast

Iank

@bas1978 hoe staat het nu met de plant? ervaar namelijk hetzelfde probleem.
Heb mijn plant van 1.90m nu 1 week in huis staat nog in de meegeleverde pot gericht op het oosten waar hij tot ca 14:00 uur volop in de zon staat. De bladeren beginnen te krullen en lichte bruin randjes onstaan er. Het kleinste blad heeft al meerdere bruinen plekken
De potgrond voelt nog vochtig aan.
zondag 5 april 2020 - 10:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon